Afvallen lukt niet? Deze 3 misverstanden zitten je in de weg.

Geloof jij dat afvallen vooral draait om doorzettingsvermogen, honger lijden en jezelf van alles ontzeggen? Geen wonder dat het dan als een enorm project voelt.

Ben je veel bezig met eten en je gewicht zonder écht resultaat?

Dan zit je waarschijnlijk vast in een vicieuze cirkel van denken zonder doen. Veel denken over je eetgedrag en gewicht zonder dat je echt iets bereikt, maakt je moedeloos en leidt vaak tot frustratie, schuldgevoel of zelfs opgeven. Gedachten als "Ik moet honger lijden" of "Ik mag niets meer snoepen anders heeft het geen zin" zijn niet waar, maar kunnen je wel tegenhouden om in actie te komen.

Wil je uit die spiraal stappen?

Begin dan met het loslaten van 3 veelvoorkomende misverstanden over afvallen. Ze maken het veel moeilijker dan nodig is. Ontdek hoe het wél werkt. Zonder streng dieet of gedoe.

3 belangrijke misverstanden over afvallen

1. Afzien 

Het eerste misverstand is dat je moet afzien en buikhonger moet lijden om af te vallen. Dit helpt juist  niet. Afzien houdt namelijk niemand vol. Zodra het resultaat tegenvalt of het leven er tussendoor komt (omdat het nu even niet uitkomt, omdat de weegschaal tegenvalt, of omdat je niet zo lekker in je vel zit), kom je in opstand en kap je ermee. Niemand houdt het vol om zijn leven lang in een keurslijf te lopen of op de rem te staan. Van ffzien wordt je relatie met eten slechter in plaats van beter. Eetkeuzes maken wordt een gevecht. Hierdoor zal je uiteindelijk juist steeds zwaarder worden in plaats van slank. Omdat je 'normaal eten' helemaal verleert. Trap dus niet in de valkuil dat je moet afzien om af te vallen💎. Ga jezelf voeden en leer luisteren naar je lichaam. Zodat je kan ontdekken hoeveel en welke voeding goed bij jou past. Je lijf geven wat het nodig heeft, geeft rust in je hoofd en in je lijf. Tussendoortjes krijgen hierdoor een andere plek in je eetpatroon. En dat is belangrijk. Want de meeste mensen worden niet te zwaar van hun maaltijden maar van alle extraatjes die ze eten. Voel jij je onzeker over eetkeuzes? Vind je het nog lastig om te voelen wat buikhonger is en wanneer je voldoende gevoed bent? Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag.  

2. De hele de dag met eten bezig zijn

Het tweede misverstand is dat je de hele dag met eten bezig moet zijn als je wilt afvallen. Dat is echt niet waar! Zelf heb ik vroeger jarenlang gedieet. Tijdens zo'n dieet leefde ik van eetmoment naar eetmoment. Ik was heel de dag met eten bezig in mijn hoofd. Dit mocht ik wel. Dat mocht ik niet. Dit was goed. Dit was fout. Alles wat fout was, vond ik lekker. Ga zo maar door 😅. Een dieet draait om eetregels waar je je aan moet houden. Daardoor wordt eten vaak een heel groot ding en ga je steeds minder met een neutrale blik naar eten kijken. Je verliest het contact met je lijf en bent vooral in je hoofd met eten bezig. En daardoor krijgt eten heel veel aandacht. Op de momenten dat je niet mag eten, heb je het gevoel dat je honger hebt, omdat je er zoveel mee bezig bent. Je bent niet bezig met buikhonger of jouw lijf voeden. Maar vooral met de weegschaal en met wat en wanneer je mag eten. Dus of je nu mag eten of niet. De hele dag denk je aan eten. Hierdoor krijg je naast fysieke honger heel veel last van hoofdhonger. Terwijl je nu juist niet zoveel met eten bezig wil zijn. Als je een gezonde eetrelatie hebt, ben je juist niét heel de dag met eten bezig. Je maakt onderscheid tussen buik- en hoofdhonger en luistert vooral naar je lijf. Hoofdhonger heeft niets met eten of fysieke honger te maken. Het ontstaat letterlijk in je hoofd. Wil je meer weten over dit onderwerp? Download dan mijn e-book over hoofdhonger en eetdrang. Een gezonde eetrelatie gaat dus juist over minder met eten bezig zijn. Eten krijgt niet meer de hoofdrol in je leven, maar een bijrol. De hoofdrol speel jij 😉.  

3. Ik kan het niet

Het grootste misverstand is misschien wel dat jij denkt: “Ik kan het gewoon niet.”
Die gedachte houdt je klein en blokkeert je om écht stappen te zetten in je persoonlijke groei.

Wil je leren hoe je zelf regie krijgt over jouw eetkeuzes? Dan is het cruciaal om te stoppen met jezelf te vertellen dat het je niet lukt. Wat je jezelf vertelt, ga je namelijk geloven en daardoor ook vaak waarmaken.

Die twijfel is begrijpelijk. Na alle diëten die je geprobeerd hebt, waarbij het soms even lukte maar je toch weer terugviel in oude gewoontes, kan het voelen alsof jij tekortschiet.

Maar dat is absoluut niet zo.

Het ligt niet aan jou dat het niet blijvend lukt, maar aan het feit dat diëten nu eenmaal niet bedoeld zijn om voor altijd te werken.

Een tijdje terug las ik een onderzoek waaruit bleek dat de meeste mensen hun eerste dieetpoging gemiddeld zo’n zes weken volhouden.

De tweede keer lukt dat vaak nog zo’n vier weken, maar de ervaring van de vorige keer zit al in het achterhoofd. Dit beïnvloedt je gevoel en handelen meer dan je misschien denkt.

De derde poging om te diëten strandt meestal al na één of twee weken.

Het is dus helemaal niet raar dat het jou niet gelukt is om blijvend slank te worden met een dieet.

Wil je nu wél echt resultaat dat blijft? Dan is het belangrijk om te stoppen met diëten én te stoppen met jezelf te vertellen dat je het niet kunt.

Neem het besluit om je gewoontes stap voor stap te veranderen. Op een manier die bij jou past. Dat geeft je de ruimte om kleine stapjes te zetten waar jij je goed bij voelt.

Grip op eetgedrag gaat niet over perfectie maar over flexibiliteit

Een gezond eetpatroon, heeft echt niets te maken met diëten, maar met het creëren van een nieuw slanker normaal. Een manier van eten en leven die écht bij jou past. Waar je je goed, blij, fit en vitaal bij voelt. En dit begint met een gezonde mindset. Zodat je met een nieuwsgierige blik gaat onderzoeken wat werkt voor jou. Dat gaat niet over het perfect opvolgen van allerlei eetregels. Maar over flexibel om kunnen gaan met eten en andere uitdagingen in het leven.  Er gebeurt iedere dag wel iets waar je niet op gerekend hebt. Het is enorm bevrijdend als je daar flexibel mee om kunt gaan. Een gezonde leefstijl gaat niet over eetregels. Het draait om flexibiltiteit, vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en de kunst van bewust kiezen. Petra is een van de vrouwen die ik heb begeleid bij het ontwikkelen van die leefstijl. Dit is wat zij er zelf over zegt:

Petra Wijgerse

'“Wat een waardevolle tijd heb ik bij Karin gehad! Ik dacht dat ik me bezig zou gaan houden met eten, maar dat bleek slechts een klein deel van het verhaal. Ik ben Karin dankbaar voor alle inzichten die ik met vallen en opstaan mocht ontdekken. Met alle geduld van de wereld bleef ze me aanmoedigen om mijn eigen weg te ontdekken en om stappen te zetten. Ik heb mogen leren om goed voor mezelf te zorgen, om het lef te hebben om voor mezelf te kiezen. En dan blijkt eten helemaal niet meer zo’n issue te zijn … Als je een gezonde relatie met eten wilt hebben, zul je dieper moeten dan een weekmenu opstellen. Karin kan het klankbord en de spiegel zijn tijdens die reis. Aanbevolen!”

Wil jij ook loskomen van die eindeloze strijd met eten?
En de vrijheid ervaren om op jouw manier gezonder, lichter en bewuster te leven?

Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag verder. Een gezonde leefstijl is geen dieet, maar een reis van persoonlijke ontwikkeling 💖! PS: Benieuwd hoe zo’n traject eruitziet?
Lees hier meer over mijn coachtraject voor iedereen die grip wil opzijn of haar eetgedrag of wil afvallen zonder dieet.      

Grip op je eetgedrag als het anders loopt

Herken je dit? Dat je eetgedrag onder druk komt te staan door stress of drukte? Het gevoel dat je geen energie meer hebt om eetkeuzes te maken, omdat alles anders loopt dan gepland is voor veel mensen herkenbaar. Maar maak je geen zorgen. Gelukkig kan je leren om altijd zelf de baas te blijven over je eetgedrag en ook bij een druk leven gezonde keuzes te maken. In deze blog lees je alles over de 2 belangrijkste basisvaardigheden en de mindset waarmee je in iedere situatie grip op je eetgedrag houdt.

1. Normaal eten: zo krijg je grip op je eetgedrag

Normaal eten is het enige dat altijd kan en vol te houden is. Het is wat mij betreft daarom noodzakelijk om diëten los te laten als je een lange termijn oplossing zoekt. Diëten maken het vaak juist extra moeilijk om je eetgedrag onder controle te houden.

Maar wat betekent dat nou precies: normaal eten?

Met normaal eten bedoel ik dat je je lijf geeft wat het écht nodig heeft. Dat is iets heel anders dan eten op basis van je hoofd of regels. Denk bijvoorbeeld aan hoe een baby dat doet. Een baby huilt als hij of zij honger heeft en stopt vanzelf met drinken als het genoeg heeft. Als baby luisterde je al perfect naar je lichaam. Die vaardigheid zit dus al in jou en kun je herstellen. Om jouw relatie met eten te kunnen herstellen, zijn drie dingen belangrijk.
  1. Zorg dat je gaat voeden in plaats van vullen: je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Welke voeding voor jou voldoende is en wat bij jouw lichaam past, ontdek je als je bewust gaat eten en luisteren naar je lichaam.
  2. Er zijn geen verboden voedingsmiddelen.
  3. Maak onderscheid tussen voeding en snoep en snacks en leer omgaan met hoofdhonger. Kies 80% voor voeding en 20% voor extra's als snoep, koek, pizza of patat, zodat je mentaal tevreden blijft en fysiek gezond.
Wil je meer weten of over hoofdhonger en hoe je daarmee om kunt gaan? Download hier dan mijn gratis e-book hoofdhonger. Normaal eten geeft rust in je lijf en in je hoofd.  Belangrijk! Hou het simpel: Diepvries en gesneden groenten zijn ook prima en overal te koop. Dus tijdsgebrek kan nooit de échte reden zijn om niet normaal en gezond te eten. Je hoeft geen uren in de keuken te staan, apart te koken, koolhydraten of vetten te vermijden en iedere avond een nieuw recept op tafel te zetten. Dat laatste maakt het zo nu en dan misschien wel leuk, maar kan nooit een excuus zijn waarom je niet normaal zou kunnen eten 😉. Als normaal eten jouw basis wordt, kan je ook bij uitjes grip op je eetgedrag houden.

2. Verantwoordelijkheid nemen: je mindset bepaalt je eetgedrag

Verantwoordelijkheid nemen, betekent zelf bewust kiezen en ook de gevolgen van deze keuze accepteren. Het zal regelmatig voorkomen dat je niet weet wat er precies op tafel komt. Uitjes en feestjes horen bij het leven. En ook dan kan jij gewoon de baas blijven over je eetgedrag, door zelf te kiezen wat jij belangrijk vindt. Zelf kiezen maakt je sterk. Meedoen als het toevallig pizza of een andere snack wordt, is  geen probleem. Je kan ook stoppen na ¾ pizza als je genoeg hebt of kiezen voor friet zonder snack. En het volgende eetmoment weer een gezonde keuze maken. Als je verantwoordelijkheid neemt voor de keuze die je maakt, heb je geen schuldgevoel.

3. Je mindset veranderen voor een gezonde relatie met eten

Normaal eten en zelf kiezen kan dus altijd. Maar om dit te doen heb je wel een gezonde mindset nodig. Misschien heb jij ook wel eens gedachten als:
  • Als ik wil afvallen mag ik geen koek, patat, etc …..
  • Ik moet altijd gezond eten, anders val ik niet af.
  • Het heeft geen zin  om bewust te kiezen als ik niet weet wat er precies in zit.
Dit soort overtuigingen kan je flink in de weg zitten. Vaak zijn ze in het verleden ontstaan door diëten die je hebt gevolgd, informatie die je verzameld hebt of uitspraken van anderen die je 'onbewust' hebt overgenomen. Toch zijn deze gedachten vaak onzin. Het is daarom belangrijk om ze wat kritischer te bekijken. Klopt het eigenlijk wel wat je denkt? Is het echt nodig om altijd ‘gezond’ te eten om slank te blijven? En zo ja, waarom is het dan zo? Kan je het ook anders bekijken? Je zult ontdekken dat veel automatische gedachten helemaal niet kloppen.😉

Een gezonde mindset gaat over de manier waarop je met jezelf omgaat

Gezond, fit en vitaal blijven gaat over meer dan alleen eten. Het gaat over balans tussen voeding en snoep, inname en verbranding, inspanning en ontspanning, geven en nemen.

Als het niet lukt

Zelf vond ik het moeilijk om na jaren van diëten weer normaal te eten en op een gezonde manier eetkeuzes te maken. Ik was zo gewend om te denken in goed en fout en honger te lijden om af te vallen, dat ik onzeker werd van zelf eetkeuzes maken. Ook op andere vlakken van zelfzorg was ik de balans totaal kwijt.

Pas toen ik (inmiddels 18 jaar geleden) hulp zocht, leerde ik mijn relatie met eten en mezelf te herstellen. Dat herstel ging veel meer over mij dan over eten.

Maar het resultaat mag er zijn: rust in mijn hoofd en lijf, energie, vitaliteit en grip op mijn keuzes.

Hierdoor ben ik echt een andere Karin geworden. Van een onzeker typetje dat altijd in gevecht was met eten en zichzelf, ben ik nu een vrouw die vol vertrouwen zelf kiest.

Coaching: blijvend grip krijgen op je eetgedrag en mindset

‘Voor je jezelf zorgen is een investering. Je krijgt er iets voor terug wat onbetaalbaar is.’

Wil jij ook leren hoe je blijvend grip krijgt op je eetgedrag en weer rust in je hoofd en lijf ervaart?  Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Liefs, Karin

Slank blijven na afvallen zónder dieet: 6 gewoontes die echt werken

Hoe blijf je op gewicht als je bent afgevallen? Of zoals veel van mijn cliëten zeggen: "Ik kan prima afvallen, maar op gewicht blijven, dát vind ik echt heel lastig." Misschien herken je het zelf ook wel. Je bent goed in lijnen, maar het je maar niet lukt om op gewicht te blijven. Je bent misschien iemand die altijd op de rem staat. Of je volgt een soort permanent dieet en bent vooral bezig om controle te houden op je gewicht in plaats van de vrijheid te voelen om te eten wat je graag wilt.

Zelf heb ik dat jaren gedaan. Ik bleef hierdoor wel op gewicht, maar ik was altijd aan het vechten met eten. Waardoor mijn relatie met eten steeds ongezonder werd.

Gelukkig kan het ook anders. Zonder eeuwige strijd. Zonder diëten. En mét ruimte om te genieten. In deze blog deel ik de 6 gewoontes die mij al jaren helpen om 15 kilo lichter te blijven, zonder dat het als keihard werken voelt.  

1 . Bouw een gezonde relatie op met eten

Als je na het afvallen op gewicht wil blijven, heb je een gezonde relatie met eten nodig.

Een gezonde relatie met eten betekent niet dat je altijd gezond eet. Het betekent wél dat jij de baas bent over wat je eet en niet andersom. Jij bent de baas over de keuzes die je maakt en je voelt je ook zelf verantwoordelijk voor de consequenties van die keuzes.

Om die keuzes te kunnen maken, heb je wel kennis over voeding nodig en kennis over jezelf.
  • kennis van voeding (wat voedt je lichaam om gezond te blijven en je fit, vitaal en verzadigd te voelen?)
  • inzicht in je eigen gedrag (waarom eet je?)
Merk je dat je blijft hangen in die dieetgedachten? Laat je dan een tijdje coachen door iemand met kennis van de psychologie achter eetgedrag. En ja – dat is vaak iets anders dan wat je bij een diëtist vindt ;) Diëten staat een gezonde relatie met eten in de weg Ik ben ervan overtuigd dat het noodzakelijk is om te stoppen met diëten als je na het afvallen op gewicht wil blijven. Als eten de overhand krijgt, voel je je vaak machteloos of schuldig. Dat is precies wat diëten versterken. Daarom zeg ik: stop met diëten als je blijvend op gewicht wilt blijven. Diëten geven regels, maar geen vrijheid. En juist die vrijheid heb je nodig om keuzes te maken die écht bij jou passen. Merk je dat je blijft hangen in die dieetgedachten? Laat je dan een tijdje coachen door iemand met kennis van de psychologie achter eetgedrag.

2. Leer het verschil tussen buik- en hoofdhonger

Als je goed naar je lichaam leert luisteren, merk je dat ons lichaam heeft veel minder voeding nodig heeft dan je nu misschien denkt. Buikhonger is fysieke honger. Iets wat bij diëten regelmatig voor komt. Hoofdhonger is mentale honger en wordt getriggerd door iets van buitenaf. Denk aan:
  • eten uit gewoonte
  • eten zien of ruiken
  • reklame met eten zien
  • een vaste plek waar je gewend bent om te eten
  • onprettige gevoelens zoals, onrust, vermoeidheid, teleurstelling, etc.
Herken je deze triggers? Dan ben je al een eind op weg. Hoofdhonger zal nooit helemaal verdwijnen, maar je kan er wel de baas over worden. Dat begint bij een gezonde relatie met eten.

3. Ga slim om met hoofdhonger

Hoofdhonger zal nooit helemaal verdwijnen. Maar je kunt er wél de baas over worden:
  • Zorg dat je voldoende gevoed bent.
  • Leer grenzen leren stellen voor een ander én voor jezelf.
  • Leer ruimte voor jezelf te maken en stop met pleasen.
  • Doorbreek ingesleten gewoontes om 'onbewust' te snoepen.
  • Leer omgaan met onrust en onprettige gevoelens zonder naar de voorraadkast te rennen 😉. Omdat ze altijd weer terugkomen.

En nee, dit leer je niet in één dag. Maar het is zó de moeite waard, omdat jouw leven echt zal verrijken.

4. Maak bewegen: laagdrempelig & leuk

Je hoeft echt niet naar de sportschool te gaan als je af wil vallen of op gewicht wil blijven. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat een actieve leefstijl helpt om op gewicht te blijven. Bewegen maakt je fitter, gelukkiger én helpt je betere keuzes maken.

Tips:

  • Neem de trap
  • Pak vaker de fiets
  • Ga elke dag een blokje om
Maak het laagdrempelig en leuk. Dat maakt de kans groter dat je het ook blijft doen. Iedere dag 30 minuten wandelen is op de lange termijn effectiever dan tijdelijk 3x per week naar de sportschool gaan.

5. Grijp op tijd in

Af en toe aankomen is helemaal niet erg. Het gaat erom dat je op tijd bijstuurt. Het is veel gemakkelijker om 2 kg af te vallen dan om 10 kg af te vallen.

Maak een afspraak met jezelf: Wanneer grijp jij in? Bij 2 kg, 3 cm, die ene broek die begint te knellen?

Zelf geef ik mezelf een speelruimte van 2 kilo. Gaat het daarboven? Dan weet ik: even terug naar de basis. Dat betekent voor mij gewoon blijven eten zoals ik eet én iets minder snoepen.

6. Weet waarom je dit wilt

Een gezonde leefstijl vraagt om keuzes. Elke dag weer. Maar het hoeft geen levenslange strijd te zijn. Als je weet waarom het belangrijk voor je is, wordt het veel makkelijker om keuzes te maken waar je je goed bij voelt. Ik ben inmiddels ruim 17 jaar om mijn huidige gewicht en ruim 15 kg slanker dan vroeger. Dat kost me niet veel moeite, omdat ik graag die keuzes maak. Ik eet niet alles wat er voorbij komt, omdat ik daar uiteindelijk niet gelukkig van word.

