Afvallen en barbecuen (7 TIPS en 2 bonustips)

Gaat afvallen en barbecuen wel samen?

Misschien vraag jij je dat ook wel af. Wees gerust. Want wat mij betreft hoeft barbecuen helemaal geen belemmering te zijn als je wil afvallen. Als je een gezonde relatie met eten hebt, wil je vooral zelf de baas zijn over wat je eet. Je maakt bewuste keuzes en over eet niet. Dat betekent niet dat je je perfect aan een eetplan houdt. Het betekent vooral dat je flexibel omgaat met verschillende (eet-)situaties en zelf de baas blijft over de keuzes die je maakt. Dat kan ook prima tijdens een bbq als je het een beetje slim aanpakt.

Met deze 7 praktische tips help ik je graag op weg

Tip 1 Hou  er vooraf rekening mee dat je 's avonds een bbq hebt waardoor je misschien wat meer eet of drinkt dan gewoonlijk. En compenseer vooraf op een slimme manier. Zodat je wat extra ruimte over hebt. Vooraf compenseren voelt heel anders dan achteraf compenseren. En ons gevoel is een belangrijke trigger voor ons gedrag 😉. Wil je meer weten over slim compenseren?  Lees hier dan verder. Tip 2 Kies je vlees bewust. Kip, kalkoen en biefstuk zijn een slankere keuze dan hamburgers, spek en worstjes. Tip 3 Zorg voor kleine stukjes vlees en maak zelf je marinade. Hierdoor kan je meer kiezen en langer mee doen. En persoonlijk vind ik het vaak nog lekkerder ook 😉. Vul spiezen bijvoorbeeld aan met extra ui, paprika, courget of champignons. Tip 4 Zorg voor voldoende rauwkost en eventueel fruit. Ook geroosterde groente kan erg lekker zijn op de bbq. Een eetlepel huzaren- of kartoffelsalade is echt geen punt, maar schep er niet je hele bord mee vol. Dus maak bijvoorbeeld een heerlijke groene salade met sla, komkommer, tomaat, radijs en augurk. En serveer er bijvoorbeeld stukjes watermeloen bij. Of denk ook eens aan een gepofte aardappel op de bbq. Dat is een mooi alternatief voor stokbrood met kruidenboter of pindasaus. Tip 5 Doe het rustig aan met stokbrood, kruidenboter en sausjes. Maak sausjes eventueel ook zelf. Er zijn heerlijke sausjes die je zelf kan maken op basis van yoghurt. Ook marinades kan je prima zelf maken. Als je sausjes en marinades zelf maakt, bespaar je vaak veel caloriëen doordat ze minder vet en suiker bevatten.  Inspiratie nodig? Vraag Chatgpt om een aantal suggesties of zoek even op internet via google. Tip 6 Wees matig met alcohol. Een glas wijn of een blikje bier bevat al snel 150 calorieën. Drink daarom zoveel mogelijk water bij de bbq. Of wissel een glas alcohol af met een glas water. Tip 7 Tijdens de bbq heb je vaak echt al voldoende gegeten. Een toetje is in principe dus niet nodig. Wil je de maaltijd toch graag afsluiten met een toetje, dan is een waterijsje of kopje koffie een meer helpende keuze dan roomijs.

2 bonus tips voor een gezonde mindset

Bonustip 1 jij bepaalt de prijs die je betaalt Vaak barbecuen we in groter gezelschap. Je zit misschien aan tafel met meerdere vrienden of familieleden. Het kan dan best ongemakkelijk voelen om andere keuzes te maken dan de rest van de groep. Om iets af te slaan als je iets aangeboden krijgt. Of om te stoppen met eten als je verzadigd bent, terwijl de anderen nog dooreten. Weet dan dat ongemak bij ons leven hoort. Bij iedere keuze die je maakt, win je iets en betaal je ook altijd een prijs.  Het ongemak om iets af te slaan of te stoppen met eten terwijl anderen nog dooreten, is echt kleiner dan het ongemak dat je achteraf zal voelen als je eten de baas laat zijn. Bij een gezonde relatie met eten hoort een gezonde mindset. Dus laat je niet verleiden door gemak op korte termijn dat je op lange termijn juist meer ongemak oplevert😉. Bonustip 2 oordeel niet, maar onderzoek Ben je achteraf niet tevreden? Heb je toch meer gegeten dat je wilde? Wordt dan vooral niet boos op jezelf. En praat jezelf geen schuldgevoel aan. Dat helpt je niet verder. Ga ook de volgende dag niet extreem weinig eten om te compenseren. Dat werkt op de lange termijn echt niet. Onderzoek vooral waar je niet tevreden over bent. Wat doe je een volgende keer graag anders? En hoe kan je jezelf helpen om daar ook invulling aan te geven? En pak de draad het eerstvolgende eetmoment gewoon weer op. 'Fouten' maken mag. Het gaat erom dat je zo snel mogelijk weer opstaat. Hoe milder en daadkrachtiger je hiermee omgaat, hoe sneller je blijvend resultaat zal boeken 😉. Welke tip spreekt je het meest aan 😀?
Kan jij nog wel meer tips gebruiken over afvallen en genieten zonder schuldgevoel? Dan vind je hier nog  5 extra tips om te genieten zonder schuldgevoel!
Heb jij nog een hele goeie tip die ik vergeten ben? Laat het me dan weten 😊!
       
Groetjes,
Karin

Afvallen lukt niet (“Ik kan het niet….”)

Ik heb een gesprek met Madelief. Van jongs af aan is haar verteld dat ze te zwaar is. Altijd was haar gewicht een 'ding'. Haar hele leven heeft ze gedieet. Altijd met tijdelijk resultaat en uiteindelijk extra kilo's tot gevolg. Ze weegt nu meer dan 100 kg en wil graag ruim 20 kg afvallen.

Ze wil niet alleen slanker worden. Ze wil vooral ontzettend graag van die eeuwige strijd met eten af. 'Ik wil normaal eten en normaal mee kunnen doen op feestjes, zonder helemaal los te gaan en zonder schuldgevoel' zegt ze.


Kan ik het wel?

'Ik wil het zo graag en ik zoek echt motivatie, maar het lukt me niet', zegt ze.
'Heb je motivatie nodig? Of zou er een andere oorzaak kunnen zijn dat het je nog niet lukt?'
'Ik weet het niet'. Ik begin iedere dag weer opnieuw, maar nog voor de lunch gaat het mis.'
'Welke gedachten komen er bij je op als het mis gaat?'
'O, ik denk helemaal niets. Ik wil dan gewoon niet denken. Nou ja ik denk dan, ik kan het niet. Daar gaan we weer. Het is zoveel gedoe. Afvallen is ongezellig'.
'Ik wil het ontzettend graag, maar ik ben gewoon bang dat ik het niet kan, zegt ze'. 'Het stomme is, dat ik weet dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Maar iedere keer dat ik me niet zo sterk voel, gebeurt me dit weer.'


Dieetgedachten

Madelief wordt gehinderd door allerlei dieetgedachten, die afvallen voor haar heel groot en spannend maken. Met iedere gedachte die erbij komt, voert ze de druk op zichzelf op 😰.


Misschien herken je dit wel

Je staat 's morgens op en neemt je voor dat je het vandaag echt goed gaat doen. Je wil het echt. Je bent het ook echt van plan. Maar dan, zonder dat je erbij stil stond, heb je toch iets gegeten wat je niet van plan was. Of waarvan je eigenlijk vindt dat je het niet mag.

En dan borrelen de eerste gedachten van teleurstelling op. 'Ik had het niet moeten doen. He bah, waarom doe ik dat toch steeds weer 😔'. Voel je de druk al toenemen?

Langzaam voel je je afglijden. Waardoor je uiteindelijk op het punt 'de dag is nu toch al verpest' belandt. En begint te twijfelen aan jezelf. 'Wat maakt toch dat het maar niet wil lukken?'


Loskomen van deze gedachten

Als je veel met afvallen en je gewicht bezig bent (geweest), is het vaak ontzettend lastig om los te komen van deze niet helpende gedachten.

Dat je hierdoor in een cirkeltje blijft lopen, is niet raar. Een streng dieet werkt immers tijdelijk wel. Dus de gedachte dat je moet afzien als je wil afvallen, is niet raar. En de gedachte dat je het niet kan ook niet. Iedere mislukte dieetpoging neem je onbewust mee. En je brein slaat je hier meteen mee om de oren als het voor je gevoel even minder gaat. 'Zie je wel, vorige keer lukte het ook niet'.


Niet raar, maar ook niet helpend

Het is dus niet raar dat je die gedachten hebt. Het is alleen niet helpend. En om succesvol slank te worden en te blijven, is het noodzakelijk om deze gedachten los te laten. Ze horen bij diëten, niet bij afvallen door te werken aan jezelf. Als je het lastig vindt om deze gedachte los te laten, dan is het belangrijk om te zien wat ze je oplevert, namelijk: 'Een goed excuus om niet door te zetten als het tegenzit'. Want waarom zou je doorzetten en weer opstaan als je weet dat het je toch niets oplevert 😥? En zo heeft ons brein het graag, want ons brein houdt niet van verandering.


Je lijf en gedachten leren kennen

Als je blijvend slank wil worden, heb je het nodig om je lichaam en gedachten te leren kennen. Om te onderzoeken zonder oordeel wat maakt dat je in bepaalde situaties keuzes maakt die je achteraf niet prettig vindt. Je hoeft het allemaal nog niet te kunnen. Het gaat er alleen maar om dat je het doet. Dat je experimenteert, onderzoekt en doorzet.

En om dat onderzoek te kunnen doen, heb je de vrijheid nodig om jezelf en je gedrag te observeren zonder oordeel. 'Oeps...ik zie dat ik toch weer automatisch dat gebakje heb genomen, terwijl ik het helemaal niet zo lekker vindt. Wat maakt eigenlijk dat ik dat toch telkens weer doe?'

Hoe voelt het als je er op deze manier naar kijkt?


Diëten

Diëten gaat over het volgen van eetregels. Sommige daarvan kunnen je helpen, mits jij je er goed bij voelt en ze in je leven passen. Maar onderzoeken wat bij je past en goed voelt voor je doe je meestal niet bij diëten. Diëten is vaak afzien, veel moeten en veel niet mogen. En wat gebeurt er in onszelf bij alles wat we moeten en niet mogen 😉? Precies, dan gaat het juist vaak mis. Met als gevolg dat die hele geautomatiseerde niet helpende gedachtenstroom weer op gang komt. 

Ontdekken

Afvallen door te werken aan jezelf draait om ontdekken. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat voelt goed voor mij? 

Merk jij dat je telkens maar in die dieetcirkel blijft lopen? En ben je bereid om eens je eigen gedrag eens te onderzoeken?

Beantwoordt deze 3 vragen dan eens:

  1. Hoe wil ik graag dat mijn eet- en leefstijl eruit ziet?
  2. Hoe ziet mijn eet- en leefstijl er nu uit?
  3. Wat houdt me tegen om te doen wat ik eigenlijk graag wil?
 
Ik vind het heel leuk als je je inzichten met me deelt. Groetjes, Karin

Afvallen volhouden en genieten zonder schuldgevoel (5 tips)

Hoe kan je afvallen volhouden en toch genieten van iets lekkers zonder dat je achteraf een schuldgevoel hebt?

In deze blog vind je 5 tips die je kunnen helpen.

Schuldgevoel

Misschien herken je één of meer van onderstaande gedachten.

✅ Als ik koek of chips eet, voel ik me schuldig😏.
✅ Ik denk de hele dag aan eten.
✅ Wat kan ik nu beter wel en niet eten?
✅ Ik heb echt de hele dag honger.
✅ Elke keer dat ik mezelf toch iets lekkers gun, denk ik 'eigenlijk zou ik het niet moeten doen' 😩.

Afvallen en eetkeuzes maken voelt meer als een gevecht dan als iets waar je blij van wordt.

​​Zelf heb ik ook jaren gevochten met eten. Eten had voor mij niet meer de plek die het hoort te hebben. Het was iets heel groots geworden in mijn hoofd.

Ik was er letterlijk heel de dag mee bezig. Achteraf had ik veel meer last van dit gevecht dan van mijn gewicht.

Een magische glans

Vechten met eten kost je je zelfvertrouwen. Je gedachten gaan met je op de loop. Waardoor je onzeker wordt en steeds meer gaat twijfelen over de eetkeuzes die je maakt.

In een gezonde relatie met eten, is eten maar eten. De magische glans is eraf. En dat maakt eetkeuzes veel gemakkelijker.

Eten is dan niet meer de baas is over jou. Jij bent de baas. Je voelt je krachtig. En daardoor maak je ook krachtige keuzes waarbij afvallen en genieten prima samengaan 😊. 

Deze 5 TIPS helpen jou om weer de baas te worden en te genieten zonder schuldgevoel!

Tip 1 STOP met diëten

Die eeuwige strijd met jezelf, eten, afvallen en aankomen, zijn voor een groot gedeelte het gevolg van diëten.