Stel jezelf de vraag: Waarom wil ik op gewicht blijven? Wil je je energieker voelen? Wil je gezond oud worden? Meer vrijheid ervaren? Voorbeeld zijn voor je kinderen? Herinner jezelf eraan. Dit helpt je om ook op lastige momenten te kiezen voor wat voor jou écht belangijk is.

En jij?

Wekelijks maken we ongeveer 1500 eetkeuzes. Het grootste gedeelte van die keuzes maak je onbewust. Nieuwe helpende gewoontes maken het gemakkelijk om die keuzes te maken. Welke van deze gewoontes heb jij al onder de knie? En waar ligt voor jou nog winst? Deel het gerust met me. Of wil je graag persoonlijke begeleiding bij het afvallen zonder dieet, of coaching naar een gezonde leefstijl? Neem dan vooral even contact met me op. Je hoeft het niet alleen te doen. Veel suc6 💪        

Hoofdhonger: Minder snoepen en snaaien 7 TIPS

Herken je dit? Je wil graag afvallen en let op je eetgedrag. Je zorgt dat je maaltijden gezonder zijn en kiest bewust je tussendoortjes uit die je mee neemt naar je werk. Je neemt je iedere dag voor om er echt voor te gaan. Toch merk je dat je het heel lastig vindt om tussendoor niet extra te snoepen. ’s Morgens gaat het best wel goed, maar in de loop van de dag duik je toch telkens weer de dropjespot in.

Hoofdhonger

'Onbewust' de behoefte hebben om tussendoor te snoepen en te snaaien noemen we hoofdhonger. Fysiek heb je op die momenten helemaal geen eten nodig. Maar je ervaart wel een behoefte om te eten. Hoofdhonger heeft dus niets met fysieke honger te maken. Hoofdhonger wordt eigenlijk altijd getriggerd door iets van buitenaf. Dat kunnen hele verschillende triggers zijn zoals:
  • Iemand anders iets zien eten.
  • Eten zien staan.
  • Eten ruiken.
  • Dooreten na een maaltijd, omdat je het zo lekker vindt.
  • Ergens gaan zitten waar je altijd iets eet.
  • Een tijdstip waarop je gewend bent om iets te eten.
  • Een liedje horen dat je herinnert aan een fijn eetmoment.
  • Een uitje, als je gewend bent om op uitjes altijd extra te snoepen.
  • Onrust
  • Vermoeidheid
En zo zijn er nog veel meer triggers die hoofdhonger aan kunnen wakkeren. De belangrijkste oorzaak dat we zwaarder zijn dan we graag willen zijn, is vaak dat we, iedere keer dat hoofdhonger getriggerd wordt, gaan snoepen, snaaien of overeten. Als je graag wil afvallen en daarna ook op gewicht wil blijven, is het noodzakelijk om hoofdhonger te leren herkennen en er anders om mee te leren gaan.

Onbewust

Herken je dat? Je hebt al iets in je mond voordat je er erg in hebt. Je was je er helemaal niet bewust van toen je het pakte, maar achteraf baal je ervan. Omdat het niet je bedoeling was. Dat dit je overkomt, is niet raar. Als je niet getraind bent om hoofdhonger te herkennen, dan gaat snaaien ook vaak echt onbewust. Het is een impulsreactie gestuurd vanuit ons reptielenbrein dat binnen 3/100 van een seconde de beslissing al genomen heeft. Dus even met je ogen knipperen en het zit al in je mond 😉. Het eerste wat je te doen hebt om anders met hoofdhonger om te leren gaan, is dus opmerken wanneer je hoofdhonger hebt. En de triggers voor hoofdhonger bij jou leren kennen. In mijn blog 'Oude gewoontes vervangen door nieuwe gewoontes' vind je een mooie oefening die je kan doen om dit inzicht voor jezelf te krijgen. Bovendien lees je daarin ook waarom het zo belangrijk is om andere gewoontes aan te leren om hoofdhonger te verminderen.

Beïnvloed je omgeving

Als je je eenmaal bewust bent van hoofdhonger. En je weet van jezelf dat je de neiging hebt om hier aan toe te geven, dan helpt het om je omgeving zo in te richten dat je minder verleid wordt. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

Tip 1:  Eet bewust

Als je een tussendoortje of maaltijd eet, eet dan bewust. Ga even achter je computer vandaan en ga lekker zitten met je tussendoortje of maaltijd. Zorg ervoor dat je alleen eet en niets anders doet op dat moment, zodat je brein ook echt het signaal krijgt dat je iets gegeten hebt.

Tip 2: Zet de snoeppot uit het zicht

Dit lijkt misschien een open deur, maar het is wel heel effectief. Zet de snoeppot uit het zicht en op een andere plaats, zodat je er niet automatisch langs loopt. Als de pot op een andere plaats staat, moet je er bewust over nadenken om erheen te lopen. Je hebt dan nog alle tijd om te bedenken waar je naar op weg bent. En om jezelf af te vragen of je echt nog wel een handje wil pakken.

Tip 3: Creëer eetvrije zones

Creëer eetvrije zones in huis of op je werk. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je alleen beneden eet en niet boven. Of dat je niet eet als je aan het werk bent.

Tip 4: Eet alleen nog zittend

Dit voorkomt dat je tijdens het klaarmaken van eten bijvoorbeeld 'ongemerkt' wat blokjes kaas of worst opeet. En het voorkomt ook dat je aan de chips gaat tijdens het koken.

Tip 5: Koop kleine verpakkingen

Er zijn tegenwoordig heel veel mini verpakkingen. Hiermee voorkom je dat je direct een reep chocolade of een zak chips leeg eet. Denk bijv. aan:
  • Een klein verpakt stukje ontbijtkoek
  • Een klein stukje verpakte chocolade
  • Een mini zakje chips
  • Een mini zakje dropjes
  • Een mini mars, bounty of een andere candy bar

Tip 6: Koop het allerlekkerst per stuk

Haal bijv. één warme stroopwafel in huis. Of kies dat lekkere gebakje waar je zo van houdt. Haal een klein zakje van de pinda’s waar je zo dol op bent. Zelf doe ik dat ook. Ik haal geen grootverpakking bij de supermarkt, maar kies zo nu en dan voor een lekkere verse koek van de markt of bakker.

Tip 7: Zie een tussendoortje ook echt als een extraatje

Je helpt jezelf enorm door ervoor te zorgen dat je maaltijden voedzaam en gezond zijn en om een tussendoortje ook echt als extraatje te zien. Als je 80% van je energie inname aan evenwichtige maaltijden besteedt, heb je nog 20% over om te besteden aan dingen die niet perse gezond zijn, maar die je wel heel lekker vindt 😁. Deze verhouding zorgt ervoor dat je gezond blijft en dat je het nieuwe eetpatroon ook volhoudt. Verbieden van lekkers is wat mij betreft geen helpende gewoonte. Daarmee creëer je voor jezelf namelijk een verleiding. En verleidingen zijn veel moeilijker te weerstaan dan dingen die altijd mogen. Bespaar niet op maaltijden. Want als je bespaart op je maaltijden, dan zal je dit later op de dag vaak dubbel en dwars terugbetalen, doordat je dan meer snaaidrang krijgt. Je hebt dan vaak niet alleen hoofdhonger, maar ook buikhonger. Dus eet lekker. Maak tijd voor je maaltijden en tussendoortjes. En besteed aandacht aan de keuzes die je maakt. Daarmee doe je jezelf echt een plezier 😊. Wil jij meer weten over hoofdhonger en snaaidrang? Neem dan gerustl contact met me op. Of ga zelf aan de slag met mijn online training 'Eetdrang en emotie eten'.  Zodat je op een leuke en ontspannen manier leert om hier anders mee om te gaan. Groetjes, Karin  

Afvallen als je niet van sporten houdt

Hoe kijk je naar sporten en afvallen? Heb je de overtuiging dat je verplicht moet sporten om af te vallen? En is sporten voor jou dan vooral naar de sportschool gaan? Of beweeg je vooral omdat je er blij van wordt?

Afvallen en bewegen loskoppelen van elkaar

Afvallen en sporten worden heel veel aan elkaar gekoppeld. Zelf ben ik daar geen voorstander van. Beweging is wel goed voor ons lichaam en kan je ook helpen bij het afvallen, maar misschien wel op een andere manier dan jij denkt 😉.

Ook als je niet beweegt, kan je gewoon afvallen

Als je kijkt naar de invloed van bewegen op afvallen, dan wordt ongeveer 95% van het resultaat dat je boekt behaald door wat je eet. En heeft bewegen ongeveer 5% invloed op het resultaat.

Waarom is het zo belangrijk om afvallen en bewegen niet aan elkaar te koppelen?

Als je (nog) niet van bewegen houdt en je hebt het idee dat je persé moet bewegen om te af te vallen, dan wordt bewegen vaak een opgave. Het wordt een regel waar je van jezelf aan moet voldoen, maar waar je in eerste instantie niet blij van wordt. Grote kans dus dat je op een drukke of mindere dag het niet kan opbrengen om te bewegen. En daarmee ga je dan tegen je eigen regels in. En dat heeft ongeveer hetzelfde effect als snoepen op een dag dat je van jezelf niet mag snoepen 😏. Het voelt niet ok dat je je niet aan je regels houdt. En dat is vaak een trigger voor de gedachte 'Ik kan me niet eens aan mijn eigen afspraken houden'‘Nu is de dag toch al verpest’ of ‘Laat maar zitten, morgen weer een dag’. En dat is vaak een trigger om de goeie voornemens die je over eten hebt, ook los te laten 😉. 'Vandaag wordt het immers toch niets mee 😣' .

Meer eten als je gaat bewegen

Daarnaast hebben we de neiging om te onderschatten wat we innemen aan energie door te eten en te overschatten wat we verbranden aan bewegen 😉. Herken je de gedachte ‘Ik heb nu goed gesport, dus ik kan wel wat extra’s nemen’?  Als je daarin meegaat, eet je er vaak meer bij dan je hebt verbrandt met je beweging. En helpt bewegen je dan dus niet om af te vallen.

Bewegen koppelen aan meer energie krijgen, ontspannen en fitter worden, helpt wel!

De meesten van ons willen niet alleen slanker zijn. Maar ook een gezonde relatie met eten en meer energie. We willen ons vaak ook fit en vitaal voelen. Daar is beweging heel effectief voor 😊. Ook is wetenschappelijk bewezen dat mensen die een actieve levensstijl hebben, gemakkelijker op gewicht blijven. Maar daarvoor hoef je echt niet naar de sportschool hoor 😇.

Kleine stapjes

Juist als je er tegenop ziet om in beweging te komen, is het belangrijk dat je kleine stapjes zet op dit gebied. Dat je een vorm van bewegen kiest die past bij jou. Waarvan je weet, dat je het kan. En waar je niet enorm tegenop ziet.

Wandelen

Wandelen is een mooi voorbeeld van bewegen dat bijna iedereen kan doen en heeft veel voordelen waardoor het laagdrempelig is. ✅ Het is gratis. ✅ Je hoeft er niet veel tijd voor vrij te maken. ✅ Fysiek is het bijna voor iedereen te doen. ✅ Het is goed voor botten en brein. ✅ En het is heel effectief om meer energie te krijgen, beter te slapen en te ontspannen. En daarmee is het ook een gigantisch handig hulpmiddel tegen eetdrang 😊. Wandelen helpt je om je beter te voelen. Als jezelf beter voelen je drijfveer wordt om te wandelen, dan ga je een wandeling waarderen. Dan ga je het doen, omdat je het graag wil en niet omdat het moet en je denkt dat je anders niet afvalt 💎. En dan zal het wandelen, zonder dat jij daar zo op gefocust bent, zelfs ook nog een bijdrage leveren aan het afvallen 😉.

Het effect van wandelen op afvallen

Effect per dag Als je dagelijks 2 keer een kwartiertje gaat wandelen, wandel je per dag toch een half uur. Doe je dit iedere dag, dan wandel je iedere week dus wel 3,5 uur. Effect per week Als je dagelijks 2 keer een kwartiertje wandelt, verbrand je gemiddeld zo’n 100-110 kcal per dag extra. Dat is  per week 700-770 kcal meer dan je verbrandt als je niet wandelt 😊. Effect per maand Bekijk je dit nog eens over een maand dan verbrand je in een maand zelfs ruim 3000 tot 3400 kcal extra. Als je die kcal niet extra aanvult met eten, dan kan je dat per maand ruim 450 gram gewichtsverlies opleveren. Effect per jaar Wordt deze extra beweging een gewoonte voor je en doe je dit dus altijd, dan kan je hiermee per jaar ruim 5 kg afvallen.  Op die manier draagt bewegen dus zeker wel bij aan afvallen 💎.

Beweeg daarom vooral omdat het je helpt om je goed te voelen.

Extra voordelen van bewegen

✔ Bewegen werkt stress verlagend

We zitten tegenwoordig heel veel in ons hoofd. We moeten van alles en krijgen via allerlei schermen heel veel prikkels binnen. Niet voor niets hebben veel mensen last van een overprikkeld brein. Door te bewegen, kom je weer in contact met je lichaam. Dat werkt ontspannend.

✔ Bewegen helpt je om beter te slapen

Je bent vaak meer ontspannen en ook fysiek meer uitgedaagd als je beweegt, waardoor je gemakkelijker in slaap valt. Belangrijk is hierbij wel dat je niet te laat op de avond nog gaat sporten, want je lichaam heeft ook tijd nodig om weer tot rust te komen.

✔ Bewegen is goed voor botten en hersenen

Als je gebruik maakt van de app ‘Ommetje’ dan vertelt proffessor Erik Scherder je precies hoe dit werkt. De ‘Ommetje’ app kan je ook heel goed inzetten om jezelf wat meer in beweging te krijgen. Wist je dat een ommetje maar 20 minuutjes hoeft te duren om al effectief te zijn 😇?

✔ Bewegen maakt je fitter en vitaler

Van afvallen alleen word je niet fitter en vitaler. Om meer conditie en sterkere spieren op te bouwen, zal je echt in beweging moeten komen. Dat hoeft helemaal niet in de sportschool. Ook fietsen, wandelen, zwemmen of tuinieren helpen hierbij.

✔ Minder eetdrang

En al deze bovenstaande punten bij elkaar, maken dat je blijer wordt. Dat je minder stress zal ervaren en beter zal slapen. En dat bij elkaar zal ervoor zorgen dat eetdrang zal verminderen 😊. Omdat stress, vermoeidheid en disbalans grote triggers voor eetdrang zijn. Wil je overigens meer tips tegen eetdrang? Dan vind je deze in mijn gratis e-book 7 tips tegen eetdrang En al die tijd dat je beweegt, je niet kan eten 😉. Kortom: Bewegen is niet noodzakelijk om af te kunnen vallen, maar het helpt zeker wel 😉.

Zo kom ook jij in beweging

Zie jij nog op tegen bewegen? Met deze tips help ik je graag over de drempel heen helpen . 💪 Zorg voor een vorm van beweging die past bij je lichaam en conditie. Hardlopen is geen aanrader als je te zwaar bent. Wandelen, fietsen of zwemmen is dan een betere keuze. 💪 Bouw het bewegen langzaam op. Zorg dat je de actie zo klein maakt dat je eigenlijk nooit een echt excuus hebt waarom het niet zou kunnen. Liever 2x 15 minuten wel doen, dan niets doen, omdat je geen tijd hebt om een uur te wandelen. 💪 Kies een vorm van bewegen die je ‘leuk’ vindt. Ik hou zelf meer van wandelen dan van fietsen en ga daarom ook dagelijks wandelen. 💪 Plan het bewegen in je agenda in. De kans dat je het dan gaat doen, is echt groter. 💪 Zoek een maatje om mee te bewegen. Als je afspreekt om met iemand te gaan tennissen of wandelen, is de kans dat je afzegt veel minder groot, omdat je de ander niet wil laten zitten. En als je met iemand sport, kan het ook nog eens heel gezellig zijn. 💪Vind je alleen wandelen saai? Zet dan eens een podcast op tijdens het wandelen. Op spotify vind je heel veel leuke en interessante podcasts. 💪 Vergeet niet dat je ook zonder zin in actie kan komen. Dat geldt niet alleen voor bewegen, maar voor heel veel dingen die je dagelijks doet. Denk maar eens aan je tanden poetsen of de vaatwasser uitpakken 😉. Vaak is de eerste hobbel de grootste. Focus je daarom niet op de hobbel, maar op hoe je je voelt ná de inspanning. Ook ik heb echt niet altijd zin om te gaan wandelen of te gaan tennissen. Maar ná de wandeling of het tennissen voel ik me altijd veel beter dan ervoor. Daarom ga ik dus toch. Ook als ik geen zin heb 😉. Ik hoop dat ik je hiermee geïnspireerd heb om eens te onderzoeken wat beweging voor jou kan doen. Niet omdat je 'moet afvallen', maar omdat het je zo'n goed gevoel zal geven 😊 💃! Groetjes, Karin Ps: Vind je deze blog inspirerend? 💗 als je hem dan deelt op FB of Insta 🙏.      

Eetdrang: 3 redenen waarom je meer snaait en eet dan je wil

Hoe komt het toch dat je zo vaak meer snoept of snaait dan je wil 🤔? Misschien herken je dit wel: ✅ Je neemt je voor om vandaag niet te snoepen. Tot 11:00 uur gaat het prima, maar dan eet je toch ‘ongemerkt’ dat koekje bij de koffie. En de rest van de dag zie je jezelf steeds meer andere keuzes maken dat je jezelf had voorgenomen. ✅ Je wil graag afvallen. Je maakt bewuste keuzes, maar na een akkefietje op je werk stop je bij het eerste beste tankstation. En daarna laat je het lopen, want ‘deze dag is toch al verpest’. ✅ Je bent al een week ‘goed bezig’ , maar dan is het weekend en kan je jezelf niet meer bedwingen. In plaats van een bakje chips op vrijdag,  zie je jezelf een hele zak chips leegeten. En meteen voel je die drang dat alles dit weekend maar op moet, want ‘Je kan toch geen maat houden’. ✅ Je hebt jezelf voorgenomen om niet meer uit de pan te snaaien of niet meer 2x op te scheppen, maar je ziet het jezelf toch weer doen. Je baalt en denkt meteen ‘Het lukt me nooit’.

Zo werkt ons brein

Om beter te begrijpen waarom je deze keuzes soms maakt, is het handig om iets meer te weten over de werking van ons brein. Ons brein is heel ingenieus. Ze houdt van efficiency. Daarom zijn gewoontes ook zo belangrijk voor ons brein. En de eerste twee dingen waar ons brein altijd naar streeft, zijn genot en overleven. Ons brein zal alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat we dit bereiken. Heel veel dingen, die we onbewust, doen, worden dus gedreven vanuit dit streven naar genot en overleving. 35.000 keuzes Als je weet dat je dagelijks ruim 35.000 keuzes maakt, waarvan 99,76% onbewust gemaakt wordt, begrijp je misschien iets beter waarom je jezelf soms betrapt op ‘onbewust gedrag’ dat je helemaal niet wilde vertonen. Een blij brein Eetdrang is niet iets wat ontstaat bij een blij en tevreden brein. Wij zorgen er vaak zelf voor dat we die hang naar snaaien en overeten activeren. Nu doe je dat waarschijnlijk onbewust. Maar als je weet, wat belangrijke redenen zijn die ervoor zorgen dat je regelmatig meer eetdrang krijgt, kun je er zelf ook wat tegen doen 😉.  

3 belangrijke redenen die maken dat je meer snoept of eet dan je eigenlijk wil.

1. Diëten

Een van de belangrijkste triggers voor eetdrang is diëten. Een dieet verstoort de gezonde verhouding die je van nature hebt met eten, gevoel van honger en verzadiging en je lichaam. Hoe vaak heeft een dieet er bij jou toe geleid dat je jezelf bepaalde eetregels oplegde? Zoals: ✅ Door de week geen snoep ✅ Na 20:00 uur ’s avonds niet meer eten ✅ Een verboden voedingsmiddelenlijst Oordelen en schuldgevoel Dit soort regels verstoort juist die gezonde relatie met eten. Want het zorgt ervoor dat je eten niet meer ziet als eten. Maar dat je een oordeel aan eten en eetkeuzes hangt. Een appel is goed. Een gevulde koek verkeerd. Snoepen in het weekend mag, maar door de week is het verkeerd. En als je dan toch een keer een gevulde koek eet of door de week snoept, dan geeft dit vaak het ‘bekende schuldgevoel’. En dit schuldgevoel maakt vaak weer dat je ‘als je dan toch een x die gevulde koek gegeten hebt’ ook nog wel door kan gaan met snoepen. Want ‘je bent dan toch al verkeerd bezig’. Of dat je in het weekend helemaal los gaat, ‘omdat het dan mag en alles op moet voordat het weer maandag is, omdat je het dan niet meer kan weerstaan’. Om eetdrang te verminderen, is het dus belangrijk om te stoppen met diëten en alles wat bij diëten hoort.