  • Met diëten maak je het jezelf moeilijk  en dat hou je niet vol.
  • Als je iets graag wil en het lukt niet, dan knaagt dit aan je zelfvertrouwen.
  • En alles wat je jezelf verbiedt, smaakt extra lekker. Dus wil je er meer van.

Verleidingen en schuldgevoel

Door voedingsmiddelen te verbieden, creëer je verleidingen. En verleidingen zijn moeilijk te weerstaan. Zo ga je extra verlangen naar alles waarvan je vindt dat je het niet moet nemen. En als je het dan toch neemt, krijg je schuldgevoel. In feite doe je dan iets waarvan je zelf vindt dat het niet mag 😉.

Dus STOP met diëten. Maak het jezelf niet zo moeilijk en verander je gedrag in kleine stapjes zonder dat je jezelf van alles verbiedt.

Afvallen en aankomen gaat niet om wát je eet, maar om hoeveel energie je inneemt over een langere periode. De echte hamvraag is waarom je teveel eet.

Diëten gaat over eetregels waar je je aan moet houden om resultaat te bereiken.

Zelf je eetgedrag beheersen gaat over jou. Dat gaat over:

✅ Verantwoordelijkheid nemen voor wat je wel en niet eet
✅ Luisteren naar je lichaam: wanneer heb je honger/trek/een naar gevoel?
✅ Stoppen met overeten
✅ Gewoon mee doen op feestjes en etentjes en bewust keuzes maken
✅ Dealen met onrust en nare gevoelens zonder dat je ze wegeet

Tip 2: Gun jezelf de tijd

Een van de grootste valkuilen bij afvallen, is dat het snel moet gaan. Maar snel afvallen op een blijvende en gezonde manier is onmogelijk. Je komt niet in 1 maand 10 kg aan. Dat duurt vaak maanden, zo geen jaren.

Snel blijvend je (eet-)gedrag veranderen, is echt onmogelijk.

Gun jezelf daarom de tijd en geniet bewust van alles wat jij lekker vindt én maak daarbij keuzes in hoeveel je ergens van neemt met je doel voor ogen.

Sta ook eens vaker stil bij de vraag óf je het nu ook echt zo lekker vindt. Of waarom je het wil eten.

  • Drink je nu dagelijks een glas wijn? Vraag jezelf dan eens af of je deze gewoonte wil houden. Wat levert het je op om iedere dag een glas te drinken? Wat is de functie van dit glas wijn? Wil je minderen? Start dan met om de dag een glas. Dit scheelt op jaarbasis 3 kg.
  • Schep je vaak 2x op? Stel jezelf dan dezelfde vragen. Wil je minderen? Oefen dan om het bij 1x te houden. Dit scheelt je op jaarbasis 5 kg.
  • En dagelijks 2 dropjes per dag minder scheelt per jaar ruim 3 kg.

Zo zie je dat je met kleine stapjes uiteindelijk een groot resultaat boekt.

Tip 3: STOP met stoppen

Vaak beginnen we vol goede moed met afvallen. Maar er komt altijd een moment dat het even tegenzit. Dat is het leven. 

  • Je voelt je minder goed
  • Hebt het druk
  • Of  je hebt problemen die je afleiden.

Het klinkt misschien hard, maar al deze reden zijn excuses van je brein om niet door te zetten.

Het leven komt er nu eenmaal altijd tussendoor. Er is altijd wel iéts dat extra aandacht vraagt.

En ook dan kan je nog steeds bewust kiezen, normaal eten en genieten zonder te overeten.

Dat vraagt geen grote krachtsinspanning van je. Het vraagt wel om een gezonde mindset.

Mild en daadkrachtig

Een gezonde mindset is mild en daadkrachtig. Heb je een keer toch teveel gegeten? Dan is dat geen falen, maar een leermoment.

Kijk zonder oordeel naar je gedrag en bedenk wat je nu kan doen om de draad weer op te pakken, zonder jezelf te straffen. Hard zijn naar jezelf helpt niet. Daadkrachtig zijn en doorzetten wel.

Alleen mensen die doorzetten bereiken uiteindelijk hun doel. Dus stoppen is geen optie.

Tip 4: Focus op de stappen die je zet

De oplossing om blijvend slank te worden, zit in het veranderen van gewoontes. Als je nu te zwaar bent, is je 'huidige normaal' niet slank genoeg. Je bent dus niet op zoek naar een tijdelijke aanpassing, maar naar een 'nieuw slanker normaal'.

Om een mooi resultaat te bereiken, is het noodzakelijk dat je gaat doen wat je graag wil (blijven) doen en dat je je focust op het trainen van dit gedrag 😉. Ontdek wat voor jou werkt en wat je wél wil.

  • Wat eet je graag en wat niet?
  • Proef bewust.
  • Voel wanneer je honger hebt of trek.
  • Wat zijn situaties waarin jij teveel eet of snoept?

Het leren ontdekken en proeven is een proces, geen doel op zich. Maar als jij inzicht hebt in hoe dit proces voor jou werkt, kan jij helpende keuzes maken. En daarmee behaal je dan vanzelf je doel.

Tip 5: Vraag hulp

Vind jij hulp vragen ingewikkeld? Bedenk dan dat als gedragsverandering eenvoudig was, iedereen slank was.

Meer dan de helft van de volwassenen in Nederland is te zwaar. En ook onder kinderen neemt overgewicht toe.

Door onze welvaart zijn we een gezonde relatie met eten kwijtgeraakt. We eten teveel, te vaak en te vet. En om af te vallen, grijpen we naar een tijdelijke oplossing met snel en tijdelijk resultaat. En zo blijf je in een kringetje lopen. Waarbij het gevecht met eten en jezelf steeds groter wordt. En je relatie met eten steeds meer verstoort.

Afvallen en slank blijven op een gezonde manier, is dus best moeilijk. Het is daarom eigenlijk heel logisch dat je daar hulp bij nodig hebt 🤗.

Gedrag veranderen is topsport. Welk topsporter ken jij die zonder goeie coach de top bereikt 🤔?

Zij vroegen hulp

Hier lees je ervaringen van anderen die zichzelf die hulp gegund hebben.

Ik hoop je hiermee te inspireren om te stoppen met vechten met eten en jezelf. En om op een ontspannen manier jouw eigen eetprotocol te ontwikkelen waarmee je afvalt en bewust geniet zonder schuldgevoel.

Kan jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Wie weet ben ik precies de coach die jij nodig hebt 😉.

Groetjes,

Karin

Ben jij ook zo klaar met diëten en je nu echt eens blijvend slank worden?
Start dan vandaag nog!