2. Gebrek aan genot

Zoals ik al aangaf, streeft ons brein voortdurend naar genot. Dit geldt voor genot uit het leven, maar ook uit eten. Denk maar eens terug aan een dag dat je helemaal in je element was. Je voelde je goed en deed wat je graag doet. Hoe vaak heb jij op dat soort dagen eetdrang 🤔? Levensgeluk Als je in het dagelijks leven niet gelukkig bent met hoe je je leven inricht. Dan wil ons brein dit gebrek aan genot vaak compenseren met eten. Jezelf troosten of belonen met eten. Je kent vast die gedachte wel ‘Ik heb het verdiend’. Als je jezelf etend betrapt op deze gedachte, is het goed om jezelf eens af te vragen wat je nu daadwerkelijk verdiend hebt. Waar had je nu echt behoefte aan? Mentale verzadiging Dit geldt niet alleen voor ons levensgeluk. Ook als je mentaal en fysiek niet verzadigd bent door de eetkeuzes die je maakt, krijg je vaak eetdrang. Eet je te weinig verzadigend, dan krijg je honger. En als je gaat snoepen bij honger ‘Ik heb immers al gegeten 😉’, dan stilt een koekje die honger niet. En dus wil je nog meer. Was de maaltijd niet echt lekker? Dan voelen we ons mentaal ontevreden. En die onvrede triggert vaak ‘het gevoel dat je iets tekort komt’. En dat compenseren we dan graag weer met iets lekkers. Dus zorg dat je genot uit je leven en je maaltijden haalt. Waar word je blij van? Welke voeding past bij jou? Experimenteer en ontdek 💃!

3. Er speelt iets anders…

Een 3de belangrijke reden voor eetdrang is dat er eigenlijk iets anders speelt waar je nog niet zo goed mee om weet te gaan. Je bent bijvoorbeeld moe en voelt de drang om dit weg te eten. Maar vermoeidheid kan je niet weg eten. Als je vermoeid bent, helpt het om je hoofd leeg te maken bij geestelijke vermoeidheid en om te gaan slapen bij lichamelijke vermoeidheid. Een ander voorbeeld is dat je stress voelt waardoor je wil gaan snoepen. Maar ook tegen stress helpt snoepen of eten uiteindelijk niet. Het verdooft hooguit je gevoel voor een paar seconden. Als je merkt dat je vaak eetdrang krijgt als er iets anders speelt. Dan heb je het nodig om anders met deze ongemakkelijke gevoelens om te leren gaan. Eten of snoepen zal het gevoel van ongemak even dempen, maar nooit oplossen. Emoties en gevoelens hebben we niet voor niets. Die willen ons iets vertellen. Het is daarom ook belangrijk om ze de aandacht te geven die ze vragen en om te leren om ermee om te gaan. Zo zie je dus dat je zelf best veel kan doen om eetdrang tegen te gaan. Het begint allemaal met terug gaan naar de basis. Stop met diëten en al die regels en oordelen die daarbij horen. Ga eten weer zien als eten. En neem zelf verantwoordelijkheid voor alle keuzes die je maakt. Zowel op het gebied van eten als ook op het gebied van zelfzorg.

'Regie pakken op je eetgedrag gaat hand in hand met regie pakken op je leven.'

Dus pak die verantwoordelijkheid voor jezelf. Stop met oordelen over de keuzes die je maakt. En oefen, experimenteer, maak fouten en leer ervan 😊. Wil jij heel graag die regie pakken? Wil je zelf invloed uitoefenen op je brein. Stoppen met overeten en starten met zorgen voor jezelf? Maar kan je hierbij wel een steuntje in de rug gebruiken? Meld je dan aan voor mijn themaworkshop hoofdhonger de baas!  Liever eerst wat meer lezen over eetdrang? Vraag dan hier mijn gratis e-book met 5 TIPS tegen eetdrang aan.  

Slank en fit tijdens de vakantie (8 praktische tips)

Vind jij het ook zo lastig om op gewicht te blijven tijdens de vakantie? Voor mij was de vakantie vroeger echt een uitdaging. Ik was of te zwaar waardoor ik er enorm tegenop zag om weer in badkleding te gaan. Of ik had voor de vakantie net een dieet achter de rug. Ik was dan best wat afgevallen, maar had geen idee hoe ik tijdens de vakantie op gewicht kon blijven. Ik was het diëten ook helemaal zat. Een deel van mij wilde daarom lekker onbekommerd losgaan tijdens de vakantie 😜, maar een ander deel was bang om weer aan te komen 😓. En daardoor voerde ik tijdens de vakantie continue een strijd met mezelf en met eten.

Een ontspannen eetrelatie tijdens de vakantie

Gelukkig heb ik ontdekt hoe het ook anders kan. De afgelopen jaren heb ik heel veel geleerd over een gezonde relatie met eten en de werking van ons brein. Hierdoor pak ik het allemaal heel anders aan tijdens de vakantie dan vroeger. En dat gun ik jou ook. Met  8 praktische tips hoop ik je te inspireren om het dit jaar ook eens anders aan te pakken. Zodat je al die spanning rond eten, afvallen en aankomen kan loslaten. En bewust gaat genieten van ale het moois dat vakantie te bieden heeft 👙.

8 praktische tips

Tip 1 Bereid je vooraf voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Als je nu nog niet weet, hoe je ook tijdens de vakantie regie kan houden op je eetgedrag. Dan help je jezelf enorm als je hier vooraf even over na denkt en een plannetje maakt. Schrijf op papier hoe je wil dat jouw eetgedrag er tijdens de vakantie uit zal zien. Doe dit niet in je hoofd, want dat werkt in dit geval niet. Als je je gedachten op papier zet, word je gedwongen om eerlijk te zijn tegen jezelf. Iets wat je opschrijft, ziet er heel anders uit dan een gedachte in je hoofd. Maak het plan concreet, maar niet te ingewikkeld. Beantwoord bijvoorbeeld de volgende vragen: ✅ Wanneer ben je na de vakantie tevreden? Wil je op gewicht blijven deze vakantie? Of hoeveel kg mag je maximaal aankomen van jezelf? Wil je ook tijdens de vakantie nog afvallen? ✅ Welk eetgedrag maakt je blij tijdens de vakantie? ✅ Welke eetmomenten heb je tijdens de vakantie en hoe wil je daarmee omgaan? ✅ Hoe wil je omgaan met beweging tijdens de vakantie? ✅ Wat zijn situaties die je tijdens de vakantie niet zo gemakkelijk vindt? ✅ Welke plaats nemen alcohol en tussendoortjes in tijdens je vakantie? Ben je daar tevreden mee of wil je daar aanpassingen in doen? ✅ Wat vind je echt ontzettend lekker om te eten tijdens de vakantie? En wat eet je vaak ongemerkt, maar vind je eigenlijk helemaal niet zo super lekker?

Tip 2 Formuleer je doel positief

Stel jezelf een positief doel voor de vakantie. Jouw brein onthoudt het woordje 'niet' niet. Als je doel is om 'niet' aan te komen, dan onthoudt jouw brein 'aankomen'. Jouw onderbewuste zal je dan helpen om dít doel te behalen. Het helpt daarom veel meer om jouw doel positief te stellen, zodat je onderbewuste je gaat helpen. En omdat je daar een veel beter gevoel van krijgt. 'Ik wil deze vakantie op gewicht blijven' is positief. Het is een doel om voor te gaan 💪. 'Ik wil deze vakantie niet aankomen' voelt veel minder positief. Het is een belasting in plaats van een uitdaging. Dus wees slimmer dan je brein en stel je doel positief. Dat maakt je sterk en krachtig 😃.

Tip 3 Meten = weten

Vooraf denk je dus na over de dingen die jij echt graag eet tijdens de vakantie. Om keuzes te kunnen maken in hoeveel je daarvan wil nemen en wat je bereid bent om eventueel te laten staan, is het handig om te weten wat de voedingswaarde van dit eten is. Zodat je vooraf kan zien wat de impact ervan is als je dit bijv. iedere dag tot je neemt. Een sorbet of dameblache bevatten beiden ongeveer evenveel energie (kcal) als een gemiddelde lunch. Dat hoeft helemaal geen punt te zijn als je er dol op bent. Maar je kunt je wel afvragen of je tijdens de vakantie iedere dag een hele extra lunch tot je wil nemen voor 1 ijsje 🤔. Meestal zijn er nog meer dingen die je lekker vindt. En iedere dag zo'n ijsje is in een week toch zo'n 1,5 dag extra energie die je niet extra verbrandt. Is het je dat waard? Helemaal prima. Maar is het je dat niet waard, dan word je misschien veel blijer van 2x per week zo'n sorbet of dameblanche 😉.

Tip 4 Valkuilen

Breng in je plannetje vooraf je valkuilen in kaart. Wat zijn voor jou op vakantie moeilijke momenten? Ben je misschien genegen om te weinig te eten? Ga je zo laat naar bed dat je overdag heel moe bent? Maakt gebrek aan regelmaat of balans voor jou vaak dat je de neiging krijgt om extra te snaaien? Als je hier vooraf al goed over nadenkt, is de kans dat je 'onbewust' in deze valkuil trapt minder groot. Je hebt er namelijk al een keertje over nagedacht. Wat kan je doen om te voorkomen dat je in deze valkuilen stapt?

Tip 5 Start de dag met een regievolle actie

Deze tip is niet alleen  heel effectief tijdens de vakantie, maar ook als je thuis bent 😉. Start iedere dag met een regievolle actie. De dag beginnen met een actie die je een goed gevoel geeft, maakt dat je heel anders naar de rest van de dag zal kijken. Hiermee bedoel ik niet dat je persé zin hoeft te hebben in deze actie 😅. Het gaat erom dat je een goed en daadkrachtig gevoel hebt als je de actie hebt uitgevoerd 💪. Zelf ga ik tijdens de vakantie bijvoorbeeld graag eerst 's morgens een lekkere wandeling maken. Het is dan vaak nog niet zo warm en na die wandeling voel ik me heerlijk fit en actief. En dat goede gevoel neem ik de rest van de dag mee. Na de wandeling ga ik ontbijten en genieten van de rest van de dag. Welke regievolle actie maakt dat jij de dag met een goed gevoel begint?

Tip 6 Maak het leuk 

Ook tijdens de vakantie hoeft eetkeuzes maken echt geen straf te zijn. Ben je al een tijdje bezig met bewuste (eet-)keuzes maken? Kijk eens terug naar wat je de afgelopen periode hebt geleerd over jezelf en over je (eet-)gedrag. Wat helpt jou om regie te pakken? Waar voel jij je goed bij? Wat heb je allemaal al eerder gedaan? Wat werkte voor jou en wat niet? Pak eventueel mijn 5 tips erbij hoe je afvallen leuk maakt.

Tip 7 Support

Ook tijdens de vakantie kom je momenten tegen waarop je het minder gemakkelijk hebt. Want ook tijdens vakantie gaat het leven gewoon door 😉. Bedenk eens wie of wat jou tijdens die momenten tot steun kan zijn? Is dat een gezinslid, vriend of vriendin, een boek, online training, dagboek of iets anders? Maak daar gebruik van.

Tip 8: 5 extra bonustips

Naast deze tips deel ik graag deze bonustips met je. Ze hebben betrekking op keuzes die je kan maken. Het zijn soms open deuren, maar altijd goed om even bij stil te staan.
  • Zelf koken helpt echt! Iedere dag uit eten, levert vaak ook iedere dag extra calorieën op.
  • Beweeg dagelijks een beetje extra. Denk aan zwemmen, beach ball of wandelen. Dit helpt je om je fit te voelen en als jij je fit voelt, maak je vaak vanzelf meer helpende keuzes.
  • Alcohol is een caloriebom en nodigt vaak uit tot extra snaaien. Dus vraag jezelf vooraf eens af hoe belangrijk alcohol voor je is. En welke rol je dit wil geven tijdens de vakantie.
  • Waterijs bevat veel minder calorieën dan softijs of schepijs. Heb je toch liever schepijs, zoals ik 😉? Weet dan dat 1 bolletje vaak net zo lekker is als 2 bolletjes of een hele coupe 😊.
  • Denk bij een snack ook eens aan komkommer met een lekkere yoghurt dip of meloen met rauwe ham. Dit is een slankere keuze dan brie, noten of chips. En zo blijft er weer meer ruimte voor al die andere dingen die je ook zo lekker vindt tijdens de vakantie 😊.
  • Drink veel water.
  • En voed je mindset met gezonde gedachten 😊. Je maakt ruim 200 eetkeuzes per dag. Dus een mindere keuze betekent niet dat de dag verpest is. Je hoeft ook niet te wachten tot de volgende dag of tot na de vakantie om weer regie te pakken. Iedere keuze die je maakt, is een kans om te doen waar jij je goed bij voelt 🤗😎.
Ik hoop dat je hiermee geinspireerd bent om ook tijdens de vakantie regie te houden over je eetgedrag. Ik wens je in ieder geval een hele mooie vakantie toe. Groetjes, Karin Ben jij ook enthousiast over deze blog? Deel 'm dan gerust op FB of Insta!  

Afvallen en besparen gaat prima samen (7 tips)

Afgelopen week las ik een aantal TIPS om geld te besparen. Het viel me op dat je met veel van die TIPS niet alleen geld bespaart, maar dat ze ook werken om helpende keuzes te maken in je eetgedrag.


Een helpende gewoonte

Veel van de tips zijn voor mij in de loop der tijd al helpende gewoontes geworden. Ze helpen me om bewuste keuzes te maken. Waardoor ik al zo lang op een ontspannen manier met eten omga en al jaren op gewicht blijf.

Roerige tijden

Het zijn op dit moment roerige tijden. De wereld lijkt wel in brand te staan. We rollen van de ene crisis in de andere. En als je de krant open slaat of het journaal kijkt, komt er vooral veel negatief nieuws op ons af.

Fit, gezond en vitaal

Juist in een tijd dat veel onzeker is, is het fijn om je gezond, fit en vitaal te voelen. Omdat je simpelweg beter bestand bent tegen tegenslag als je lekker in je vel zit. 
Je gaat dan anders met dingen om. Tegenslag voelt minder groot en je ziet sneller mogelijkheden in plaats van problemen als je je goed voelt 😊.

Het is op dit moment daarom extra belangrijk om goed voor jezelf en je lichaam te blijven zorgen. Je hebt niet altijd invloed op de situatie waarin je zit. Maar gelukkig heb je altijd invloed op de manier waarop je met die situatie omgaat 😇.

En ik help je graag om die invloed op een positieve manier te gebruiken 😊.

Daarom heb ik de 7 meest praktische TIPS om je te helpen met afvallen en besparen voor je op rij gezet. Ik hoop hiermee een stukje positiviteit met je te delen en je boost te geven om goed voor jezelf te blijven zorgen 🤗.

7 praktische TIPS die helpen bij afvallen en om te besparen

Tip 1 Varieer met voeding en koop groente en fruit van eigen bodem in het seizoen

Als je groente en fruit koopt die lokaal wordt gekweekt, draag je bij aan een gezonder milieu. De goederen komen niet van ver, dus je spaart de belasting van het transport op het milieu uit. Daarnaast is het  gezond om groente en fruit van eigen bodem te eten. Omdat je dan vaker kiest voor groente en fruit van het seizoen. En dat is fijn voor de portemonnee en goed voor je lijf. Op die manier zorg je ervoor dat je gedurende het jaar verschillende soorten groenten en fruit eet en krijg je ook alle vitaminen en mineralen binnen die daarbij horen. Dat is een feest voor je lichaam, omdat je op die manier voorkomt dat je door eenzijdige eetkeuzes bepaalde stoffen tekort komt. Het is niet alleen gezond, want variatie in groente en fruit draagt ook bij aan het lekker blijven vinden van je maaltijden. Het spreekwoord luidt niet voor niets ‘Verandering van spijs doet eten’ 😉.

Tip 2 Kook meer zelf en ga minder uit eten

Deze tip zal je misschien niet meteen heel erg aanspreken. Bijna iedereen vindt uit eten gaan leuk. Maar het is wel heel effectief voor lichaam en portemonnee om dat iets minder te doen 😉. Kies er bijvoorbeeld eens voor om in het weekend zelf een lekker nieuw recept met seizoensprodukten op tafel te zetten. Dat hoeft helemaal niet tijdrovend of ingewikkeld te zijn. Hier vind je op mijn site veel lekkere gemakkelijke gerechten. En ook op de site van mindyourfeed vind je heerlijke eenvoudige recepten. Ik haal hier zelf ook regelmatig inspiratie vandaan 😉.

Tip 3 Kook een grote portie en vries wat overblijft in

Bepaalde gerechten zoals soepen, sauzen of hachee hebben best even tijd nodig om te garen. Maak deze gerechten daarom in grote porties en vries ze in. Je bespaart geld, omdat je in 1x meer inkoopt en dus gebruik kan maken van schaalvoordeel. 1 kg vlees is bijvoorbeeld vaak goedkoper dan 3x 300 gram. Je bespaart tijd en energie, want een portie uit de vriezer is vaak snel opgewarmd en heeft dus minder bereidingstijd nodig. En het helpt je bij afvallen, omdat je op drukke dagen altijd wat uit de vriezer kan pakken waarmee je snel een gezonde maaltijd op tafel zet en dus niet in de verleiding komt om iets af te halen, omdat je geen tijd of zin hebt om te koken 😉.

Tip 4 Maak een maaltijdplanning en een boodschappenlijstje

Dit is wat mij betreft echt een gouden tip als je grip wil houden op je eetgedrag en je portemonnee 💎💎. Door vooraf even tijd te maken om te bedenken wat je wanneer gaat eten en hiervan meteen een boodschappenlijstje te maken, bespaar je tijdens het boodschappen doen tijd en geld.

Tips om maaltijdplan en boodschappenlijstje te maken:

  • Bereid je voor door papier, pen, eventuele boodschappenkrantjes, agenda of gezinsplanner en een kookboekje bij de hand te hebben. Zelf pak ik ook de buienradar er nog bij, omdat ik qua eetkeuzes gevoelig ben voor het weer 😉.
  • Blader de krantjes even door om te zien welke producten in de aanbieding zijn, zodat je hier gebruik van kan maken.
  • Pas de maaltijden die je plant aan op je agenda. Een drukke dag? Zorg dan voor een snelle gemakkelijke maaltijd.
  • Hou bij het plannen rekening met de houdbaarheid van producten. Verse spinazie blijft niet zo lang houdbaar, dus plan dat eerder in de week dan bijv. zuurkool wat wel lang houdbaar blijft.
  • Plan eerst je maaltijden in en noteer ze in je agenda of op de planner. Maak vervolgens je boodschappenlijstje en vul dit aan met alle overige producten die je nog nodig hebt. Zet bij tussendoortjes ook neer hoeveel je wil nemen. Eén zak chips op het lijstje is echt iets anders dan lekkers voor het weekend 😉.
  • Zorg ervoor dat je het lijstje en een pen meeneemt als je boodschappen doet. En doe nooit boodschappen op een lege maag 😉. Want als je honger hebt, kom je gegarandeerd thuis met allerlei dingen die niet op je lijstje stonden.
Door vooraf op een rustig moment al te bedenken wat je gaat kopen en eten voorkom je dat je valt voor alle verleidingen die je in de supermarkt tegenkomt. Het is echt gemakkelijker om je aan je plan te houden als je hier op een rustig moment vooraf over nagedacht hebt. En als je alles voor een aantal dagen in huis hebt, voorkom je dat je op een drukke dag nog moet gaan bedenken wat je wil gaan eten en er dan ook nog eens op het moment dat je moe bent en honger hebt op uit moet naar de supermarkt. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen wat dit laatste zal doen met je koop- en eetgedrag 😉.

Tip 5  Eet eens een dag geen vlees

Vlees is duur en bevat relatief veel calorieën. Door wat minder vlees te eten bespaar je dus in de portemonnee en op je energie inname. Vlees kan je goed vervangen door bijv. peulvruchten, ei of kaas. Er zijn heel veel lekkere vegetarische maaltijden waar je het vlees absoluut niet bij mist. Op mijn site vind je een aantal vega recepten, maar ook op andere plekken op het internet en in de krantjes van de supermarkt kan je heel veel inspiratie opdoen. Vega is hot op dit moment, dus je hoeft niet ver te zoeken om wat lekkere inspiratie op te doen 😊.