Kies voor balans in december: genieten zonder schuldgevoel (5 praktische tips)

Hoe blijf je de nu baas over je eetgedrag in december? December is een maand vol gezelligheid: lichtjes, cadeautjes, ontmoetingen... en vaak ook bergen eten. Klinkt heerlijk, toch? Maar voor veel mensen is dit ook een uitdaging. Want hoe geniet je nu  van al die feestdagen zonder schuldgevoel en extra kilo's? Wat is van toepassing op jou? ✅ December is een maand waarin jouw strijd met afvallen en eten weer helemaal oplaait. Het lukt je maar niet om balans te vinden tussen genieten en controle houden. ✅ Het is een maand waarin je vooral je kop in het zand steekt. Je voelt je overweldigt door al het lekkers dat voorbij komt en denkt: Ik zie het in januari wel weer. 🫣 ✅ Of is december voor jou vooral een gezellige maand waarin je ontspannen bewuste keuzes maakt? Als jij het lastig vindt om in december de regie over je eetgedrag te houden, heb ik iets voor je: 5 praktische tips om te genieten zonder teveel te eten. En het mooie is dat deze tips niet alleen in december werken, maar in iedere situatie waarin je waarin eten een uitdaging vormt. 😊

Hier zijn mijn 5 praktische tips om te genieten zonder teveel te eten :

Tip 1. Kies voor óf óf in plaats van en en Je hoeft niet álles te eten om te genieten. Een slanke gewoonte die altijd helpt is kiezen voor óf óf in plaats van en en. Wil je op pakjesavond genieten van pepernoten en speculaas? Kies dan bijvoorbeeld voor een slanke gezonde en voedende avondmaaltijd zoals soep. Tip: Inspiratie nodig?  Hier vind je mijn favoriete slanke en gezonde soeprecepten. Tip 2. Maak een echte afspraak met jezelf Een goede voorbereiding is het halve werk. Maak vooraf een duidelijke afspraak met jezelf: wanneer ben jij tevreden? En schijf het op! Wist je dat je brein een afspraak op papier serieuzer neemt dan een voornemen in je hoofd? 😉 Dit helpt je om in het moment niet te bezwijken voor de overtuigende excuses van je oerbrein, dat altijd iets weet te verzinnen om toch dat extra stukje taart of handje pepernoten te nemen. Tip 3. Leg de lat niet te hoog Genieten mag! Eten zien, of anderen zien eten, maakt altijd iets los in je brein. Door jezelf teveel te verbieden, maak je het alleen maar moeilijker. 😉 Dus wees niet te streng voor jezelf. Want de kans is groot dat je dat niet volhoudt. En zwicht je dan toch? Dan voelt het weer alsof je gefaald hebt. En voor je het weet, denk je: “De dag is toch al verpest...” Door jezelf wat ruimte te geven, voorkom je deze situatie. Kies bewust, geniet met mate, en onthoud: één stukje chocola maakt je dag echt niet minder gezond. 😉 Extra tip: Vooraf een eetplan maken in een app kan handig zijn. Zie het als een leidraad, niet als een keurslijf. Tip 4. Weet wat je eet Welke lekkernij is voor jou een 9 of 10? Onderzoek eens hoeveel calorieën een portie van jouw favoriet bevat als je dit niet weet.  De meest gegeten lekkernijen tijdens pakjesavond heb ik hieronder voor je op rij gezet. Lekkernij per 100 gram
  • Speculaas* 475 kcal 33 kcal (1 portie = 7 gram)
  • Gevulde speculaas 481 kcal 120 kcal (1 portie = 25 gram)
  • Banketletter 452 kcal 271 kcal (1 portie = 60 gram)
  • Pepernoten 360 kcal 61 kcal (1 portie = 17 gram)
  • Kruidnoten 442 kcal 75 kcal (1 portie = 17 gram)
  • Choco kruidnoten 476 kcal 81 kcal (1 portie = 17 gram)
  • Marsepein 420 kcal 105 kcal (1 portie = 25 gram)
* Bedenk dat dikke speculaas al snel 35 gram weegt. Dat staat dus gelijk aan 5 speculaasjes. Weeg eventueel een portie af. Zo weet je precies hoeveel je neemt en dat maakt bewust kiezen een stuk gemakkelijker. 😉 Tip 5. Compenseer vooraf Vooraf compenseren is heel effectief, omdat het veel fijner voelt dan achteraf compenseren! Als je vooraf compenseert ervaart je brein dit als iets om naar uit te kijken. Dat vindt jouw brein fijn en daarom zal het je helpen. 😉 Achteraf compenseren voelt als straf en dat kan juist een negatieve spiraal veroorzaken. Je begint de dag als het ware al met een vervelend gevoel en je brein zoekt troost in… eten. Bespaar daarom een beetje vooraf. Kies bijvoorbeeld voor een slanke lunch of avondmaaltijd. Belangrijk: Met compenseren bedoel ik niet jezelf uithongeren. Ga nooit met honger naar een feestje; dat maakt het alleen maar moeilijker om regie te houden. Meer weten over compenseren? Lees hier mijn tips om slim te compenseren. Bonus tip We hebben de gewoonte om gezelligheid te koppelen aan eten. Maar eerlijk:  wordt een avond echt minder leuk als je een handje pepernoten minder eet 😉? Juist door bewust keuzes te maken, kun je écht genieten van de momenten die er toe doen. Ik wens je een heerlijke feestmaand toe, vol mooie momenten én bewuste keuzes. Groetjes, Karin Ben jij ook enthousiast over deze blog? Deel 'm dan gerust op FB of Insta!  

Slank blijven in december (5 tips)

Vind jij december ook zo'n lastige maand als je bezig bent met afvallen of op gewicht wil blijven? Voor mij was december vroeger echt een uitdaging. Vaak was het hét startsein om al het diëten los te laten en te starten met overeten. Het was immers december. December is dé maand van de gezelligheid met volop lekkers in de winkels. En dan moest het toch kunnen. Ik moest toch ook wel eens mee kunnen doen 😉. Misschien herken je die gedachten wel. Dus liet ik al mijn goede voornemens varen en in januari begon ik wel weer opnieuw 🙈.

Zo niet handig

Helemaal niet handig natuurlijk. Want van die kilo's die ik voor december was afgevallen, at ik er in december weer de helft van bij😩. Gelukkig heb ik die gewoonte al jaren niet meer en blijf ik ook in december op gewicht. Hiervoor heb ik wel een aantal oude gewoontes veranderd. Ik heb nu 4 basisgewoontes die me overal bij helpen en dus ook om in december de baas te blijven over de eetkeuzes die ik maak.