Tip 6 Drink vooral water, thee en koffie

Bij een gezonde relatie met eten is het belangrijk dat je ook voldoende drinkt. Goed drinken zorgt ervoor dat je lichaam de afvalstoffen snel kan afvoeren. Daarnaast hebben ook vezels voldoende vocht nodig om hun werk goed te doen. En daar komt bij dat we honger nog wel eens verwarren met dorst. Water, thee en koffie zijn per glas/kopje relatie goedkoop. Water bevat geen calorieën en als je kiest voor koffie en thee zonder melk of suiker dan zijn deze ook nagenoeg calorievrij. Pas wel op dat je niet teveel koffie drinkt. Zo’n 3 tot 4 kopjes per dag is ok. Vul de rest lekker aan met water of thee.

Tip 7 Herontdek de gevulde maaltijdsoep

Soepen zijn ideaal als je gezond wil eten en op je gewicht wil letten. Soepen die je zelf maakt, bevatten vaak veel groente en weinig calorieën en zijn lekker voedzaam. Bovendien kan een soepje altijd. Zowel als lunch, tussendoortje of avondmaaltijd. En ik ken zelfs mensen die graag ontbijten met soep. Soepen zijn ook ideaal om groente die overblijft in te verwerken. Een voorbeeld van een lekkere gevulde maaltijdsoep is minestronesoep of verse snert. Op mijn site vind je heel veel recepten voor gemakkelijke verse soepen. Ook als je wil besparen, zijn soepen vaak een slimme keuze. Soep is relatief goedkoop, snel klaar en ideaal om in te vriezen. Zoals ik zei, maak ik zelf gebruik van al deze tips. En hoop ik jou te inspireren om er ook mee aan de slag te gaan.  Want afvallen en bezuinigen gaan prima samen 😊. Ben je enthousiast over deze blog? Deel ‘m dan gerust. Hoe meer mensen ik mag inspireren, hoe gelukkiger ik ervan word 💖. Groetjes, Karin                          

Afvallen: Zo zet je de knop om (5 tips)

Herken je dit? Je wil ontzettend graag:
  • slanker zijn;
  • gezonder eten;
  • fitter zijn;
  • meer bewegen.
Maar je komt maar niet in de flow. Iedere dag begin je weer opnieuw. Je start de dag vol goede moed, maar gedurende de dag glij je al af. En tegen de tijd dat het avond is, zie je jezelf toch weer met die reep chocolade op de bank ploffen. En na 1 of 2 dagen laat je, vol frustratie, al je goede voornemens weer varen. Want:.... ✅ Het lukt je toch niet. ✅ Het is nu niet het juiste moment. ✅ Je bent nog niet gemotiveerd genoeg. ✅ Waar maak je je druk om er zijn veel ergere dingen in het leven. ✅ ...... En zo kan je misschien nog wel veel meer 'smoesjes' bedenken 😉.

Smoezen van je brein

Allemaal smoezen van je brein om maar niets te veranderen. Want ons brein houdt niet van verandering. Omdat echt dingen veranderen moeite en energie kost. En ons oerbrein kiest het liefst voor de gemakkelijkste weg op korte termijn. Voor het oerbrein gaat plezier altijd boven pijn, dus als je daarnaar luistert, is de keuze snel gemaakt 😉.

Maar die korte termijnoplossing blijkt helaas uiteindelijk vaak juist de moeilijkste weg te zijn. Het korte termijnplezier vervliegt en de pijn op lange termijn wordt alleen maar groter 😏. Want als je al zwaarder bent dan je wil zijn, brengt uitstel je vaak alleen nog maar meer kilo's die je uiteindelijk ook weer kwijt wil.

Tijd dus om het heft in handen te nemen en in actie te komen

En zo doe je dat! Op het moment dat ik deze blog schrijf, is mijn vakantie net weer voorbij. En ik spreek momenteel heel veel dames die  graag de knop om willen zetten. Maar waarbij het ondanks hun goede voornemen nog niet is gelukt.

Wat maakt de knop omzetten nu zo lastig?

De reden dat  je de knop niet om krijgt, is vaak dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Je wil te snel of teveel dingen in één keer doen. En je focust jezelf alleen op het einddoel. En dat ligt nog zover van het nu af dat je niet kan geloven dat je er ooit zal komen. Op die manier wordt afvallen, anders eten of meer bewegen ineens een heel groot project waar je heel veel voor moet doen. En doordat het zo'n groot project wordt, zie je er tegenop om eraan te beginnen 😏. En heb je excuses genoeg waarom het nu de tijd nog even niet is 😉. Herken je dat?

Hoe zet je die knop dan wel om?

In feite is er maar 1 manier waarop de knop echt om gaat en dat is besluiten ervoor te gaan en een plan maken. Dit besluit is super belangrijk! Je hebt commitment nodig naar jezelf. Afvallen schuurt en alleen als je echt commitment hebt naar jezelf ga je echt DOEN wat je te doen hebt! Met deze 5 praktische TIPS kan je vervolgens een plan maken om jouw doel te bereiken.

5 Tips om de knop om te zetten

Tip 1  'Waar wil je aan werken?'

Wat maakt dat je nu zwaarder bent dan je wil zijn? Wat doe je nu niet wat je eigenlijk zou willen doen? En wat doe je nu wel wat je liever niet zou doen 🤔?  Beantwoord deze vragen en ga daarmee aan de slag. Het veranderen van een eet- of leefstijl draait om kleine aanpassingen. En niet om het omgooien van jouw hele leven 😊.

Tip 2 'Met kleine stapjes komt jouw doel steeds dichter bij. Grote stappen brengen je steeds verder bij jouw doel vandaan'

Gedragsverandering is niet eenvouding. Patronen die jaren lang zijn ingesleten, heb je niet in een week veranderd. Als het om afvallen gaat, willen we vaak snel resultaat, maar dat is niet houdbaar in de praktijk. Het is niet voor niets dat bijna niemand een streng dieet lang volhoudt. Kleine aanpassingen kun je in laten slijten tot nieuwe gewoontes. Zo hou je je nieuwe leefstijl vol. Uiteindelijk kom je met kleine stapjes veel sneller bij jouw doel. Grote stappen brengen je alleen maar meer van jouw doel af, omdat het dan vaak 1 grote stap vooruit en 3 grote stappen terug is. Start dus met een eerste kleine stap.

Tip 3 'Focus op je gedrag in plaats van op het eindresultaat'

Vaak richten we onze aandacht niet op het veranderen van ons gedrag, maar op het eindresultaat dat we willen bereiken. Je laat bijvoorbeeld de weegschaal bepalen of je goed bezig bent. Maar dat is niet helpend. Je gewicht is geen doel. Je gewicht is het resultaat van heel veel kleine acties die je gedurende langere tijd uitvoert 💎! Het gewicht dat je wil wegen, bereik je dus alleen als je je gedrag duurzaam verandert. Als je nu niet tevreden bent, doe je nu dus nog niet structureel wat je te doen hebt 😉. Dus  focus vooral op het gedrag dat je wil veranderen. Sta stil bij alles wat al goed gaat en geniet van het proces dat je doormaakt. Dat geeft zelfvertrouwen. En kijk  zonder oordeel naar het gedrag waar je nog niet tevreden over bent. Wat ga je de volgende keer anders doen? Nieuwsgierig zijn in plaats van oordelen, is cruciaal als je verder wil komen. Vind jij het nog niet zo gemakkelijk om die oordelen over jezelf los te laten? Meld je dan gerust aan voor een gratis online coachgesprek van 30 minuten. Dan help ik je hier graag verder mee 😊.

Tip 4 'Gun jezelf de tijd en maak het leuk'

Niet helpende gewoontes zijn niet van vandaag op morgen ontstaan. Die hebben vaak jaren tijd gehad om in te slijten. Gun jezelf dus ook de tijd om jouw gewoontes te veranderen en deze nieuwe gewoontes te laten inslijten. Vergelijk jezelf hierbij niet met anderen. Ieder leven en ieder lichaam is uniek. Je bent niet op zoek naar de eet- en leefstijl van je buurvrouw, collega of vriendin. Je bent op zoek naar die unieke gezonde relatie met eten en jezelf die bij jou past. Waar jij gelukkig van wordt en waar jij je goed bij voelt. De enige vergelijking waar je iets aan hebt, is de vergelijking met jezelf een dag, week of maand geleden. Tips nodig om afvallen leuker te maken? Lees dan hier verder hoe je afvallen leuk maakt 😊.

Tip 5 'Zoek hulp als het je niet alleen lukt'

Ben jij ook zo iemand die al heel veel dieet pogingen achter de rug heeft? Of die al veel zelfhulpboeken versleten heeft? En is het jou ondanks al die moeite niet gelukt om af te vallen en op gewicht te blijven? Of ben jij iemand die structureel bezig is met diëten?  Weet dan dat alleen toegepaste kennis van waarde is. Als je veel kennis hebt van eten en bewegen, maar het lukt je niet om dit in de praktijk te brengen. Blijf dan niet vechten met jezelf en steeds maar meer droge kennis verzamelen, maar schakel hulp in. Wie kan jou helpen om je doel te bereiken? Ik hoop dat ik je met deze blog inspireer om de knop om te zetten en in kleine succesvolle stapjes op weg te gaan naar jouw doel. Mocht je graag meer willen weten over de manier waarop ik jou eventueel een steuntje in de rug kan geven? Schroom dan niet om contact met me op te nemen. Dat kan ook dat eerste kleine stapje zijn 😊. Ik wens je heel veel suc6! Groetjes, Karin      

Afvallen leuk maken (5 TIPS)

Zie jij het veranderen van je relatie met eten als een leuke uitdaging waarbinnen je volop kan experimenteren met nieuw gedrag? Of voelt het veranderen van je eet- en leefstijl voor jou op dit moment als een ‘moetje’ 🙄? Heb je het gevoel dat je hard moet werken om je doel te bereiken? Wil je wel heel graag andere gewoontes hebben, maar kost het je nog heel veel moeite om oude patronen te doorbreken? Voelt het regelmatig als een gevecht met eten en jezelf in plaats van een fijne ontspannen manier van leven? Dan word je vast blij van deze 5 tips 😀!

Strafkamp

Vroeger zag ik afvallen vooral als: ✅ Afzien ✅ Honger lijden ✅ Falen ✅ Strijd met eten en jezelf ✅ Veel moeten en veel niet mogen Herken je dat 😉? Starten met afvallen voelde ongeveer hetzelfde als mezelf aanmelden voor een strafkamp. Het werd een zware tijd waarin ik moest afzien, niet mocht falen en mijn doel snel moest bereiken. (Zodat ik daarna weer lekker mezelf kon zijn en normaal kon doen 🙈.) Ik wilde er zo snel mogelijk vanaf. Maar als ik mijn doel dan bereikt had, kwam de worsteling om het bereikte resultaat te behouden. Want ik moest er niet aan denken om weer opnieuw te moeten beginnen 🙄. En uiteindelijk lukte dat helaas nooit. En zo worstelde ik mezelf jarenlang van het ene dieet naar het andere. Totdat ik mijn focus ging verleggen en het veranderen van mijn eet- en leefstijl anders ging aanpakken 😅.

De focus verleggen WAT je eet naar WAAROM je (over)eet

Blijvend slank worden en een gezonde relatie met eten ontwikkelen, gaat niet zozeer over WAT je eet. Het gaat vooral over WAAROM je (vaak teveel) eet. Dat WAAROM gaat over de manier waarop je naar jezelf en naar eten kijkt. Om een gezonde relatie met eten te ontwikkelen, heb je een gezonde relatie met jezelf nodig 😉. Je hebt het nodig om jezelf beter te leren kennen. Om in te zien wat maakt dat je bepaald gedrag vertoont. En als je regelmatig andere keuzes maakt dan je wil, hoe het dan komt dat je niet doet wat je eigenlijk zou willen doen 🤔.  Je bent namelijk niet op zoek naar een tijdelijke oplossing, maar naar een 'nieuw normaal'. Als je na een periode van afvallen en het aanpassen van je eet- en leefstijl weer gaat doen wat je voorheen deed, bereik je weer hetzelfde oude resultaat. Kort gezegd: "Als je nu zwaarder bent dan je wil zijn, is je huidige normaal niet slank genoeg". Je hebt dus een nieuw normaal nodig om af te vallen en op het door jou gewenste gewicht te blijven.

Blijvende gewoontes

Voor dit nieuwe normaal, heb je nieuwe blijvende gewoontes nodig. En als je iets wil blijven doen, is het belangrijk dat je gedrag kiest dat bij je past. Waar jij je goed bij voelt en waarbij je je ook vrij voelt om je zo te gedragen. Zelf ben ik ook pas echt blijvend slank geworden, toen ik mijn focus ging verleggen van eten naar mezelf en afvallen leuk ging maken.  Het werd een ontdekkingsreis naar mezelf in plaats van een gevecht tussen wat wel en niet goed zou zijn om te eten. Ik dacht hierbij niet in 'falen', 'presteren', 'perfectie' of 'zo snel mogelijk afvallen', maar 'experimenteren', 'ontdekken' en 'bijschaven' totdat het goed voelde voor mij en ik het resultaat behaalde wat ik wilde. Daardoor werd het een uitdaging en een leuk experiment waarmee ik geleidelijk afviel en na 17 jaar nog steeds opgewicht ben 😊. Om jou ook te helpen om afvallen leuk te maken en de focus te verleggen van eten naar jezelf, deel ik graag mijn 5 beste tips met je.

5 TIPS om afvallen leuk te maken

Tip 1: Doel en subdoelen

Doel Als je je eet- en leefstijl wil veranderen, is het belangrijk dat je weet wat dit zo belangrijk voor je maakt.
  • Wil je je vrijer voelen in de paskamer
  • De kleding kunnen dragen waar je al tijden van droomt
  • Meer energie
  • Genieten van lekkers zonder dat alles meteen op moet
  • Niet meer heel de dag met eten bezig zijn
  • Anders omgaan met tegenslagen?
  • …..
Schrijf op wat jij graag wil bereiken en waarom dit zo belangrijk voor je is. Wie wil je zijn? En hoe gedraagt die persoon zich? Gedrag Als je je doel nu nog niet hebt bereikt, gedraag je je nog niet zoals je graag zou willen. Bekijk daarom eens welke gewoontes je nu hebt die maken dat je zwaarder bent dan je wil zijn. Welke gewoontes wil je graag veranderen? En wat maakt het zo lastig voor je om dit te veranderen? En hoe kan je het veranderen van die gewoonte omzetten in en concrete actie? Door je aandacht te richten op het veranderen van je gedrag blijf je gemotiveerd. Op je eigen gedrag heb je altijd invloed. Je kan altijd iets doen! Hou het hierbij wel klein 💎. Gedragsverandering is niet eenvoudig en kost tijd. Als je het zo gemakkelijk vond om nieuw gedrag te vertonen, had je dat al gedaan. Dus overvraag jezelf niet 😊. Subdoelen Deel het veranderen van dit gedrag op in subdoelen. Bijvoorbeeld: ✅ Ik wil 's avonds 1x opscheppen. ✅ Ik ga iedere dag even naar buiten. ✅ In plaats van 4 tussendoortjes ga ik mezelf aanleren om 2 tussendoortjes per dag te nemen.

Tip 2: Zo blijf je gemotieerd

Bedenk wat jou motiveert. Word je blij van een leuk kookboek met nieuwe recepten? Word je blij van het eten van iets nieuws? Vind je het fijn om je voortgang te delen met anderen? Helpt het je om dagelijks af te vinken of gedaan hebt wat je wilde? Word je blij van wekelijkse inspiratie tips? (Meld je in dat laatste geval gerust aan voor mijn wekelijkse inspiratie tip onder aan deze blog. Dan ontvang je iedere week gratis een e-mail met tips in je mailbox 😊.) Onderzoek waar je enthousiast van wordt en kijk eens hoe je hier dagelijks een momentje vrij voor kan maken.

Tip 3: Experimenteer en daag jezelf uit

Om dingen te veranderen, is het noodzakelijk dat je expermenteert met nieuw gedrag. Als je blijft doen wat je al deed, krijg je het resultaat dat je al had. En dat wil je juist niet 😉. Spannend Nieuw gedrag voelt vaak best spannend. Je hebt het nog niet vaker gedaan. Je weet dus ook niet precies wat het je zal brengen. En het liefst wil je het allemaal meteen goed doen. Ons brein komt daarom direct met allerlei bezwaren. “Kan ik het wel?” “Straks lukt het niet?” “Wat nu als ik door dit experiment niet afval deze week?”.  Het is belangrijk dat je niet naar deze gedachten luistert. Ze mogen er wel zijn, maar geloof ze niet. Want dan kom je niet verder. Je hebt het nodig om te experimenteren en te onderzoeken wat bij jou past. Je hoeft het niet meteen te kunnen. Het gaat erom dat je het DOET. Als je gaat oefenen met nieuw gedrag hoort een beetje spanning er juist bij.  Je hebt het nodig om uit je comfortzone te stappen. Pas buiten je comfortzone kan je jezelf ontwikkelen. En een beetje spanning kan je best verdragen hoor 😉. Zeker als je weet dat het erbij hoort! Dus daag jezelf uit. Ga komende week eens iets doen wat je nog niet eerder gedaan hebt. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je komend weekend geen afhaal haalt, maar zelf een lekkere healthy maaltijd maakt of dat je de komende week iedere avond 1 hapje laat liggen op je bord. Je zal ontdekken dat je veel meer kan dan je denkt 😊.

Tip 4: Meten is weten

Om resultaat te bereiken, is het belangrijk dat je echt in actie komt. Alles in je hoofd blijven bedenken, helpt je niet verder. Sterker nog: door te blijven malen in je hoofd, maak je alle hobbels waar je tegenop ziet groter. Maak daarom een actieplan op papier en hou je voortgang bij. Het is heel motiverend om te zien welke stappen je al gezet hebt. Dus pak iedere dag een kort momentje om te evalueren. Wat is je doel deze week? Heb je de acties die je hierbij bedacht hebt uitgevoerd? Welk cijfer geef jij jezelf vandaag voor je gedrag? In de Denkslank actiekalender kan deze voorgang mooi bijhouden. Je kan hem hier gratis downloaden.

Tip 5: Beloon jezelf

Beloon jezelf voor het veranderen van je gedrag. Stop bijv. iedere dag € 0,20 in een pot voor de actie die je die je die dag gedaan hebt. Of beloon jezelf eind van de week als je jezelf een 8 of hoger geeft voor je gedrag. Het is belangrijk om de beloning te koppelen aan gedrag en niet aan de weegschaal. Te veel gefixeerd zijn op de weegschaal gaat je niet helpen. Daarmee verleg je de focus namelijk van wat je te doen hebt naar het resultaat dat je wil bereiken. En wees eerlijk, als je het gedrag vertoont dat je te doen hebt, dan gaat de weegschaal vanzelf naar beneden. Maar als je blijft staren naar de weegschaal en je gedrag niet aanpast, verandert er uiteindelijk niets 😉. Het is belangrijk om de beloning los te koppelen van eten. Er zijn zoveel andere leuke en helpende manieren om jezelf te belonen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een leuk boek of tijdschrift, een mooie bos bloemen of die heerlijke douchegel? Ik hoop je hiermee te inspireren om het aanpakken van je gedrag niet uit te stellen. Zie het niet als strafkamp, maar maak het leuk! Je hebt zelf vast nog veel meer goede ideëen om afvallen leuk te maken. Ik vind het super leuk als je die met me deelt en ik wens je veel suc6 😊! Groetjes, Karin

5 redenen waarom dit HET moment is om te starten met afvallen

Ben jij nog met vakantie? Of zit de vakantie er voor jou weer op?

En hoe is zo'n vakantieperiode voor jou? Geniet je van alle rust en vrijheid?

Of zijn er toch momenten dat je je niet helemaal lekker en vrij in je lijf voelt? Je weet wel....
  • die momentjes waarop je weer in badpak, zwembroek of zomerjurkje stapt;
  • of die momenten waarop je toch weer de neiging hebt om achteraan te gaan staan als er een foto genomen wordt;
  • en die momenten waarop je loopt te hijgen als je een uitstapje maakt.
  • of die momenten dat je wel lekkers neemt, maar je er achteraf schuldig over voelt.
Vaak zijn dit van die momentjes waarop je dan met jezelf geconfronteerd wordt.