4 Basisgewoontes

✅ Ik eet altijd normaal. Er zijn voor mij dus geen verboden voedingsmiddelen. ✅ Ik eet voldoende, maar overeet niet. Om de baas te blijven over je eetgedrag is het noodzakelijk om geen buikhonger te hebben én als je je gewicht wil beheersen is het belangrijk om niet te overeten. ✅ Ik eet lekker. Omdat mentaal verzadigd zijn over wat je eet, net zo belangrijk is als fysiek verzadigd zijn als je de baas wil blijven over je eetgedrag. ✅ Ik maak bewuste keuzes bij de extraatjes die ik neem.

De noodzaak van gewoontes

Gewoontes zijn heel belangrijk als je de baas wil blijven over je eetgedrag. Want gewoontes zijn geautomatiseerd gedrag. Daar hoef je niet bij na te denken. Je doet het vanzelf. En 99% van alles wat je doet, doe je onbewust.

Om regie te houden op je eetgedrag, heb je dus regievolle gewoontes nodig 😊.

Gewoontes krijg je door te trainen

Om iets een gewoonte te laten worden, is het noodzakelijk dat je dat gedrag gaat trainen. Als je maar heel vaak doet wat je wil doen, word je er namelijk heel goed in en zal het automatisch gaan😊💪.

Om jezelf te trainen heb je commitment nodig (een voornemen alleen is niet genoeg 😉) en een goed plan van aanpak. Zodat je concrete acties hebt die je gaat trainen. In de tijd dat ik zelf nieuwe gewoontes trainde, maakte ik voor december ook altijd een plan. Het maken van het plan zorgt ervoor dat je bewust nadenkt over de keuzes die je wil maken. Zo voorkom je dat je 'onbewust' allerlei keuzes maakte waar je achteraf niet gelukkig mee bent en dat je januari met 5 kg extra rente begint 😉. Ik gun jou ook een hele fijne decembermaand waarin jij in control bent en je heerlijk bewust kan genieten. Daarom deel ik graag mijn stappenplan met jou.

Stappenplan

Stap 1:  December heeft maar 4 feestdagen

Vanaf september word je in de supermarkt al overspoeld met allerlei extra snoepgoed en verleidingen. Als je de krantjes openslaat, staan ze boordevol met zoetigheid, kerstmaaltijden en gourmet artikelen. Toch heeft december 31 dagen, waarvan er slechts 4 feestdagen zijn 😉. Hoe vaak heb jij niet 4 verjaardagen of etentjes in een maand 🤔?  Je helpt jezelf enorm als je je daarvan bewust bent. Geniet op de feestdagen dus van wat extra's en beschouw de andere dagen als 'normale' dagen.

Stap 2: Een concrete afspraak

Maak een concrete afspraak met jezelf over wanneer jij na december tevreden bent.  Wil jij in december afvallen? Wil je op gewicht blijven?  Of sta je jezelf toe om in december bijv. maximaal 1 of 1,5 kg aan te komen. Waarbij je ook direct de afspraak met jezelf maakt dat je die in januari er meteen weer afhaalt. Maak een afspraak met jezelf die haalbaar voor je is en waar je je goed bij voelt. En schrijf dit op papier. Een afspraak op papier met jezelf heeft veel meer impact dan een afspraak in je hoofd.

Stap 3: Waar geniet jij nou echt van

Bedenk waar jij tijdens de feestdagen echt van wil gaan genieten. Wat is voor jou echt een 9 of een 10? Noteer ook eens welke dingen je vaak ongemerkt naar binnen werkt, maar waar je eigenlijk helemaal niet zo dol op bent? Goed idee om die dingen in ieder geval te laten staan deze keer. Hoeveel je van dit alles wil eten, hangt natuurlijk af van de afspraak die je in stap 2 met jezelf maakt. Je hebt nu eenmaal niet zo heel veel nodig. Dus je kunt minder eten als je wil afvallen dan wanneer je op gewicht wil blijven.

Stap 4: Breng jouw valkuilen in kaart

Breng je valkuilen in kaart. Wat zijn voor jou moeilijke momenten of verleidingen?  Beweeg je te weing? Zijn er verleidingen waar je heel moeilijk weerstand aan kan bieden? Drink je vaak teveel alcohol? Wat ga je doen op het moment dat zo'n valkuil zich aandient? En wie of wat kan jou hierbij helpen?

Stap 5: Wees mild en daadkrachtig

Neem jouw plan serieus en ga ervoor. Maar is het toch een keertje niet gelukt? Boor jezelf dan niet de grond in en blijf er niet in hangen, want dat helpt je niet. Zie het vallen als een leermoment. Wees mild en daadkrachtig. Kijk terug naar waar je niet tevreden over bent. Kijk ook eens een stukje dieper naar wat ervoor gezorgd heeft dat je andere keuzes gemaakt hebt dan je van plan was. En kijk vooruit. Hoe ga je hier een volgende keer anders mee om? En wat kan jou daarbij helpen? Heb je het idee dat jij toch iedere keer blijft terugvallen in je oude gedrag? Pak dan mijn 12 tips om afvallen vol te houden er nog eens bij! En tenslotte, geniet vooral van de gezelligheid en van elkaar. En geniet ook van dat goede gevoel dat je hebt als je minder eet dan je anders deed. Want bewust genieten, smaakt zoveel lekkerder dan gedachteloos overeten 😉. Ik wens je nu alvast een hele fijne decembermaand toe! Groetjes, Karin Ben jij ook enthousiast over deze blog? Deel 'm dan gerust op FB of Insta!  

Extra decemberkilo’s voorkomen 9 slimme TIPS

Het is alweer december. Kerstmis en Oud & Nieuw staan voor de deur. Veel mensen komen in december  tussen de 1 en 3,5 kg aan.  En wist je dat de meeste mensen er wel 5 maanden over doen om die extra decemberkilo's weer kwijt te raken 🙄!

Extra verleidingen

December zit vol extra verleidingen, zoals  kerstkransjes, banketletter, stolletjes, oliebollen en drankjes, die het minder gemakkelijk maken om op gewicht te blijven. Dit maakt december zeker voor 'de lijners' onder ons een lastige periode. En dat komt door de manier waarop lijners naar afvallen kijken 😉. Als je aan de lijn bent en een dieet volgt, ben je vooral gefocust op eten. Je aandacht is eigenlijk heel de dag gericht op datgene wat je nu juist niet wil, namelijk teveel eten . En  het volgen van een dieet, kan hierin dan wat lucht geven. Je hoeft niet te denken wat je gaat kiezen, want dat beslist het dieet voor je 😇. Maar als je dat dieet dan niet kan volgen, omdat je uitjes hebt of kerst gaat vieren, ontstaat er vaak onrust. Je hebt dan het gevoel dat je geen controle meer hebt. En dat voelt helemaal niet fijn. Ineens is alles lekker. Weet je niet meer hoe je met al dit lekkers om kan gaan en gooi je het dieet maar een tijdje over boord. Herken je dat 😉? Er ontstaan vaak gedachten als:  “Acht het is kerst, dus het moet kunnen” of “Ik begin in januari wel weer”.