Als je hiervan af wil en je volgend jaar helemaal lekker vrij in je vel wil voelen, is dit bij uitstek HET moment om hiermee aan de slag te gaan.

Er zijn namelijk 5 redenen waarom NU hét moment is om te starten!

5 Redenen waarom dit HET moment is

1. Nieuwe energie Vaak heb je in de vakantie nieuwe energie op gedaan. Die energie helpt je om vol goede moed aan de slag te gaan en om het oefenen en intrainen van nieuw gedrag vol te houden. Ook al is dat misschien met frisse tegenzin 😉. 2. Zomerse ongemakken Alle zomerse ongemakken staan weer op jouw netvlies gebrand. Hou het gevoel dat je op die momenten had in gedachten vast. Je weet en voelt dan weer heel goed wat maakt dat je hier iets aan wil doen. Dit gevoel motiveert je des te meer om er NU iets aan de te doen. Zodat je volgend jaar bevrijd bent van al die ongemakken. En vrij kan genieten van je lijf en lekkers. 3. Seizoen van heerlijke groente en fruit Op dit moment ligt er volop lekkere groente en fruit in de winkels. Hiermee maak je al snel een lekkere slanke maaltijd. Denk eens aan yoghurt of kwark met aardbeien, blauwe bessen en wat granola. Een lekkere beschuit met aardbeien of meloen met rauwe ham als tussendoortje. En een heerlijke Griekse wrap met lekker veel groente als maaltijd. Dit zijn allemaal keuzes die veel meer helpen als je wil afvallen dan de stamppotten met worst, de speculaas en de boterstaven die in het najaar het eetpatroon vaak domineren. 4. Mooi weer Het is nu nog vaak lekker weer en 's avonds langer licht. Dit nodigt uit tot wandelen, fietsen of zwemmen. Deze extra beweging helpt je bij het afvallen en om je goed en fit te voelen. Wil je wel afvallen, maar hou je niet van sporten 😉? Lees dan in mijn blog 'Afvallen als je niet van sporten houdt' hoe je ook op een andere manier naar beweging kan kijken.

5. Effectief trainen

De 5de reden om nu al te starten, is misschien wel de belangrijkste reden. Afvallen en slank blijven, is geen sprintje. Je kan het vergelijken met het lopen van een marathon of de vierdaagse. Stel dat jij de vierdaagse wil gaan lopen volgend jaar. Wat denk je dat dan een effectievere training is? Een maandje van te voren starten met een flinke training. Of NU starten met kleine stapjes en stapsgewijs je training en conditie opbouwen 🤔? Bij het bereiken van zo'n doel, is trainen, bijschaven en volhouden het meest belangrijk.  Hoe meer ontspannen je zoiets aanpakt, hoe succesvoller je bent. Tijd- en prestatiedruk zorgen er vaak voor dat je afhaakt. Omdat je jezelf dan overvraagt en het jezelf veel te moeilijk maakt. Dus stel dat je het afvallen nu eens niet uitstelt? En er geen groot project van maakt? Maar dat je NU al met kleine stapjes begint om een gezonde relatie met eten te ontwikkelen. Stapjes die je kan overzien. Stapjes die je gemakkelijk afgaan. Stapjes waarbij je nooit een excuus hebt om ze niet te zetten. Want je wil graag een ontspannen relatie met eten die bij je past. Die geen moeite meer kost als je jouw weg gevonden hebt. Je wil slank worden en blijven. Niet alleen nu, maar ook over 5 jaar, 10 jaar en 20 jaar! Stel je pakt het deze keer op die ontspannen manier aan. Bedenk dan eens welk resultaat je dan over een paar maandjes al bereikt hebt 😇!

8 kilo lichter

Zie je het voor je? Dat je met kerst dan al 8 lichter bent. Dat je dan keuzes maakt waar jij je goed bij voelt. Dat je geniet van de kerstmaaltijd in plaats van dat je overeet met schuldgevoel.  Zie je jezelf al ontspannen schitteren met kerst in die prachtige jurk 😉? Gun het jezelf dan om vandaag nog te starten met die kleine stapjes waarmee jij je doel gaat bereiken. Snel even een crash dieet volgen, levert je op korte termijn misschien snel resultaat op. Je houdt het alleen niet vol. Je blijft vechten met eten, jezelf en je lichaam. En je verandert op termijn niets. Want zeg eens eerlijk. Ben jij nog steeds slank met kerst als je daarvoor een aantal weken crasht? Wat heb je dan werkelijk blijvend veranderd in je relatie met eten? En hoe zit je er volgend jaar zomer dan bij?

Een ontspannen relatie met eten en jezelf

Afvallen met Denkslank betekent afvallen op een ontspannen manier die je volhoudt. Een manier die ALTIJD kan. Ook als je het druk hebt of als er veel speelt. Dat komt, omdat je gaat werken aan jezelf in plaats van vechten met eten. Je leert om het jezelf niet te moeilijk te maken. Om kansen en mogelijkheden te zien in plaats van moeilijkheden en belemmeringen. Je leert je eigen ontspannen eetpatroon ontwikkelen waar je blij van wordt. Iets waar je blij van wordt, kost geen moeite. Dat doe je graag 😊. Dus wacht niet langer, maar start NU. Want dan zit je over 4 maanden heel anders in je vel. Je hebt dan al veel in je relatie met eten veranderd. En je bent slanker, fitter, energieker en trots op jezelf 🙃. Wat houdt je nog tegen 😉? Wil je ontdekken hoe ik je kan helpen om af te vallen op een ontspannen manier? Meld je dan NU aan en win een gratis online coachgesprek van 30 minuten! Ik hoop je snel te ontmoeten! Groetjes, Karin

Slim afvallen zonder honger (3 TIPS)

Geloof jij nog steeds dat je 'honger' moet lijden als je wil afvallen? Of dat je voedingsmiddelen moet schrappen, omdat je anders niet afvalt? Hongerlijden en voedingsmiddelen schrappen, zijn wat mij betreft 2 van de grootste misverstanden over afvallen en blijvend slank worden.

Afzien

Afvallen stond voor mij vroeger ook gelijk aan 'afzien' hoor 😉. Ik kon me echt niet voorstellen dat je gewoon blijvend slank kon worden en normaal kon blijven eten. En snoepen kon al helemaal niet dacht ik 🙈. Gelukkig weet ik inmiddels wel beter 😊.  Sterker nog, als je een nieuw slank normaal voor jezelf wil creëren, is het noodzakelijk dat je alles kan blijven eten. Het gaat er vooral om dat je slim en bewust leert kiezen. Slank blijven draait niet om 'perfecte eetkeuzes maken'. Slank blijven gaat over zelf de baas blijven over eten. Ook als het anders loopt. Je hebt het dus niet nodig om perfect een menu of dieet te volgen. Je hebt het nodig om flexibel om te leren gaan met alle onverwachte (eet-)situaties waar je iedere dag weer mee geconfronteerd wordt 😉. Natuurlijk is het zo dat je minder moet innemen dan je verbrandt als je gewicht wil verliezen. Dat is wetenschappelijk bewezen. Maar dat wil niet zeggen dat je daarvoor ook 'buikhonger' moet lijden. Trek hebben is wat anders 😉. Trek heeft niets met honger te maken. Trek wordt altijd getriggerd door iets van uitenaf. Trek ontstaat in ons hoofd 😊.

Buikhonger

Buikhonger is dat knorrende gevoel. Dat samenknijpen van je maag, omdat je lichaam om brandstof vraagt. Dit gevoel kan een paar uur na de maaltijd ontstaan. Je maag heeft alle brandstof dan verbruikt en heeft behoefte aan nieuwe brandstof. Als je leert om helpende voedingskeuzes te maken en je zou eens op dit gevoel letten. Dan zal je merken dat je gedurende een dag helemaal niet zoveel buikhonger hebt. Toch kan het zo zijn dat je dit tijdens het afvallen anders ervaart 😉. En dat komt doordat de oorzaak van honger lijden of afzien bij afvallen, juist vaak het dieet is. Dit kan zijn, doordat je echt te weinig voedingsstoffen binnen krijgt door het dieet (crash dieet). Je hebt namelijk echt minimaal  iedere dag 1200 kcal nodig aan voeding om voldoende brandstof en voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar heel vaak ontstaat dit hongergevoel ook door je mindset. Want een dieet leidt bij de meeste mensen tot: ✅ Meer focus op eten (Heel de dag met eten bezig zijn in je hoofd 😏) ✅ Fixatie op de weegschaal ✅ Prestatiedruk ✅ Te weinig eten ✅ Onrust doordat je jezelf allerlei ristricties oplegt En dat helpt juist allemaal niet om je nieuwe gedrag vol te houden 😉. Want al deze gedachten, leiden tot een onrustig gevoel. En onrust is dé trigger voor eetdrang 💎. Zelf hield ik een dieet ook nooit vol 😊. Simpelweg, omdat een dieet niet fijn is en volledig voorbij gaat aan hoe ons brein werkt wanneer we keuzes maken. Doordat je bij een dieet vooral gefocust bent op het eindresultaat, is de kans groot dat je veel te weinig gaat eten. Je voelt vaak tijdsdruk om je doel zo snel mogelijk te behalen. Je mag bepaalde voedingsmiddelen niet meer eten. Je moet van alles en mag van alles niet. En dat is helemaal niet houdbaar op de lange termijn. Ons brein wordt daardoor helemaal ontregelt en gaat je allerlei signalen geven waardoor je je zó gaat gedragen, dat je steeds verder van je doel afraakt. Dat voelt niet goed en omdat het niet goed voelt, zal je ook zo snel mogelijk weer van een dieet af willen. En dat maakt de druk om snel resultaat te halen vaak nog wat groter. Hierdoor kom je in een gevecht met jezelf en zal je er snel genoeg van  krijgen. Met als gevolg dat je weer stopt met het dieet. Niet voor niets vinden we afvallen vaak minder lastig dan op gewicht blijven 😊.

Aankomen en afvallen

De meeste mensen komen gedurende een jaar een paar kilo aan. Het is echt niet zo dat je na een etentje meteen een kilo vet extra meetorst. Je lijkt soms wel wat zwaarder doordat je wat meer darminhoud hebt of vocht vasthoudt. Maar het duurt vaak wel even voordat je echt vet aankomt. Je moet ongeveer 7000 kcal extra innemen om 1 kg vet aan te komen. Reken maar uit. Daar moet je best wat voor doen 😉. Je neemt over het algemeen dus best de tijd om aan te komen. Maar die tijd gun je jezelf vaak niet om af te vallen 🤔. Dat moet ineens snel. En dus kiezen veel mensen nog steeds voor een streng dieet. Met zo’n streng dieet val je tijdelijk vaak ook wel wat af. Maar je komt na het dieet vaak ook weer heel snel aan. Dus het resultaat is per definitie nooit blijvend. Want zo’n streng dieet is niet vol te houden voor de rest van je leven. Jij wordt er niet blij van en je lijf al helemaal niet 😏. Daarom is het belangrijk, dat als je afvallen wil volhouden,  je het jezelf niet te moeilijk maakt en dat je jezelf de tijd gunt. Zorg ervoor dat je jezelf goed verzorgt en dat je geen honger gaat lijden 💃. Wees je ervan bewust dat als je blijvend slank wil worden je op zoek bent naar een 'nieuw normaal' waar je oud mee kan worden. Als je nu te zwaar bent, is je 'huidige normaal' immers niet slank genoeg. Tijdelijk je eetpatroon aanpassen en weer terugvallen op je huidige normaal zal daarom slechts een tijdelijk resultaat opleveren 😉. Hoe doe je dat? Met deze 3 TIPS help ik je graag op weg.

Tip 1: Kleine stapjes groot resultaat

Zoals ik al aangaf, willen veel mensen die op dieet gaan,  vooral snel resultaat. We zijn het zat en moeten van die kilo's af. Maar in dit geval geldt ook echt 'hardlopers zijn doodlopers'. Je komt in een week geen 5 kg aan. Dus 5 kg in een week afvallen, is ook geen realistisch doel 😉. Kies dus niet voor een extreem dieet van heel weinig calorieën, verboden voedingsmiddelen, niets meer snoepen of alleen maar gezond. Dat hou je misschien 1 of 2 weken vol, maar dat is voor de lange termijn geen oplossing. En gelukkig ook helemaal niet nodig 😊. Kijk in eerste instantie eens welke quick wins jij kan behalen in jouw huidige voedingspatroon. Quick wins zijn kleine aanpassingen in je eetpatroon die veel effect hebben op jouw calorie inname, maar niet zo heel ingewikkeld zijn om vol te houden. Veel kleine aanpassingen zorgen samen voor een groot resultaat 😊.

Deze 4 stappen kunnen je helpen om jouw quick wins te bepalen:

  1. Hou een tijdje bij wat je eet in een app. Meten = weten 😊. Heb je een hekel aan zo'n app omdat het je een dieet gevoel geeft 🤔? Dan valt er qua mindset nog heel veel winst te behalen 😊. Wil je dat eens onderzoeken? Meld je dan gerust aan voor een gratis en vrijblijvend coachgesprek om hier samen eens over te sparren.
  2. Bekijk jouw eetpatroon eens goed. Welke producten eet jij graag?  En is er voor die producten een slanker alternatief dat jij ook erg lekker vindt? Vervang slagroom in je saus bijvoorbeeld eens door magere kookroom of doe het 50%50%.
  3. Van welke producten zou je iets minder kunnen nemen? Vaak kun je heel eenvoudig besparen op dingen als olie of boter, noten en vlees. Als je daar iets minder van neemt, merk je er qua smaak en verzadiging vaak niets van. Maar je gebruikt wel veel minder calorieën. Dat helpt dus om af te vallen zonder honger te lijden.
  4. Vraag jezelf eens af wat je zou kunnen schrappen.  Al die dingetjes die je lopende weg in je mond steekt, maar waar je eigenlijk helemaal niet bewust van geniet. En die je misschien niet eens echt de moeite waard vindt.

Tip 2: Maak slim compenseren tot jouw nieuwe gewoonte

Compenseren = slim kiezen Als je veel gedieet hebt, kleeft er misschien wel een beetje een nasmaak aan het woord compenseren voor je. Je denkt wellicht direct aan extra streng zijn na een dagje uit. Of aan een balans dag. Maar je kan compenseren ook heel anders bekijken hoor. Ik zie compenseren meer als een synoniem voor ‘slim kiezen’ 😊. Om slim te kunnen kiezen, is het belangrijk om: ✔ te plannen wat je kan plannen; ✔ normaal te blijven eten; ✔ en te kiezen voor voedzame voeding met relatief weinig calorieën als je wat extra wil snoepen. Slim compenseren doe je ook liefst vooraf. Als je nog iets hebt om naar uit te kijken, vindt je brein het gemakkelijker om iets af te slaan. Dan wanneer je iets niet 'mag', omdat je al teveel genomen hebt 😉. In mijn blog 'Afvallen zonder honger: 3 tips om slim te compenseren' lees je meer tips over hoe je compenseren leuk houdt.

Tip 3: Slim en verzadigend kiezen

Vezels, soep en peulvruchten

Vezels, soep en peulvruchten zorgen voor een 'vol gevoel'. Vezels zijn belangrijk voor het goed functioneren van de darmen. Voedingsvezels, vooral uit graanprodukten en fruit, verlagen bovendien het risico op hart- en vaatziekten. Vezels zitten in volkorenprodukten, aardappelen, volkorenpasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, groente en ongeperst fruit. Om vezels goed hun werk te laten doen, is het belangrijk dat je er wel voldoende bij drinkt. Soep bevat vaak veel groente en vocht. Dat zorgt samen voor verzadiging. Ook bevat soep vaak weinig caloriën, mits je er niet teveel vlees of room aan toe voegt. Peulvruchten bevatten veel eiwitten en vezels. Voorbeelden van peulvruchten zijn bijv. kidneybeans, bruine bonen, linzen of kikkererwten.  Na een maaltijd met peulvruchten zal je niet weer snel honger hebben.

Combineer eiwitten met langzame koolhydraten

Langzame koolhydraten zitten vooral in groente en volkorenproducten. Eiwitten zitten vooral in zuivelproducten, vlees, eieren, vis en peulvruchten. Als je brood bij het ontbijt en de lunch combineert met melk, yoghurt of vla zal je langer verzadigd zijn, dan wanneer je alleen brood eet en er bijv. een kop thee bij drinkt.  Ei of kaas als beleg zorgt voor meer verzadiging dan een plakje magere vleeswaren of zoet beleg. Als jij deze tips toepast, weet ik zeker dat je nauwelijks 'buikhonger' zal hebben als je wil afvallen. Dat wil niet zeggen dat je nooit meer 'trek' hebt. Maar 'trek' heeft niet zoveel met eten te maken. 'Trek' is hoofdhonger. Dat zit vooral in je hoofd. Gelukkig kan je ook heel veel doen om 'trek' te verminderen door anders met hoofdhonger om te leren gaan. Het verminderen van 'trek' draait vooral om het veranderen van de manier waarop jijzelf naar eten, jezelf en situaties kijkt. Merk jij dat je niet afvalt, omdat je blijft worstelen met 'trek', eetbuien, snoepbuien of snaaidrang? Neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag om hier anders mee om te gaan🤗. Groetjes, Karin

Bang voor de weegschaal? Zo kom je daar vanaf!

Hoe is jouw relatie met de weegschaal 🤔? ❓ Weet jij wat je weegt? Of loop jij al een tijdje om de weegschaal heen?  En heb je de weegschaal weg gedaan, omdat het wegen je leven ging beheersen? ❓ En als je jezelf weegt, voel je je dan ontspannen? Of breekt het zweet je van te voren al uit? ❓ Wat doet het getal op de weegschaal met jouw gevoel? Is dat voor jou een puur neutraal getal of beïnvloedt dat dan ook meteen je stemming voor die dag? Als je onrust, spanning en vermijdingsdrang bij de weegschaal herkent, dan is de weegschaal voor jou meer dan alleen een tool om te zien wat je weegt. En de kans is groot dat het getal op de weegschaal je dan eigenlijk altijd stress geeft. Want doordat je zoveel waarde hangt aan het getal dat je ziet, zoek je door te wegen in feite bevestiging of je het wel of niet goed gedaan hebt.  Je geeft de weegschaal daarmee een veel te grote rol in je leven. Je wordt, voor jezelfbeeld, afhankelijk van de weegschaal. En dat is niet helpend als je een gezonde eetrelatie wil creëren.

Misschien herken je dit wel

✅ Het resultaat op de weegschaal valt tegen en dat geeft je stress, omdat de gedachten die je hierbij hebt je het gevoel geven dat je het niet goed gedaan hebt. Dat je strenger moet zijn. Of misschien zelfs wel het gevoel dat je gefaald hebt. ✅ Valt het resultaat mee, dan geeft dit je ook stress, want dan komt er meteen de gedachte bij je op dat je dit resultaat of deze lijn naar beneden nu wel vast moet houden. En hiermee voer je de druk op jezelf meteen op. Als je deze gedachten en dit gevoel herkent, dan heb je nog geen gezonde relatie met de weegschaal. Je ziet het getal op de weegschaal niet als een neutraal getal. Je interpreteert het getal als een maatstaf over hoe je goed je je best hebt gedaan of moet doen als het gaat om eten en afvallen. En dat is gevaarlijk, omdat het juist jouw relatie met eten kan ondermijnen.

Nog een paar voorbeelden

Situatieschets Je staat 's morgens op en loopt naar de badkamer. Je voelt je best goed en stapt op de weegschaal. Maar dan....valt het getal dat je ziet je tegen. Er ontstaat een rollarcoaster van gedachten in je brein en je laat je hierdoor overspoelen. Al deze gedachten bezorgen je een rotgevoel. En doordat je je laat leiden door dat rotgevoel, neem je een besluit (dat meestal niet helpend is 😏). Voorbeeld 1 Je laat je bijvoorbeeld leiden door de gedachte "Ik kan het niet." Deze gedachte geeft je het gevoel dat je gefaald hebt. Je voelt je moedeloos en misschien voel je zelfs wel paniek dat het je nooit zal lukken om slank te zijn zoals je zo graag wil.  Vanuit deze moedeloosheid besluit je dat je jezelf de komende tijd maar niet weegt. Je gaat de confrontatie uit de weg. En hierdoor sluipt het erin dat je ook wat minder op je eetgedrag let. Je hebt geen zin meer om hier energie in te steken. En het resultaat is dat je langzaam en ongemerkt aankomt. Voorbeeld 2 Je laat je leiden door de gedachte "Ik moet strenger zijn."  Deze gedachte geeft je het gevoel dat je het niet goed genoeg gedaan hebt en dat je beter je best moet doen of er harder voor moet werken. De druk op jezelf neemt toe. En je besluit om te gaan crashen. Het resultaat hiervan is dat je, na een tijdelijke energieboost door de adrenaline van de stress die je voelt, uiteindelijk allerlei voedingsstoffen tekort komt. En de energie op langere termijn uit je lichaam voelt wegstromen. Op korte termijn val je af. Maar daarna kom je weer heel snel aan. Je houdt crashen immers niet vol en je lichaam is ontregeld. En zo zet je de eerste stap op weg naar je eigen jojo effect en een gevecht met eten. Voorbeeld 3 Je volgt de gedachte "Deze methode werkt niet voor mij." Je voelt je opstandig en rebels. En stiekem ben je ook wel een beetje boos op de methode. Je hebt het gevoel dat er voor jou helemaal geen oplossing is. Je wordt er moedeloos van en je geeft de afslankpoging op. Met als resultaat dat je hierdoor je eigen waarheid creëert. Je valt niet meer af en komt  weer aan. Kortom: Je gedrag en gedachten laten beïnvloeden door een getal op de weegschaal helpt je niet 💎. Je hebt het dus nodig om jouw relatie met de weegschaal te veranderen. En om te leren dat de weegschaal niets zegt over jou. De weegschaal is geen methode of examen, maar slechts een tool om aan te geven wat je weegt. Deze tool is alleen helpend voor je als je hem op de juiste manier gebruikt.

Wat geeft het getal op de weegschaal eigenlijk precies aan?

Het getal op de weegschaal geeft de massa van je lichaam aan. Die massa bestaat niet alleen uit vet, maar ook uit spieren, vocht, ontlasting e.d. Als je wil afvallen, dan wil je vet afvallen. Spieren wil je graag behouden of uitbouwen. Je wil je niet alleen slank, maar ook gezond, fit en vitaal voelen. De weegschaal geeft dus meer aan dan het vet dat je weegt en is geen directe weerspiegeling van je gedrag. Het kan best zo zijn dat je 500 gram vet bent afgevallen, maar dat je op de weegschaal ziet dat je 500 gram zwaarder weegt. Hormonen, stoelgang en vochtbalans hebben veel invloed op het gewicht, maar zeggen niets over de hoeveelheid vet die je bent afgevallen.

Geef jezelf voor het wegen een cijfer

Om een gezonde relatie met de weegschaal te krijgen en te leren dat het slechts een tool is om bij te houden of je op de juiste weg bent, is het helpend om voordat je gaat wegen al terug te kijken naar je gedrag. Welk cijfer geef jij jezelf voor je eetgedrag en beweging over de afgelopen week 🤔? Als dat vooraf een 8 of hoger is en de weegschaal valt tegen, dan mag je erop vertrouwen dat je vet kwijt bent. En als jij dat goede gedrag volhoudt dat je dat een paar dagen later echt wel terug ziet in het getal. Geef je jezelf een 6je of 7. Dan kan je ervan uitgaan dat je op gewicht gebleven bent. En als je jezelf een onvoldoende geeft... dan kan je zelf wel invullen wat er gebeurt denk ik 😉. Gedurende de week kan jouw gewicht wel 2 kg verschillen zonder dat het iets met afvallen te maken heeft 😉. Dagelijks wegen, zegt dus niets over hoeveel vet je afgevallen bent. Als je wil zien of je echt vet afvalt, dan helpt het om een tijdje 1x per week te wegen op een vast moment, schoon aan de haak 😉. En dat getal te vergelijken met het getal van een week eerder. Zelf dan kan het wel eens zo zijn dat je gewicht blijft hangen, maar op langere termijn ga je dan een grillige lijn zien. Die als het goed is naar beneden loopt 😊. Focus dus op je gedrag. Daar heb je 100% invloed op 😀.

Niet tevreden met je gewicht en hulp nodig?

Ben je niet tevreden met je huidige gewicht en leefstijl? En kan je wel wat hulp gebruiken om je gedrag hierin te veranderen? Meld je dan vandaag nog aan voor een gratis online coachgesprek 🤗. Hulp is één van de belangrijkste factoren om succesvol gedrag te veranderen. Dus onderzoek eens wat zo'n coachgesprek je allemaal oplevert. Iedere maand nodig ik hier 2 deelnemers voor uit. Wie weet wordt dat wel jouw eerste stap naar een ontspannen relatie met eten en de weegschaal 💃. Zou dat niet geweldig zijn 😊? Ik zou het super leuk vinden om je in zo'n gesprek te ontmoeten! Groetjes, Karin  

Afvallen slim kiezen 3 TIPS

Heb jij de eetrelatie waar je oud mee wil worden al gevonden? Bestaat jouw eetpatroon uit een combinatie van gezonde en 'ongezonde' dingenGeniet je ook van lekkere dingen zonder schuldgevoel?

Of heb je die ontspanning nog niet gevonden? En ben je nog steeds op zoek naar die fijne relatie met eten? Worstel je nog met het vinden van  jouw juiste balans?
✅ Heb je nog steeds de gedachte dat je moet diëten als je wil afvallen?
✅ Maak je nog regelmatig extreme keuzes? Bijv. alleen maar gezond eten? Of helemaal niet meer snoepen? Of brood, aardappelen, pasta en rijst schrappen uit je eetpatroon?

Dan valt er nog heel veel winst te behalen. Slank worden en blijven lukt alleen als je balans vindt. Zowel in je eetpatroon als ook in alle andere dingen waar je je verantwoordelijk voor voelt 😉.

3 TIPS om balans te vinden in je eetpatroon door slim te kiezen

In deze blog help ik je graag op weg om balans te vinden in je eetpatroon door slim te kiezen. Want afvallen zonder honger en genieten van lekkers gaat gelukkig prima samen! Als je maar slim kiest 😉.

Compenseren = slim kiezen

Als je veel gedieet hebt, kleeft er misschien een nasmaak aan het woord compenseren voor je. Je denkt misschien direct aan extra streng zijn na een dagje uit. Of aan een balans dag.  Maar je kan compenseren ook heel anders bekijken hoor. Ik zie compenseren meer als een synoniem voor 'slim kiezen' 😊.

Dit helpt je om slim te kiezen

  • Plan wat je plannen kan
  • Blijf normaal  eten
  • Kies voor voedzame voeding met relatief weinig calorieën als je wat extra wil snoepen.
Zo hou je slim kiezen leuk! Zowel in verwachte als onverwachte situaties 😉.

Tip 1: Plan wat je plannen kan

Als je weet dat je een uitje hebt, is het helpend om vooraf een plan en afspraak met jezelf te maken. Zet die afspraak met jezelf op papier. Een afspraak op papier neemt ons brein namelijk veel meer serieus dan iets wat we in ons hoofd hebben bedacht 😉. In het plan geef je aan wanneer jij na het uitje tevreden bent.
  • Hoeveel mag je van jezelf eten?
  • Waar kies je voor?
  • Welke dingen zijn voor jou echt een 9 of een 10?
  • Wat laat je gemakkelijk staan?
Verjaardag Bij een verjaardag kan je bijvoorbeeld vooraf bepalen of je liever gebak hebt of hapjes. Ook kan je afspraken met jezelf maken over hoeveel wijntjes je neemt. Etentje Als je uit eten gaat, helpt het om vooraf even op de kaart te kijken. Vaak staan die kaarten tegenwoordig op de website. Als je weet wat er te kiezen valt, kan je jouw plan hierop afstemmen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om 2 voorgerechten te nemen en een nagerecht. Of alleen een hoofdgerecht met koffie of thee na. Ook kan je vooraf nadenken over wat je gaat drinken. Een glas wijn bevat al snel 150 calorieën. 4 glazen wijn is dus al bijna 600 calorieën. Dat is net zoveel als een gemiddelde avondmaaltijd.  Is het je dat waard 🤔? Het belangrijkste is dat je voorbereid bent en dat je kiest wat bij jou en jouw doel past.

Tip 2: compenseren bij onverwacht lekkers

Soms ben je niet voorbereid, omdat je geen bijzondere situatie verwacht. Je denkt dat het qua eten een gewone dag gaat worden, maar het loopt anders. Vaak is de eerste gedachte die dan opkomt: 'Wat kan het vandaag ook schelen. Ik heb er nu geen invloed op. De dag is qua eten toch al verpest'. Je kunt niet altijd voorkomen dat die gedachte bij je opkomt, maar je hebt wel een keuze of je naar deze gedachten luistert. Gedachten zijn namelijk lang niet altijd de waarheid 😉. Dus onderzoek je gedachten. Is dat wat je denkt daadwerkelijk een feit? Of is het misschien een excuus van je brein dat vooral altijd kiest voor genot en gemak en resultaat op de korte termijn 🤔? Ook in onverwachte situaties kan je nog steeds zelf een keuze maken 😉.

Regie pakken betekent niet dat je altijd alles perfect moet doen. Het betekent voor mij dat je altijd het beste maakt van de situatie voor jou op dat moment 💎

Compenseren als het anders loopt? Zo doe ik het.

Laatst ging ik wandelen met een vriendin in het bos. Ik had me deels voorbereid, want ik wist dat ik 's middags moe thuis zou komen van de wandeling. Dan heb ik weinig zin om lang in de keuken te staan. Daarom had ik de avondmaaltijd vast voorbereid. Zodat ik kon voorkomen dat ik op zo'n moment naar afhaal zou grijpen, omdat ik geen zin zou hebben om te koken. Ik had verse spaghetti saus uit de vriezer  gehaald. En ik hoefde dit 's avonds alleen maar op te warmen en spaghetti te koken. Ook had ik normaal ontbeten. Ben je nieuwsgierig wat voor ontbijtjes ik zelf zoal eet? Lees dan ook 'Waarom ontbijten helpt als je wil afvallen'. Hierin vind je 6 heerlijke ontbijttips die ik zelf gebruik 😊. We kwamen rond 10:30 uur aan in het bos en hadden zin in koffie. Ik had een thermoskan koffie bij me en 2 bekertjes. Normaal gesproken, neem ik daar 's morgens niets bij. Ik had ook helemaal nog geen honger, want ik had net een heerlijke bak havermout met appel en kaneel achter de kiezen. Maar....je voelt 'm al aankomen 😉. Mijn vriendin had 2 heerlijke verse appelflappen gekocht en meegenomen. Dat hadden we niet afgesproken. Maar ik had er ineens wel heeeeel veel zin in. Dus ik besloot mezelf te trakteren op zo'n heerlijke appelflap.

Sla geen maaltijd over

Na zo'n uitspatting is misschien de eerste gedachte die bij je opkomt: "Skip de lunch". Toch is het niet verstandig om een maaltijd over te slaan als je onverwacht iets extra's genomen hebt. Als je dat wel doet, dan haalt dat je later op de dag vaak in. Als je dan om 21:00 uur op de bank zit, krijg je honger en trek tegelijk. Je bent dan vaak nog moe ook. Dus daarmee maak je het jezelf alleen maar onnodig moeilijk. En is de kans groot dat je gaat snaaien. 's Middags besloot ik daarom slim te kiezen en te lunchen met een verse kop tomatensoep zonder stokbrood. Daarnaast nam ik een beker magere yoghurt met 2 mandarijntjes erin. Allemaal wel voedzaam, maar niet calorisch rijk. Omdat ik gevoed was en dus geen honger had, heb ik verder geen tussendoortjes meer genomen. En omdat ik op de avondmaaltijd al voorbereid was, heb ik 's avonds heerlijk een normaal portie spaghetti met verse saus gegeten. Mijn lichaam was daarmee verzadigd en mijn brein tevreden 😉.

Tip 3: Compenseer vooraf

De laatste tip die ik mee wil geven over slim kiezen is om vooraf te compenseren als je weet dat je iets extra's hebt op de dag. Achteraf compenseren voelt vaak als straf. Uit eten gaan met de gedachte in je hoofd dat je de volgende dag extra streng moet zijn om alle 'schade' weer in te lopen, voelt niet fijn. Je voelt je dan al bekneld en ongemerkt wakker je de rebellie in jezelf  aan. En hou die rebel in jezelf dan maar eens in toom. Want vaak is zo'n gedachte alleen al een trigger voor strijd met jezelf en met eten. Dus probeer dat gevoel te voorkomen. Want je brein houdt niet van restrictie en moeilijk. Je brein vindt het daarentegen prima om vooraf te compenseren, omdat er dan nog een verwennerij op je wacht. Je brein zal je dan helpen en daarmee maak je het jezelf een stuk gemakkelijk 😊. Hoe? Ga je 's avonds uit eten? Kies dan bijvoorbeeld voor een normaal ontbijt en een normale lunch met calorisch minder rijke keuzes. Doe het wat rustiger aan met de tussendoortjes en eet bijv. nog een kom groentensoep voordat je uit eten gaat. Het is namelijk niet verstandig om met een lege maag in een restaurant aan de komen. Omdat alle verleidingen dan veel moeilijker te weerstaan zijn dan wanneer je geen honger hebt. Ik hoop dat ik je met deze 3 tips heb kunnen inspireren om compenseren niet als straf te zien, maar als een manier om slim te kiezen voor jezelf en het doel dat jij wil bereiken 😊. Kan je nog wel wat meer inspiratie gebruiken? Ontdek hier dan nog veel meer tips over afvallen zonder dieet of neem contact met me op voor meer persoonlijke begeleiding. Ik help je graag 🤗. Groetjes, Karin

Ik kan afvallen niet volhouden

Ken je dat? Dat je blijft worstelen met eten en jezelf. Dat je regelmatig begint met een manier om af te vallen, maar dat je het simpelweg nooit lang volhoudt? En dat je het echte werk hiervoor telkens weer uitstelt. Omdat je diep van binnen gewoon bang bent dat het je niet zal lukken om van die eeuwige strijd af te komen 😏? Weet dat je zeker niet de enige bent voor wie dat geldt 😉.

Ik hoor regelmatig van cliënten dat ze mijn site al heel vaak bekeken hebben. En dat ze mijn wekelijkse tips al lang lezen. Of dat ze me al een hele tijd volgen op Insta en FB, voordat ze contact met me op durfden te nemen 😅.

Dat ze er zo lang over gedaan hebben, heeft meestal niets met mij te maken 😉, maar alles met hun eigen gedachten en vertrouwen in zichzelf.

Zelf proberen

Ook Sandra heeft eerst heel lang zelf 'geprobeerd' om zelf de baas te worden over haar eetgedrag voordat ze contact met me zocht. Gelukkig heeft ze dat uiteindelijk toch gedaan. En heeft ze inmiddels hele mooie stappen gezet.

Graag deel ik een fragment uit het intakegesprek dat ik met haar had met je. Misschien herken je je wel in haar gevoel. ‘Wat maakt dat je zo graag wil afvallen? Ik wil zelf de regie hebben over mijn eten en niet andersom. Ik wil dat eten niet meer heel mijn dag beheerst. Ik wil mezelf niet meer heel de dag dik en schuldig voelen over eten. Maar het lukt me nooit om het langer dan een paar weken vol te houden.’ Ik zie aan haar gezicht dat mijn vraag haar geraakt heeft als ze antwoord geeft.

De kern

‘Ik zie dat het je echt raakt.’, zeg ik. ‘Wat raakt je het meest?' 'Ik wil dit echt zo ontzettend graag bereiken, maar ik vind afvallen zo’n verschrikkelijk rotwoord.' zegt ze. 'Wat maakt dat je dit zo’n rotwoord vindt?' 'Het geeft me het gevoel dat ik dik ben en vadsig en lui.' 'Meen je dat?’ ‘Maar stel nu dat wat jij zegt 100% waar is? Dat je dik en vet en vadsig bent als je te zwaar bent. Wat zegt dat dan over jou?’  vraag ik. ‘Dat ik een negatief zelfbeeld heb’ ,zegt ze. ‘En stel dat dat waar is. Dat jij een negatief zelfbeeld hebt, wat zegt dat dan over jou? Dat ik geen zelfvertrouwen heb. En stel dat dat waar is, dat jij geen zelfvertrouwen heb, wat zegt dat dan over jou? Dat ik het niet kan’, zegt ze. De tranen rollen over haar wangen. Nu zijn we bij de kern gekomen van wat er bij haar speelt. Sandra heeft zo'n grote hekel aan het woord afvallen, omdat afvallen haar 'angst' vertegenwoordigt dat zij dat niet kan. En juist omdat ze zo graag wil afvallen, maar niet durft te geloven dat ze het kan, lukt het ook niet. Ze heeft heel veel oordelen over zichzelf als het over afvallen gaat. En al die oordelen, leiden tot een negatief gevoel.

'De 'angst dat het niet lukt' staat letterlijk in tussen haar en alles wat ze zo graag wil bereiken.'

Actie en gevoel

En daar wringt de schoen. Ruim 99% van de dingen die we doen, doen we onbewust. En al die dingen worden aangestuurd vanuit ons gevoel. Een negatief gevoel leidt vaak tot acties die je op de korte termijn een beter gevoel geven. Maar die op de lange termijn juist niet helpen om je doel te bereiken. Denk bijvoorbeeld maar aan: ✅ Snoepen als je je rot voelt of ergens tegenop ziet. ✅ Eten bestellen als je je moe voelt en geen zin hebt om te koken. ✅ Op de bank blijven hangen achter de tv als je moe bent. ✅ De hele dag snaaien uit frustratie, omdat de weegschaal tegenviel. ✅ De week qua afvallen al als verloren beschouwen omdat je een verjaardag hebt. Al deze acties zijn gericht op je even beter voelen op korte termijn. Maar ze zijn niet helpend als je je op langere termijn ook nog beter wil voelen en je doel wil bereiken. Bang zijn dat afvallen niet gaat lukken, gaat je dus niet helpen.

Het gevolg van deze overtuiging is...

Een overtuiging bepaalt hoe jij naar de situatie en jezelf in die situatie kijkt. Als je ervan overtuigd bent dat het je niet zal lukken, zal je iedere tegenslag als bewijs zien dat het je niet zal lukken. Dit heeft invloed op je gedrag. Je staat hierdoor bijvoorbeeld minder snel op na een tegenslag. Je vertelt jezelf bij zo'n tegenslag namelijk weer hetzelfde verhaal: 'Het heeft toch geen zin. Je kan het toch niet. Het gaat je nooit lukken.' De hobbel om op te staan, wordt hiermee groter en het vertrouwen in jezelf dat het je gaat lukken steeds kleiner. Je baalt en laat de dag voor wat het is. 'Als je je weer beter voelt, pak je de draad wel weer op'.  En dat gaat je natuurlijk niet helpen, want als je niet opstaat na een tegenslag, dan kom je daadwerkelijk geen stap dichter bij je doel. Je zelfvertrouwen brokkelt steeds verder af. Omdat je geen resultaat ziet. Je komt in een negatieve spiraal. En onbewust zal je er steeds minder voor gaan om je doel te bereiken.  En zo wordt jouw angst jouw waarheid. Als je ervan overtuigd bent, dat het je wél gaat lukken, sta je wel op na diezelfde tegenslag. Je wacht niet totdat je je weer beter voelt. Je weet dat je het kan en je gaat door 💃. Je mag vallen en opstaan. Je mag leren van wat nog niet goed gaat. Je kijkt terug naar wat er mis ging. Je pakt de leerles eruit op en gaat vol goede moed verder. En zo kom je ook na iedere tegenslag toch weer een stapje dichter bij je doel.

Jouw mindset bepaalt of het je lukt

Om succesvol je (eet-)gedrag te veranderen, is het noodzakelijk om te werken aan de juiste mind-set. Als jij gelooft dat je het kan, dan gaat het je lukken ook.  Daarbij is het belangrijk dat je zelf de leiding neemt bij de keuzes die je maakt. De situatie bepaalt niet welke keuze jij maakt. De gedachten die je over jezelf en de situatie hebt, bepalen wat je doet. Daar heb je dus 100% invloed op 😉. Het is ook belangijk dat je jezelf  de tijd gunt om je gedachten en je gedrag te leren managen. Dat je geen oordeel hebt over jezelf. Dat je mag vallen en weer opstaat. Dat je dit proces ziet als leren in plaats van als falen. En dat je kleine veranderingen toepast.