Voor mij heel herkenbaar

Zelf ben ik mijn halve leven een diëter geweest, dus ook voor mij zijn deze gedachten heel bekend. Het vervelende is dat deze gedachten vaak een onbevredigend gevoel geven. En door dat onbevredigende gevoel is de kans groot dat je jezelf meer ziet eten dan je anders had gedaan of eigenlijk wil 😏. Zo werkte het bij mij in ieder geval wel. Ik moest het er toch van nemen want in januari stond er weer een nieuw dieet op me te wachten 🙈. En pak na zo'n feestdag de draad dan maar weer eens met frisse moed op 😟. Bij mij duurde het dan wel weer een tijdje voordat ik voldoende moed had verzameld. Het is ontzettend jammer natuurlijk als je op deze manier met je eetgedrag omgaat. Want alles wat je er in december extra aan eet, moet er in januari weer af. En geloof me, ook in januari heb je er geen zin in om op dieet te gaan 😉. Dus zou het niet heel fijn zou om ook in december gewoon op gewicht te blijven en te genieten van extra's tijdens de feestdagen 😊? Deze 9 TIPS gebruik ik zelf al jaren. Ik hoop jou hiermee ook te inspireren om met kerst lekker bewust te genieten.

Tip 1: Accepteer de realiteit

Ik val hiermee meteen maar met de deur in huis. Het is een feit dat er in december veel meer verleidingen zijn dan in de meeste andere maanden van het jaar. Je hebt misschien de neiging om die verleidingen te willen vermijden of je verlangen naar al dat lekkers te onderdrukken. Maar helaas blijkt dit in de praktijk vaak niet te werken. Je verlangen naar iets wat je niet mag, wordt vaak namelijk juist groter. Dus je creëert alleen maar een strijd met jezelf die je uiteindelijk altijd verliest. Wat wel helpt, is te accepteren dat deze verleidingen er nu eenmaal zijn. En jezelf te begeleiden om hiermee om te gaan. Als je stopt met vechten met jezelf, stap je uit de emotie. Dan kan je weer zien dat je best invloed hebt. Je maakt ruimte in je hoofd om een plan van aanpak te maken. Hoe wil jij met al deze verleidingen omgaan? De volgende 8 TIPS kunnen je helpen bij je plan van aanpak 😀.

Tip 2: Stel jezelf een doel voor december

Het is wetenschappelijk bewezen dat het stellen van een doel je doorzettingsvermogen vergroot. Een doel helpt je namelijk om focus te houden. Als je jouw doel voor ogen houdt, ben je bereid om er extra moeite voor te doen. Je zal dus bewust minder eten als je jouw doel voor ogen hebt. Belangrijk hierbij is dat je het doel positief formuleert. Dus niet 'Ik wil niet aankomen', maar 'Ik wil op gewicht blijven'. Waarom dit zo belangrijk is, leg ik je graag eens uit tijdens een coachsgesprek 😉. Om die extra inspanning te willen doen, moet het doel concreet & meetbaar zijn. Ook moet het haalbaar zijn en je moet er blij van worden. Een doel kan dus zijn: 'Per 1 januari 2020 wil ik xxx kg wegen.' Mijn advies is om ernaar te streven om op gewicht te blijven. Afvallen is natuurlijk heel fijn, maar is tijdens de feestdagen simpelweg minder gemakkelijk. Je kunt je dus afvragen in hoeverre het realistisch en leuk is om jezelf als doel te stellen om tijdens de feestdagen af te vallen. Mijn ervaring is dat het vaak gemakkelijker is om regie te houden als je er tijdens deze dagen voor kiest om op gewicht te blijven.

Tip 3: Maak een plan hoe jij dat doel gaat behalen

Maak een plan waarin je omschrijft welk gedrag je moet vertonen om jouw doel te halen. Bepaal bijvoorbeeld vooraf hoeveel speelruimte je hebt tijdens de kerstdagen en op oudjaarsdag. Wat wil je wel eten en wat sla je af? Hoe ga je om met alcohol? Ruim je wat extra beweging in? Zo ja, hoe ga je dat concreet invullen? Ga je vooraf compenseren? Zo ja, op welke manier en wanneer? Een hele avond borrelen? Spreek dan bijv. met jezelf af dat je ieder uur één hapje neemt.  Kies welke aanpak het beste bij jou past. Wat zijn voor jou momenten die je minder gemakkelijk vindt? Wat kan je absoluut niet weerstaan? Wie of wat heb je nodig als je in een valkuil dreigt te stappen? Als je voorbereid bent en de juiste support bij de hand hebt, komt het zeker goed.

Tip 4 t/m 9: Dit helpt altijd!

Er zijn altijd een paar algemene dingen die je helpen om regie te houden : ✅ KOOP NIET TEVEEL IN. Een grote valkuil is vaak dat we niet voor 2 kerstdagen, maar wel voor 5 voedsel inkopen. En wat dan toch in huis is, moet ook vaak weer op. Trap hier dus niet in.  Maak een lijstje met wat je allemaal nodig hebt en hou je hier zoveel mogelijk aan. Dat scheelt zo 1 kg 😉. ✅ Sla ook tijdens de feestdagen geen maaltijden over. Honger zorgt vaak voor extra snaaien. ✅ Drink veel water. ✅ Luister naar je lichaam. Ben je verzadigd? Stop dan met eten. ✅ Kliekjes over? Geef ze weg of gooi ze weg. Jouw lichaam is toch geen kliko? ✅ Ben je toch aan het snaaien? Bedenk dan dat  je NU altijd nog iets kan doen. Haal je hand uit de chips. Eet je bord niet helemaal leeg. Laat je glas wijn staan. Met iedere ingreep, hoe klein ook, zet je weer een stapje dichter naar je doel. En verder??? Verder wens ik je vooral hele fijne feestdagen en een fantastisch nieuwjaar!  Geniet van de gezelligheid en zorg bovenal goed voor jezelf en je lichaam! Ben jij ook enthousiast over deze blog? Deel 'm dan gerust op FB of Insta! Groetjes, Karin

Afvallen en gourmetten (10 slimme tips)

Tijdens feestdagen gaan veel mensen gourmetten. Gourmetten is vaak gezellig en je zit zo een paar uur met elkaar aan tafel. Als je wil afvallen, is lang tafelen een uitdaging. Want hoe zorg je er dan voor dat je niet te veel eet tijdens zo'n etentje? 
Mijn visie is dat een gezonde relatie met eten inhoudt dat je altijd normaal kan eten en ook gewoon mee kunt doen met etentjes en feestjes. Het gaat erom dat je leert om bewuste keuzes te maken en dat je stopt met overeten 😉. Om te stoppen met overeten, is het heel belangrijk dat je inzicht leert krijgen in eten omdat je lichaam erom vraagt en eten om andere redenen.