Kleine stapjes

Vaak willen we met afvallen snel resultaat. En bij dat snelle resultaat horen dan grote acties. 'Ik snoep helemaal niet meer' of 'Ik eet geen koolhydraten meer'. Maar dat zijn acties die heel erg veel moeite kosten. Zo'n actie voelt vaak niet prettig. En zo'n onprettig gevoel leidt vaak tot 'acties die alleen werken op korte termijn'.  Dus vraag jezelf af hoelang je zoiets volhoudt? Is de actie wel realistisch? Krijg je er een goed gevoel van? Want wat doet het met je als het je niet lukt om het vol te houden? Welk gevoel krijg je dan? Vraag je jezelf dan wel eens af of dit aan de methode ligt die je gekozen hebt? Of zie je dit meteen als falen en ga je er weer vanuit dat je het niet kan 🤔? Sandra en ik zijn inmiddels gestart met het veranderen van haar mindset. Ze laat zich niet meer leiden door de gedachte dat ze het niet kan. Haar nieuwe mindset is ‘Ik kan het wel. Ik ga oefenen en elke dag zet ik een stapje vooruit. Stap voor stap zal ik mijn doel halen. Want ik vertrouw erop dat ik er dan steeds beter in wordt’. Met deze nieuwe mindset werkt ze aan zichzelf. En maakt ze kleine aanpassingen in haar eet- en leefstijl. 'Het voelt helemaal niet meer als diëten en vechten' zei ze vorige week.  Ze boekt kleine successen. En door stil te staan bij deze successen, groeit haar zelfvertrouwen. Ze leert haar gedachten managen en kijkt door een hele andere bril naar het leven, tegenslag, eten en zichzelf. En zo komt ze steeds dichter bij haar doel. En krijgt ze steeds meer regie over haar eten en haar leven.

Herken jij dat gevoel van Sandra?

✅ Ben je bang dat je niet zal doorzetten? ✅ Ben je bang dat jouw lijf het niet doet? ✅ Ben je bang dat dit ook niet voor jou werkt? Weet dan dat een dieet je niet zal helpen om deze gedachten kwijt te raken. Daarvoor heb je echt een andere mindset nodig. Je hebt het nodig om meer te leren over je brein en over jezelf. Zodat je zonder oordeel leert kijken naar jezelf, je lijf en naar eten 😊.

Vrijheid

Zo'n mindset geeft je vrijheid. Het maakt je sterk om te kiezen voor wat jij echt wil. Het geeft je de vrijheid die je nodig hebt om te doen wat jij graag wil. Het geeft je de kracht om zelf de baas te zijn over eten in plaats van dat eten voor je gevoel de baas is over jou. Zodat je niet alleen blijft verlangen naar wie je wil zijn, maar ook echt gaat worden wie je wil zijn. Ben je klaar met verlangen? En wil je dit verlangen nu echt eens werkelijkheid maken? Stap dan eerst over je eerste 'angst' heen om hulp te vragen. En neem gerust contact met me op. Ik help je graag om je 'angst' los te laten en het vertrouwen in jezelf te laten groeien. Er zijn al heel veel dames die deze stap gezet hebben. En die samen met mij op weg zijn gegaan om hun doel te bereiken. Hier lees je hun ervaringen. Wie weet, is zo'n verhaal voor jou net het duwtje dat je nodig hebt om een eerste stap te zetten. Ik wens je een hele ontspannen relatie met eten en je gewicht. Groetjes, Karin  

Ontspannen afvallen (5 TIPS)

Krijg jij ook stress van afvallen? Weet dat je niet de enige bent. Ik spreek regelmatig mensen die stress hebben van afvallen. Stress die vaak veroorzaakt wordt door ervaringen uit het verleden en de gedachte die je daardoor bij afvallen hebt. Misschien herken je dat zelf ook wel. Je hebt al zoveel geprobeerd, maar telkens kom je weer aan. Hierdoor ben je het vertrouwen in jezelf onderweg verloren. Je ziet alle opgedane inzichten van voorgaande pogingen niet als waardevolle informatie, maar als falen. "Jij kan het blijkbaar niet". En hierdoor is afvallen een enorm 'ding' voor je geworden. Het is een heel groot project voor je geworden. In plaats van studie naar jezelf, waarbij je opzoek gaat naar jouw relatie met eten. Is afvallen vooral een strafkamp van veel 'moeten' en 'niet mogen' geworden. Met daarbij een onderliggende 'angst om weer te falen'.

Je hoofd zit vol met belemmerende gedachten als:

✅ Als ik wil afvallen, moet ik weer honger gaan lijden. Daar heb ik eigenlijk zo geen zin in. ✅ Ik moet deze keer niet zo slap zijn en eens een keertje doorzetten. ✅ Help een ander gaat sneller! Wat doe ik toch verkeerd? ✅ Help ik hou het niet vol. Kan ik het wel? ✅ Nee!!!! Maar een halve kilo eraf deze week. Ik moet vast strenger zijn! En voel je de stress bij jezelf al groeien als je dit zo leest?

Ook ik heb ontspannen afvallen moeten leren

Vroeger ging het bij mij heel vaak zo. Ik liet me leiden door al deze gedachten, omdat ik niet wist hoe mijn brein werkte 💎. Ik kreeg stress van afvallen en slank zijn werd een soort obsessie voor me. Ik voelde me een mislukkeling. Waarom lukt het me toch niet. Waarom nam ik toch weer die koekjes die ik niet zou nemen. Waarom hield ik het niet vol. Paniek in mijn hoofd!! Gelukkig trap ik daar nu niet meer in. Want ik weet nu hoe ons brein werkt en wat maakt dat ik bepaalde gedachten soms heb. En ik heb geleerd dat onze gedachten lang niet altijd waarheid zijn 😊. Dat heb ik niet bereikt door me alleen maar te verdiepen in eten. Daarvoor heb ik echt gedachtenwerk moeten doen. Leren begrijpen hoe mijn relatie met eten eruit zag. Ontdekken wat maakte dat ik op sommige momenten zo'n behoefte had om te snaaien. Leren inzien dat ik ook op een andere manier met 'lastige gevoelens'om kan gaan. En dat ik die niet meer weg hoef te eten, omdat er veel fijnere en effectievere manieren zijn om met die gevoelens om te gaan. Ik heb geleerd om echt voor mezelf te zorgen en mezelf niet voorbij te lopen. En ik gun jou ook die ontspannen relatie met eten en jezelf. Daarom heb ik 5 van mijn beste tips voor je op rij gezet.

Tip 1 Wacht niet op het juiste moment

Want dat komt namelijk nooit. Door je startmoment uit te stellen, wordt het alleen maar moeilijker om die eerste stap te zetten. Ontspannen afvallen kost tijd, is niet ingewikkeld en heeft geen enorme inpact op jouw leven.  Je kan er dus altijd mee beginnen. Luister daarom niet langer naar al die excuses waarom het nu de juiste tijd nog niet is. Het leven is een aaneenschakeling van vakanties, werkstress, feestjes, weekenden, vakanties, kerst, oud- en nieuw, carnaval, drukte, stress, etc... En ook op al die bijzondere momenten kan je altijd iets doen dat jou helpt om af te vallen of slank te blijven 😉.

Tip 2 Ga voor kleine aanpassingen

Je hebt de tijd om jouw relatie met eten en jezelf te veranderen, dus gun jezelf dat ook. De meesten van ons zijn niet in 1 maand 10 kg aangekomen. Verwacht dan ook niet dat je in 1 maand op een ontspannen en gezonde manier 10 kg afvalt. Ga voor een gezonde relatie met eten en een leefstijl die bij jou past en die je volhoudt. Start met kleine veranderingen. Iedere dag 1x opscheppen in plaats van 2x bespaart je al ruim 5 kg per jaar. Iedere dag 2 dropjes minder levert je al weer 3 kg per jaar op, mits je deze natuurlijk niet vervangt door iets anders 😉. En zo zijn er vast wel kleine aanpassingen die jij ook kan doen. Zo'n kleine aanpassing kan je altijd doen. Ook als je druk bent, feestjes hebt of als het vakantie is 😊.

Tip 3 Werk aan jezelf en STOP met vechten met eten

De gedachten die je over jezelf en je situatie hebt, bepalen hoe je je voelt. En het gevoel dat je hebt, bepaalt je gedrag. Gewoontes die je hebt, komen vaak op meerdere vlakken in je leven terug. Ben jij bijv. iemand die zich regelmatig extra klussen in de maag laat splitsen? Dan is de kans groot dat jij het ook nog niet zo gemakkelijk vindt om iets af te slaan als iemand jou iets aanbiedt of om jouw favoriete maaltijden op het menu te zetten als het gezin andere plannen heeft. Vind je het niet zo gemakkelijk om keuzes te maken in je leven? Dan vind je het wellicht ook niet zo gemakkelijk om keuzes te maken in eet- en leefstijl. Dit soort gewoontes verander je niet door in gevecht te gaan met eten. Die verander je alleen door zelfonderzoek te doen. Waar komt dit gedrag vandaan? Welke gedachten heb jij in dit soort situaties? Alleen als je weet wat je drijft om bepaald gedrag te vertonen kan je dit ook bij de kern aanpakken.

Tip 4 Vergelijk jezelf niet met anderen

In mijn praktijk spreek ik vaak dames die onzeker zijn, omdat ze worstelen met bepaalde dingen. "Waarom lukt mij dit toch niet" En waarom kan iemand anders dat wel?" Jezelf met een ander vergelijken, helpt je niet. Je haalt jezelf vaak naar beneden en stelt jezelf de verkeerde vragen.  Hiermee versterk je het gevoel dat je niet goed doet of dat je niet goed genoeg bent. En dat is niet helpend. Jij kan veel meer dan je denkt!  We hebben allemaal onze eigen uitdagingen. En niemand is perfect. Richt je aandacht daarom juist op je eigen talenten. Ook jij bent goed in bepaalde dingen. Hoe kan jij je talenten inzetten om je doel te bereiken?  De enige vergelijking die zinvol is in dit geval is de vergelijking met waar je nu staat ten opzichte van gisteren, vorige week of vorige maand.

 Tip 5 Vraag hulp 

Je bent echt niet de enige die het niet zo gemakkelijk vindt om een gezonde relatie met eten te ontwikkelen. Toch vinden we vaak dat we het zelf wel moeten kunnen. En schamen we ons  dat we hier zo mee worstelen. We vinden onszelf slap, omdat het steeds maar niet lukt. Maar besef dat dit vooral je eigen interne criticus is die jou dit vertelt.  Aan de eisen van je interne critius zal je nooit kunnen voldoen. Deze criticus heeft namelijk altijd wel weer iets nieuws waar je niet tevreden over mag zijn.  Weet dat je gedachten HEBT, maar je BENT niet je gedachten. Je hoeft dus niet alles te geloven wat je denkt. Onderzoek je gedachten. Is dat wat je denkt werkelijk een feit? Of zijn er veel meer manieren waarop je ernaar kan kijken? Want wees eens eerlijk. Waar heb je meer lef voor nodig? Hulp inschakelen als iets je niet alleen lukt of zelf blijven worstelen en geen stap verder komen 🤔? Hulp vragen is niet slap. Dat is slim! Dus weet je dat het je niet alleen lukt, gun jezelf dan hulp. Misschien zijn er mensen in jouw omgeving die jou kunnen helpen. Maar ook ik ondersteun je graag. Zelf heb ik ook jaren geworsteld met mijn gewicht. Ik weet met welke gedachten je het jezelf  moeilijk maakt. Gelukkig is het echt niet nodig om te blijven worstelen 👍. Wil je eens vrijblijvend met me sparren om te onderzoeken of ik jou hierbij kan helpen? Meld je hier dan aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek 😃. Dus doe jezelf niet tekort. Ontspannen afvallen kan echt iedereen. Stel je eens voor hoe jouw leven eruit zou zien als je nu eens op een ontspannen manier start met afvallen 😇. ✅ Dat je ‘normaal’ zou eten, zonder dat je jezelf altijd afvraagt of dit wel normaal is 😇. ✅ Dat je kan genieten van koek, chocolade, chips of iets anders zonder schuldgevoel en zonder de stress dat alles ook direct op moet. ✅ Dat je de overtuiging hebt dat ook jij blijvend slank kan zijn 🤗 ✅ Dat je vol trots de paskamer uitstapt, omdat alle kleding jouw leuk staat 💃. Word je daar niet heel erg blij van 😊? Ik ben ervan overtuigd dat dit leven ook voor jou is weggelegd. Wat houd je nog tegen? Groetjes, Karin

Afvallen lukt niet: 10 oorzaken waardoor je blijft jojo-en

Herken je deze gedachte? "Ik weet het wel, maar ik doe het niet 😉?"

Heb je het idee dat je echt wel weet wat je zou moeten doen, maar val je niet af? Blijf je jojo-en en word je alleen maar zwaarder en zwaarder? Mijn ervaring is dat je vaak DENKT dat je weet wat je moet doen, maar dat dit in de praktijk toch niet helemaal klopt 😉. Als je denkt dat je wel weet wat je te doen hebt, maar het niet doet, is het goed om eens te onderzoeken: ✅ wat je volgens jezelf nu precies zou moeten doen? ✅ en dat maakt dat je het zo lastig vindt om dit te doen. Ik heb de 10 meest voorkomende oorzaken waarom we niet doen wat we denken te moeten doen, om af te vallen en op gewicht te blijven, voor je op een rijtje gezet.  Misschien herken je jezelf wel in één van deze oorzaken 😉.

10 oorzaken

1. Het jezelf veel te moeilijk maken.

Als je jezelf overvraagt, kan je niet aan je eigen verwachtingen voldoen. Dingen lukken vaker niet dan wel. Dat knaagt aan je zelfvertrouwen. Maak het jezelf daarom niet te moeilijk. Bouw je leven niet om je eet- en leefstijl heen. Maar creeer een eet- en leefstijl voor jezelf die past in jouw leven.

2. Een methode kiezen die niet bij jou of je leven past.

Dit sluit heel mooi aan bij de eerste oorzaak. Als je een methode kiest waar je eigenlijk niet in gelooft of waar je je niet goed bij voelt, maar kiest omdat het zo goed werkt voor je vriendin of de buurvouw, dan sta je al 1-0 achter. Een methode die dingen van je vraagt die je niet waar kan maken, omdat het niet binnen je leven past of omdat je er eigenlijk niet in gelooft, ga je niet volhouden. Dus kies een methode waar jij in gelooft, die bij jou past en die je ook gemakkelijk kan inpassen in je leven.

3. De lat voor jezelf veel te hoog leggen.

Als je de lat voor jezelf te hoog legt, zal je zeer regelmatig teleurgesteld zijn in jezelf. Die teleurstelling moedigt je niet aan om vol te houden, maar zal er juist voor zorgen dat je het vertrouwen in jezelf kwijt raakt. Gedragsverandering gaat in kleine stapjes. Voordat je kon lezen en schrijven ben je ook begonnen met letters leren, daarna kleine woordjes, toen wat moeilijkere woordjes en uiteindelijk zinnen.

4. Alleen maar bezig zijn met eten en niet met jezelf.

Om af te vallen en blijvend op een gewicht te komen waar je je goed bij voelt, heb je een gezonde relatie met eten nodig. Een gezonde relatie met eten ontwikkelen, gaat niet over eten. Het gaat over een gezonde relatie met jezelf. De vraag 'Waarom eet ik nu' is dus veel belangrijker dan 'Wat eet ik nu'.

5. Jezelf structureel voorbij lopen op andere vlakken in je leven.

Veel mensen die zwaarder zijn dan ze willen zijn, hebben last van eetdrang. Eetdrang is een enorme behoefte om teveel te eten of snoepen op bepaalde momenten. De drang naar teveel eten wordt veelal niet veroorzaakt door je lichaam. De oorzaak achter eetdrang is vaak mentaal. Je voelt onvrede, onrust, vermoeidheid.  En omdat je dat gevoel wil onderdrukken, krijg je de drang om op die momenten te eten. Om een gezonde relatie met eten te ontwikkelen, is het nodig dat je leert zorgen voor jezelf. Zodat je zowel fysiek als mentaal verzadigd bent. Je hebt het dus nodig dat je om leert gaan met 'lastige gevoelens en lastige situaties'. In gratis e-book  '7 TIPS tegen eetdrang' lees je meer over eetdrang en wat je hier tegen kan doen.

6. Je aandacht richten op randverschijnselen in plaats van aanpakken wat je echt nodig hebt.

Je maakt je bijv. druk om bepaalde voedingsmiddelen die je niet zou mogen eten van jezelf omdat ze te kcal rijk zouden zijn. Terwijl de werkelijke reden dat je te zwaar bent niet is dat je zoveel van dat voedingsmiddel eet, maar dat je iedere keer gaat snaaien als je oververmoeid bent of stress hebt op je werk.  Snaaien of snoepen lijkt dan een quick fix om je EVEN beter te voelen. Maar achteraf is het helemaal geen oplossing. Vraag jezelf dus af wat nu precies maakt dat je zwaarder bent dan je wil zijn en ga daarmee aan het werk.

7. Geen keuze maken in de methode die je volgt en zo van alles een beetje doen.

Dit gebeurt vaak bij mensen die al veel gedieet hebben in hun leven. Je weet eigenlijk niet meer hoe je het moet aanpakken en doet van alles een beetje, maar zonder resultaat. Je leest van alles op internet en gaat te rade bij familie of vrienden. Overal haal je een beetje informatie vandaan en dat gooi je op één hoop. Dit zorgt er vaak voor dat je geen resultaat bereikt en alleen maar onzekerder wordt over de aanpak die voor jou kan gaan werken. In mijn praktijk zie ik vaak mensen die een tijdje koolhydraatarm gegeten hebben. Dit koolhydraatarme dieet hielden ze niet vol. Vaak om 1 van bovenstaande redenen 😉. Maar wat ze er dan bijvoorbeeld wel in gehouden hebben, is veel noten, avocado en Griekse yoghurt eten. Wat mij betreft, zijn er geen verboden voedingsmiddelen als je wil afvallen. Maar je zal in totaal wel minder moeten innemen dan je verbrandt om af te vallen. En in een koolhydraatarm dieet worden de koolhydraten vervangen door vetten. Dus als je die extra vetten nog steeds op je menu zet en daarnaast 'normaal' gaat eten en weer koolhydraten toevoegt, krijg je vaak echt teveel binnen. En val je dus niet af. Kies daarom voor één methode waar jij je goed bij voelt.

8. Teveel in te korte tijd willen veranderen.

Op een gezonde manier afvallen met blijvend resultaat kost tijd. Het veranderen van je gedrag kost ook tijd. Als je jezelf die tijd niet gunt en heel veel in korte tijd wil veranderen, kan ik je beloven dat je heel veel kilo's afvalt die je ook weer aankomt. Mensen die te grote stappen willen zetten, vallen vaak snel veel af en komen dat gewicht met diezelfde snelheid ook weer aan. Dus dan krijg je - 3kg in maand 1 en + 3 of + 4 kg in maand 2. Daarmee zal je je doel nooit bereiken, omdat je je nieuwe gedrag niet volhoudt. Volhouden is belangrijker dan grote stappen zetten. Maak het jezelf dus zo gemakkelijk mogelijk. Zet kleine stapjes en gun jezelf de tijd. Focus jezelf op de stappen die je zet in plaats van op de weegschaal.

9. Er half voor gaan en dus geen commitment naar jezelf hebben.

Als je graag je eet- en leefstijl wil veranderen en jezelf voorneemt om dit te gaan proberen, dan is succes uitgesloten. Het veranderen van gedrag en afvallen schuurt altijd. En juist op die momenten dat het schuurt komt het erop aan. Als je dan geen commitment naar jezelf hebt, kiest je brein voor de gemakkelijke weg. Die weg betekent vaak extra eten, snoepen of niet sporten op korte termijn. Maar brengt je op de langere termijn niet dichter bij je doel. Dus wil jij echt je eet- en leefstijl veranderen? Vraag jezelf dan eens af of je jezelf hebt voorgenomen om af te vallen? Of dat je jezelf echt beloofd hebt om er een succes van te maken. Alleen als je er echt 100% voor gaat, zal je je doel behalen.