Gourmetten

Veel van mijn cliënten vinden gourmetten best een dingetje. De grote hoeveelheid aan allerlei soorten voedsel bij gourmetten maakt veel mensen die willen afvallen onzeker. Wat is nu een goede keuze en wat niet? Hoe kom je zo'n lange maaltijd door zonder teveel te eten? Als je afvalt door regie te pakken op je eetgedrag ben je niet aan de lijn. Er zijn geen ‘verkeerde’ keuzes. Alles draait dan om bewust kiezen, zodat jij zelf de baas blijft over je eetgedrag. Als je zelf de baas bent, doe je gewoon mee op al die bijzondere, leuke en gezellige momenten in het leven. Wel hou je je doel voor ogen. Je wilt immers afvallen of misschien op gewicht bljiven. Het is belangrijk om de keuzes die je aan tafel maakt, aan te passen op dat doel.

Met deze 10 slimme gourmettips inspireer ik je graag. 

  1. Plan het gourmetten in jouw eetplan voor die dag en hou rekening met de keuzes die je maakt.
  2. Compenseer vooraf zodat je wat extra ruimte over hebt. Vooraf compenseren voelt heel anders dan achteraf compenseren😉. Hier vind je meer tips over slim compenseren
  3. Kies je vlees bewust. Kip, kalkoen, ongepaneerde schnitzel, varkenshaas en biefstuk zijn slankere keuzes dan hamburgers, gehakt en worstjes.
  4. Weeg vooraf de stukjes vlees die je wil nemen af. En maak een leuk schoteltje voor jezelf klaar waarop je het vlees zet. Op die manier weet je hoeveel je ervan eet. En een vol leuk klein schaaltje ziet er leuk uit en lijkt veel meer dan een wit bord met lege vlekken. Een vol bord geeft automatisch een groter gevoel van verzadiging. Dus wees je brein lekker te slim af 😊.
  5. Zorg voor wat geklutst ei bij de gourmet. Dit vult goed en kan je lekker combineren met groente.
  6. Serveer voldoende groente om mee te experimenteren in een pannetje. Champignons, paprika, ui, aubergine en courget zijn heerlijke groente om te bakken. 
  7. Laat salades als huzaren-, rundvlees- of kartoffelsalade achterwege. Deze bevatten vaak heel veel caloriëen. Dus kies voor een lekkere rauwkost salade van sla, komkommer, tomaat, rode ui, augurk en bijv. wat druiven of appel.
  8. Doe het rustig aan met stokbrood, kruidenboter en sausjes. Dit zijn echte dikmakers.
  9. Wees matig met alcohol. Een glas wijn bevat al snel 150 calorieën. 3 wijntjes is dus al meer energie dan een flinke lunch 😉. Drink daarom zoveel mogelijk water tijdens het gourmetten.
  10. Bij ons sloten wij de gourmet vroeger af met pannenkoekjes. Dit zijn ook echte caloriebommen. Een lekkere kop koffie met een stukje chocolade of  1 bolletje slagroomijs light is ook heel lekker om de maaltijd mee af te sluiten. En helpt je meer als je wil afvallen 😅.
Bonustip: eet niet te snel. Wacht bijv. met een nieuw stukje vlees of pannetje als je je bord leeg hebt. Op die manier krijgt je lichaam veel beter de tijd om je het signaaltje te geven dat je voldoende gehad hebt.
En geniet tijdens de gourmet verder vooral van de gezelligheid en de mensen om je heen. Wedden dat het echt niet minder gezellig is als jij iets minder eet 😉? Ik hoop je hiermee te inspireren om op een ontspannen manier te genieten van gourmetten. Ben jij ook enthousiast over deze blog? Deel 'm dan gerust op FB of Insta. Dat vind ik harstikke leuk! Groetjes, Karin

Wat eten we vandaag? 5 tips waarmee je deze vraag altijd snel beantwoordt.

Vind jij het ook zo'n opgave om iedere avond weer een gezonde maaltijd op tafel te zetten? Wil je wel gezond eten, maar mis je vaak inspiratie? En kies je daardoor voor een minder verstandig alternatief? Dan ben je zeker niet de enige! Veel van mijn cliënten worstelen hiermee. Vooral de avondmaaltijd blijkt een uitdaging. Voel jij ook al stress bij de vraag: 'Wat eten we vandaag?' Lees dan vooral verder. In deze blog laat ik je zien waar die stress vandaan komt. En geef ik je 5 tips om ervan af te komen 😊.

Moe en onrustig

We zijn vaak heel de dag druk met ons werk, gezin en anderen. En tegen de tijd dat we dan moeten gaan koken, zijn we eigenlijk moe. Als je dan nog na moet gaan denken over wat je die avond op tafel gaat zetten, kan dat behoorlijk veel stress opleveren. Misschien herken je deze interne discussie wel, die dan vaak op kan komen. 'He bah, wat moeten we nu weer eten. Het moet wel gezond zijn natuurlijk. Het is nu al de hele dag best goed gegaan, dus volhouden. Maar ik ben eigenlijk moe. En ik heb helemaal geen zin om hier nu weer over na te denken. Wat moeten we nu weer eten? Die lust dit niet, die lust dat niet... Pffff.... snel maar even de supermarkt in. Ik zie wel wat ze hebben. Ah...pizza! Lekker makkelijk!' Herken je dit? Voordat je het goed beseft, zet je al jouw goede intenties overboord en rij je met een stel pizza's naar huis. En na het eten heb je weer dat onbevredigende gevoel. 'Het is weer niet gelukt. Het moet toch anders. Morgen wil ik het echt anders doen.' Toch hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn hoor 😉. Met een aantal simpele kleine stappen, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Ik geef je 5 tips.