10. Vasthouden aan belemmerende overtuigingen waardoor je niet echt kiest voor je wat je wil.

Deze laatste oorzaak waarom je het niet doet, komt regelmatig voor. Dit heeft vaak te maken met de manier waarop je opgegroeid bent. En de manier waarop je naar eten en naar jezelf kijkt. Als je graag wil afvallen, maar wel persé je bord moet leegeten, ook als je verzadigd bent, dan heb je al een extra hindernis. Als je de overtuiging hebt dat je niet kan weigeren als iemand je iets aanbiedt, dan zal je waarschijnlijk veel extra dingen eten die je misschien helemaal niet wil. Als je de overtuiging hebt dat je geen eten mag weggooien, dan zal je ook vaak extra dingen opeten terwijl je al verzadigd bent. En zo zijn er nog veel meer overtuigingen die je in de weg kunnen zitten om je doel te bereiken. Inzicht in je overtuigingen is dus noodzakelijk om stappen te kunnen zetten. Welke overtuigingen zijn echt van jou en wil je behouden? Welke overtuigingen heb je overgenomen van iemand anders, maar zijn eigenlijk niet van jou? Heb jij het gevoel dat je blijft worstelen met eten, afvallen en jezelf? Onderzoek dan eens of één van bovenstaande redenen wellicht ook op jou van toepassing is. Zo ja? Welke stap kan jij vandaag nog zetten om hier anders mee om te gaan? Vind je dat nog niet zo gemakkelijk? Wie of wat kan je hierbij helpen?

Gratis coachgesprek

Een mooie manier om eens wat meer naar je eigen hobbels te kijken, is een gratis coachgesprek. Je mag je hiervoor altijd aanmelden. Iedere maand kies ik uit alle aanmeldingen 2 mensen uit voor zo'n gratis gesprek. Dit coachgesprek is geen verkoopgesprek. Jij mag bepalen wat je graag wil bespreken en samen zoeken we de tools die jij kan inzetten om een stapje verder te komen. Wie weet spreken we elkaar binnenkort? Groetjes, Karin

Afvallen volhouden: 3 simpele tips om te stoppen met vechten

Hoe voorkom je nu dat je iedere dag weer opnieuw begint? En hoe zorg je ervoor dat je doorzet als je graag wil afvallen? In deze blog geef ik je graag 3 simpele tips om je hierbij te helpen. Herken je dit? Iedere dag opnieuw neem je je voor om het 'vandaag weer goed te doen'. Maar iedere dag lukt het je niet 😏. En na al die teleurgestellingen krijg je langzaam aan het gevoel dat je het niet kan. ❌ Dat je geen maat kan houden. ❌ Dat volhouden je niet lukt. ❌ Voor je gevoel is na iedere uitgelijder 'de dag toch al verpest'. En daardoor voel je de stress van afvallen iedere dag een beetje groeien. En met die stress groeit ook je strijd met eten.

Het leermoment is altijd NU

Gelukkig zijn al deze gedachten over geen maat kunnen houden en een 'verpeste dag' geen waarheid 😊. Want hoezo is de dag al verpest als je iets meer gegeten hebt? En hoezo kan je geen maat houden 🤔? Ben je overal mateloos in 😉? Ons leven is een aaneenschakeling van onverwachte situaties. En juist die onverwachte situaties maakt dat we vaak andere keuzes maken dan we vooraf van plan waren. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Zolang je de keuze maar bewust maakt en je doel voor ogen houdt 😊. Het is dus niet helpend om te wachten op die perfecte dag waarop je alles onder controle hebt. De kans dat die dag komt is niet zo groot 😉. Het helpt wel om te leren hoe je met al deze onverwachte situaties om kan gaan. Zonder dat je streeft naar perfectie en zonder dat je het gevoel hebt dat je faalt 😉. Dat leermoment is nooit morgen, maar altijd NU. Iedere volgende eetkeuze is een kans waarop je een keuze kan maken waar je je beter bij voelt 💎.

De perfecte eetdag

De meeste mensen die ik spreek, willen graag afvallen en voeren al jaren strijd met eten en hun gewicht. Vaak is die strijd ontstaan, doordat ze er al jaren naar streven om controle te houden op wat ze eten. En hun dagelijkse streven naar de perfecte eetdag. Maar de perfecte eetdag bestaat niet.

221 eetkeuzes op een dag

Wist je dat je iedere dag wel 221 eetkeuzes maakt? Dat zijn ruim 1500 eetkeuzes per week. En van alle keuzes die je maakt, maak je de meeste keuzes onbewust. Slechts 0,26% van onze keuzes maken we bewust. Als je dat weet, hoe groot is dan de kans dat je een perfecte eetdag krijgt 😉?

Die eeuwige strijd met eten loslaten 3 TIPS

De perfecte eetdag is dus niet haalbaar. Toch kan je gelukkig wel afvallen en slank blijven zonder eeuwige strijd met eten 😊.  Dat doe je door niet helpende patronen te doorbreken. En deze te vervangen door gedrag waar je blij van wordt. Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Als je maar bereid bent om heel veel te trainen 💎. Je brein kiest immers graag voor de automatische piloot. En nieuw gedrag is in eerste instantie geen automatisme.

Met deze 3 TIPS maak je meteen een mooie start!

Tip 1: Accepteer dat de perfecte eetdag niet bestaat

Die eeuwige strijd loslaten, begint met het accepteren dat perfectie niet bestaat. Niet met eten en ook niet met ander gedrag. Streven naar perfectie is wachten op een toekomstige teleurstelling 🙄. Gelukkig is perfectie ook helemaal niet nodig 😊. Ook als een dag niet loopt zoals je gepland hebt, heb je  altijd nog invloed op wat je eet. Jij bepaalt wat je in je mond steekt en hoeveel je ervan neemt 💎. Als je leert dat de situatie niet bepaalt wat je eet, maar dat je altijd invloed hebt, dan kan je ook keuzes maken waar jij je op dat moment goed bij voelt. De eerste stap is dus perfectie loslaten en zelf verantwoordelijkheid nemen voor iedere eetkeuze die je maakt 😉.

Tip 2: Geen verboden voedingsmiddelen

Daarnaast is het belangrijk om je verbodenvoedingsmiddelenlijst weg te gooien 🙃. Je wordt niet te zwaar van 1 reep chocolade en je wordt niet slank van 1x een salade. Ik weet dat er allerlei diëten zijn die ervan uitgaan dat je bepaalde dingen juist moet eten en bepaalde dingen niet mag eten. Maar ik geloof er niet in dat zoiets blijvend werkt. Het enige dat wetenschappelijk is bewezen, is dat je zwaarder wordt als je meer inneemt dan je verbrandt. En dat je minder moet innemen dan je verbrandt als je wil afvallen. Dat zit dus niet in een bepaald voedingsmiddel, maar in het totaal dat je inneemt 💎. Mensen die koolhydraatarm eten, laten tijdelijk ook wijn, chips en snoep staan. Als dit voor je werkt, prima. Maar waarom zou je dan niet gewoon normaal eten en wat minder wijn, chips en snoep nemen 🤔? Kies vooral wat het beste bij je past.

Tip 3: Werk aan jezelf en vindt je eigen weg

Mijn cliënten, weten vaak ontzettend veel over eten en bewegen. Dat hoef ik hen echt niet uit te leggen. We praten over het algemeen maar 1 of 2 keer over eten. De overige gesprekken gaan over zorgen voor jezelf en invulling geven aan wat belangrijk is voor jou. Zonder dat je een ander daarbij tekort doet. Of dat je het gevoel hebt dat je een ander tekort doet 😉.

Hoe pak je die zelfzorg aan?

Om je eigen weg te vinden, heb je zelfonderzoek nodig. 😊 Wat maakt jou gelukkig? 😊 Hoe wil je graag dat je eet- en leefstijl eruit ziet? 😊 Hoe wil je omgaan met 'lastige' situaties in je leven? De antwoorden op deze vragen zijn super waardevol. Het laat je zien hoe je graag wil eten en leven. En wat het zo belangrijk voor je maakt om je relatie met eten te veranderen. Daarna kan je onderzoeken welke keuzes je nu maakt. 🤔 Welk gedrag vertoon je nu in bepaalde situaties? 🤔 Als dat niet is wat je graag wil. Wat maakt dan dat je nu doet wat je doet? 🤔 En wat maakt dat je het nu zo lastig vindt om te doen wat je eigenlijk graag wil doen? Het antwoord op deze vragen legt je valkuilen bloot. Hierop kan je jezelf dus ontwikkelen 💎. Als je gaat werken aan jezelf  en je valkuilen, verdwijnt je strijd met eten naar de achtergrond. Je stopt met vechten en leert keuzes maken. De situatie bepaalt niet meer wat je doet of eet. Dat bepaal jij altijd zelf 💎. Zo ontwikkel je een ontspannen relatie met eten en bereik je het gewicht waar jij je goed bij voelt 💃.

Samen op ontdekkingsreis?

Wil jij ook graag werken aan jezelf in plaats van vechten met eten? Stop dan met vechten met je jezelf. Ga ontdekken wie je graag wil zijn en hoe je wil leven. Vind je het nog niet zo gemakkelijk om jezelf de juiste vragen te stellen? Weet je niet precies hoe je wil leven? Of weet je wel wat je wil, maar weet je niet hoe je daarmee kan beginnen? Word je belemmerd door allerlei overtuigingen? En kan je wel een steuntje in de rug gebruiken? Neem dan gerust contact met me op. Wat heb je te verliezen 🤔? Ik wens jou een ontspannen relatie met eten en jouw gewicht!

Afvallen: Terug in de flow (5 tips)

Zit jij in de flow? Of zit je in de vechtmodus? Je herkent vast het verschil.  
In de flow In de vechtmodus
✅ Je hebt vertrouwen en voelt je goed. ❗ Je twijfelt aan de keuzes die je maakt.
✅ Afvallen en keuzes maken, lijkt vanzelf te gaan. ❗ Je ziet afvallen als moeilijk en keuzes maken als lastig.
✅ Je geniet van de keuzes die je maakt. ❗ Je bent aan het vechten met jezelf en eten.
✅ Je bent trots op jezelf. ❗ Iedere dag voelt weer als falen.
✅ Je komt steeds dichter bij jouw doel. ❗ Jouw doel lijkt steeds verder weg. Je wordt moedeloos.
 

Hoe komt het toch dat alles zo gemakkelijk gaat als je in de flow zit?

In de flow zitten, betekent dat je met plezier opgaat in de beweging. Je wordt als het ware meegevoerd op die positieve beweging richting jouw doel. Daarom voelen dingen die je doet vaak veel lichter en gemakkelijk. Afvallen gaat bijna vanzelf.

Nog niet in de flow?

Als je wel graag wil afvallen, maar niet in de flow zit. Dan zwem je vaak tegen de stroom in. Je hebt het gevoel dat je er heel veel voor moet doen. Afvallen is een rotwoord. De keuzes die je moet maken, vallen je zwaar. En je ervaart vaak een gevecht met jezelf en met eten. Je begint iedere dag weer opnieuw en sluit de dag vaak af met een gevoel van falen. In plaats van dat je dichter bij jouw doel komt, lijkt de situatie die je wil bereiken steeds verder weg. Zie jij jezelf vechten, twijfelen en moeilijk doen? Dan zit je dus in de vechtmodus in plaats van in de flow. Terugkomen in de flow is gelukkig altijd mogelijk!

Hoe?

Ik geef je graag 5 TIPS  waarmee ook jij weer in de flow komt😊.

Tip 1 Neem een besluit en ga ervoor

Om in de flow te komen, is het belangrijk dat je focus en commitment naar jezelf hebt. Als je geen focus en commitment hebt, maak je geen echte keuze welke kant je op wil gaan zodra het even schuurt. Je dobbert dan maar wat en word dus niet automatisch met de stroom mee gevoerd. Kiezen om er echt voor te gaan, is dus het eerste wat je te doen hebt. Kan je die keuze nu niet maken? Onderzoek dan wat maakt dat je jezelf dat commitment niet kan geven. Zijn er werkelijk concrete belemmeringen die je tegenhouden of zitten je gedachten je hierbij in de weg?

Tip 2 Kijk eens terug

Jij hebt vast ook een periode gehad dat je wel in de flow zat. Denk daar eens aan terug. Wat deed je toen anders dan je nu doet? Wat hielp je toen om dat goede gevoel vast te houden? Wat ging je gemakkelijk af en waar werd je blij van?

Tip 3 Maak het leuk

Afvallen kan echt heel leuk zijn als je jezelf realistische doelen stelt en onderzoekt waar je blij van wordt. Leg de lat niet te hoog. Ga aan de slag met 1 ding tegelijk en maak het voor jezelf gemakkelijk en leuk. Slank, gezond en lekker eten hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Meer tips nodig om afvallen leuk te maken? Hier vind je extra tips.

Tip 4 Vier successen

Dit kan ik echt niet vaak genoeg herhalen. Onze natuur is dat we alles wat goed gaat normaal vinden en dingen die niet goed gaan uitvergroten. Kortom: we richten onze aandacht op het negatieve. En wat je aandacht geeft groeit❗.  Kies er daarom voor om jouw goede gevoel te laten groeien. Geniet van jouw successen, hoe klein het inzicht of de actie ook is. Want een goed gevoel, geeft vertrouwen en zal jouw positieve flow versterken 😊.

Tip 5 Lukt het niet? Verander dan je plan

Ook tijdens de flow heb je tegenslag. Dat hoort erbij. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan. Ons brein houdt ervan om uitgedaagd te worden. Denk maar aan het goede gevoel dat je hebt als je iets gedaan hebt waar je tegenop zag. Dat bevestigt juist dat je veel meer kan dan je vooraf dacht. Dus als je merkt dat je telkens in dezelfde valkuilen blijft trappen, is het noodzakelijk om je actieplan aan te passen. Laat het oordeel dat je daarbij over jezelf hebt los. Wees nieuwsgierig naar jezelf en ontdek wat je nodig hebt om verder komen. Twee effectieve manieren om je plan aan te passen zijn óf je maakt jouw actie kleiner, zodat het je gemakkelijker afgaat. Óf je kijkt welke hulpmiddelen je kan inzetten om het jezelf gemakkelijker te maken. Hoe gemakkelijker jij het jezelf maakt. Hoe groter de kans dat jouw nieuwe gewoontes inslijten. En als een gewoonte is ingesleten, kost deze je helemaal geen moeite meer, dat gaat vanzelf. Ik hoop dat je met deze tips geïnspireerd bent om terug te stappen in de flow. Ben je enthousiast? Deel deze blog dan gerust.

Een steuntje in de rug nodig?

Kan jij wel een positief steuntje in de rug gebruiken om in de flow te komen en te blijven? Neem dan gerust contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Samen is afvallen vaak gemakkelijker dan alleen. Ik wens jou een heerlijke flow 😊. Groetjes, Karin  

Afvallen volhouden 5 tips!

Herken jij dat?
Je bent de afgelopen week heel goed bezig geweest voor je gevoel. Je hebt bewust gekozen. Je hebt regelmatig iets afgeslagen. En je hebt zelfs de hele week een eetdagboekje bij gehouden. Als je zo  terug kijkt, ben je best tevreden 😊.

Maar dan gaat het mis....

Je staat op de weegschaal en het resultaat valt je tegen. In plaats van die kilo die je gehoopt had, is er 'maar' 700 gram af. En nu sta je brood te smeren voor de kids en heb je ‘bijna gedachteloos’ het mes met Speculoos afgelikt. Je baalt dat je dit gedaan hebt en wordt boos op jezelf. 

En langzaam verandert jouw tevreden gevoel over de afgelopen week in een groeiend gevoel van falen en teleurstelling 😨. Want één voor één komen die bekende gedachten weer tevoorschijn als:

📌 Wat heeft het voor zin. 📌De dag is toch al verpest. 📌Waarom zou ik al die moeite doen. 📌Het gaat me toch nooit lukken. 📌Ik kan het toch niet.." En zo vergeet je dat je toch maar mooi 700 gram bent afgevallen. En richt je al jouw aandacht op datgene waar je niet tevreden over bent.

Dag zelfvertrouwen! Dag trots! Dag goede moed! Dag afslankpoging!

Je smeert gefrustreerd 2 boterhammen met vlokken voor jezelf en om het goed af te maken, neem je nog een handje vlokken extra. En zo glij je langzaam verder af....    En voor je het weet, gooi je al jouw goede intenties overboord en staak je wederom een poging om het gewicht te bereiken dat je zo graag wilt. Met als gevolg dat je dit als jouw zoveelste mislukte afslankpoging ziet 😞. Want voor je gevoel heb je weer gefaald!

Herken je dit?

Stop ❗❗ dan met jezelf te saboteren en ga op een positieve manier aan de slag met deze 5 tips waarmee ook jij afvallen gaat volhouden!

5 tips om afvallen vol te houden

Tip 1:  Een realistisch doel Stel voor jezelf een helder, meetbaar, houdbaar en realistisch doel en zorg dat dit ook echt jouw doel is. Je zal alleen maar succesvol zijn als het doel ook echt jouw eigen wens is. Ga daarom alleen afvallen als je het zelf wil en niet omdat iemand anders vindt dat je zou moeten afvallen. Het is belangrijk dat de motivatie echt uit jezelf komt. Beschrijf ook waarom het zo belangrijk voor je is om dit doel te bereiken. Wat levert het je op als je bent afgevallen? Wat maakt het afvallen zo belangrijk voor je? Een gezond BMI klinkt heel mooi, maar het is slechts een getal. Wat levert het je op als jij een gezond BMI hebt? Wat is er dan anders in jouw leven? Maak deze verandering visueel voor jezelf, bijv. met foto's of een moodboard. Tip 2: Gebruik jouw kwaliteiten Kijk eens goed naar jezelf. Wat zijn jouw kwaliteiten? Waar ben je goed in? En hoe kan je deze kwaliteiten inzetten om jezelf te helpen om jouw doel te bereiken? Ben je goed in plannen? Maak dan bijv. wekelijks een eetplanning voor jezelf. Heb je een groot emphatisch vermogen? Ga dan eens wat vaker met jezelf in gesprek. Wat heb jij nu echt nodig? Het valt mij op dat dames die worstelen met hun gewicht hun kwaliteiten wel altijd inzetten om anderen te helpen, maar zichzelf daarbij vaak vergeten. Misschien herken je dat wel. Tip 3: 2 concrete acties Bedenk 2 of 3 concrete acties  waarbij je deze kwaliteiten in kan zetten om jouw doel te behalen. Zorg er ook voor dat deze acties realistisch, meetbaar en haalbaal zijn. Het mag best een uitdaging voor je zijn, maar als je vooraf al weet dat het je niet gaat lukken, dan is de stap te groot. Maak ook niet meteen een hele grote actielijst. Als je teveel tegelijk wil doen, verlies je focus. Bovendien zorgen teveel acties voor teleurstelling. Er is altijd wel een actie die je dan niet of voor jouw gevoel niet goed genoeg gedaan hebt. Dus.....neem kleine stapjes en beperk jezelf tot 2 of 3 acties tegelijk. Tip 4: Vier jouw successen en focus op het proces Vier iedere dag jouw successen. Waar ben je tevreden over? Welk inzicht heb je opgedaan? Hoe ga je jezelf hiervoor belonen, zonder dat het iets met eten te maken heeft 😉? Wat je aandacht geeft groeit! Dus besteed aandacht aan alles wat er al goed gaat. Dingen die niet goed gaan, onthouden we vaak vanzelf. Schrijf daarom dagelijks minimaal 1 suc6 van jezelf op. En focus je op het proces, de stappen die je zet, in plaats van op het einddoel. Kijk welk gedrag je al veranderd hebt. Waar ben je tevreden over? Waar wil je nog aan werken? Kijk niet alleen maar vooruit. Maar kijk ook eens achterom. Want dan zie je welke stappen je al gezet hebt. En vaak heb je al veel meer bereikt dan je dacht 😉. Tip 5: Zorg voor support Zorg dat je steun hebt. Blijvend slank worden, is niet gemakkelijk. Niet voor niets kampen zoveel mensen met hun gewicht en eetgedrag. Afvallen en blijvend slank worden vergt doorzettingsvermogen en kost tijd. Een stok achter de deur is heel erg effectief om focus te houden en weer op te staan na een tegenslag. Wie of wat kan jouw stok achter de deur zijn? Bonustip En tenslotte nog een bonus tip: Gun jezelf de tijd en maak het voor jezelf gemakkelijk en leuk. Ga ontdekken wat jij lekker vindt om te eten en waar je blij van wordt.  Zie het vinden van jouw nieuwe levensstijl als een experiment. Probeer nieuwe dingen uit. Geniet!!
Ik hoop dat jij uit deze 5 tips de inspiratie haalt om door te zetten. Vertrouw op jezelf, wees trots op jezelf en ga ervoor!
Ik wens je heel veel suc6!
Groetjes,
Karin