Tip 1: Plan de maaltijden

Dit is meteen de belangrijkste tip. Want dit geeft ontzettend veel rust en zorgt ervoor dat je meer helpende keuzes maakt. Aan het einde van de dag, als je vermoeid bent, nog gaan verzinnen wat je die dag gaat eten, is vaak niet het beste moment. Zeker niet als je dan ook nog inkopen moet doen. Zorg dus dat je niet in die situatie belandt. Als je  2x per week  een half uurtje vrijmaakt om te plannen wat je de komende 3 of 4 dagen gaat eten. En hier dan ook direct een boodschappenlijstje bij maakt, zal je ervaren hoeveel rust dat geeft.  Je hoeft dan niet iedere dag de vraag "Wat eten we vandaag?" te beantwoorden. Je gaat er 1x voor zitten en beantwoordt deze vraag meteen voor de komende 3 of 4 dagen. Dit zorgt ervoor dat je veel minder met eten bezig bent in je hoofd. Daarnaast verspil je op deze manier ook nog eens minder voedsel. Let op de houdbaarheid Het is handig om in jouw planning rekening te houden met de houdbaarheid van producten. Verse sla of roerbakgroente is minder lang houdbaar dan de bloemkool, broccoli of bietjes. Zet de dingen die het eerst op moeten dus ook het eerst op het menu. Maak ook een planning voor het weekend Je zal zeker niet de eerste zijn die afvallen door de week gemakkelijker vindt dan in het weekend. De belangrijkste oorzaak daarvan, is dat we in het weekend ons eetpatroon loslaten. We slaan ontbijt of lunch over en vervangen dit door snoep, gebak of een borrel. Maar dit helpt niet als je wil afvallen. Als je wel ziet hoe het loopt en geen avondmaaltijd gepland hebt, sta je voordat je het weet, op zaterdagavond friet met frikadellen te bestellen. Ook in het weekend kan je 's avonds een lekkere, snelle en gezonde maaltijd op tafel zetten. Zelf eet ik bijvoorbeeld graag turks brood met gyros kip of een bloemkoolpizza in het weekend.

Tip 2: Plan jouw maaltijden om jouw leven heen en niet andersom

Daarmee bedoel ik dat het verstandig is om rekening te houden met jouw agenda als je de maaltijden gaat plannen. Een ingewikkelde stoofschotel plannen op een dag dat je laat thuis bent is niet handig. Een biefstukje op het menu zetten als er meerdere gezinsleden later aanschuiven, is ook niet helpend. Stamppotten, ovenschotels, rijst, pasta of soepen zijn dan vaak een veel beter alternatief.

Tip 3: Gebruik de vriezer

Er zijn heel veel maaltijden die gemakkelijk in te vriezen zijn. Pastasauzen of soepen smaken zelfs vaak lekkerder als je ze van te voren maakt. Maak daarom porties voor meerdere keren als je zoiets maakt. Ik heb altijd verse basis pastasaus, spaghettisaus, goulashssaus of soep in de vriezer. Deze maaltijden zijn ideaal voor drukke dagen. Als je de saus al klaar hebt, dan is het koken van rijst of pasta heel weinig moeite. Het kost dan meer vaak tijd om naar de frietboer te rijden 😉. Ook vlees kan je heel goed invriezen. Dit is vaak minder lang houdbaar. Ontdooi maaltijden wel altijd in de koelkast. Op deze manier krijgen schadelijke bacteriën minder kans.

Tip 4: Doe maximaal 2x per week boodschappen

Ben jij ook zo iemand die dagelijks naar de supermarkt gaat? Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoeveel tijd je daar per week mee kwijt bent? Wat voor lekkers zou jij in die tijd allemaal op tafel kunnen zetten? Dagelijks boodschappen doen, betekent niet alleen dat je dagelijks na moet denken over wat je gaat eten. Maar ook dat je dagelijks aan allerlei verleidingen wordt bloodgesteld. Vaak is dat niet helpend als je wil afvallen. Maximaal 2x per week boodschappen doen, geeft rust, bespaart tijd en geld. Neem wel een pen mee naar de supermarkt om jouw lijstje af te kunnen strepen 😉.

 Tip 5: Maak het jezelf niet te moeilijk

Ik zie in mijn praktijk vaak dat dames die gezond willen eten, het lastig vinden om hier niet in door te slaan. Zo sprak ik laatst een cliënte die veel stress ervaarde, omdat ze niet dagelijks de tijd had om een gezonde groente hap voor haar kinderen klaar te maken bij de lunch. En een ander had het idee om iedere middag een verse salade te maken van witte kool, radijs, geraspte wortel e.d. Op zich is die intentie natuurlijk hartstikke goed. Maar je maakt het jezelf niet gemakkelijk. Het kost allemaal nogal wat tijd. En we hebben het vaak al zo druk. Hierbij werkt het echt om jezelf de uitspraak: 'Beter gedaan, dan perfect' voor te houden. Voldoende groente eten helpt om verzadigd en gezond te blijven. Maar dat hoeft niet bij iedere lunch een complete salade of verse soep te zijn. Ook een paar wortelen, tomaat of een stuk komkommer is al snel 100 gram groente. En dat kan je heel gemakkelijk toevoegen aan een lunch van brood met beleg, zonder dat het je heel veel tijd kost. Daarnaast zijn er in de supermarkt allerlei kant-en klare zakjes met rauwkost. En ook diepvriesgroente of voorgesneden groente is prima alternatief voor vers gesneden groente. Ik ga op drukke dagen ook geen krop andijvie staan snijden 😉. De kans dat je die gewoonte volhoudt, is veel groter wanneer je het jezelf gemakkelijk maakt, dan wanneer je jezelf allerlei ingewikkelde verplichtingen oplegt. Kortom: goed is goed genoeg! Heb je naast deze tips behoefte aan meer inspiratie voor lekkere en vooral ook gemakkelijke verantwoorde recepten? Kijk dan eens in mijn receptenindex. De meeste maaltijden staan binnen een half uurtje op tafel. Ook vind je er leuke en lekkere soepen en sauzen die goed in te vriezen zijn. Ik wens je veel smakelijke, gemakkelijke en gezonde maaltijden. Groetjes, Karin    

Heb jij ook zo’n hekel aan calorieën tellen?

Wil jij graag afvallen? Maar ben je helemaal klaar met diëten? Wekt het woord calorie al een soort allergische reactie bij je op? En moet je er helemaal niet aan denken dat je calorieën moet gaan tellen? Omdat calorieën tellen voor jou echt voelt als diëten?

Dan ben je zeker niet de enige die dat zo voelt. Ook vanmorgen sprak ik weer iemand die, in eerste instantie, veel weerstand voelde bij het invullen van een app waarmee je bijhoudt wat je eet.

Waar komt die weerstand toch vandaan?

Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat maakt dat je zo’n hekel hebt aan het bijhouden van calorieën? Vroeger heb ik zelf ook vaak calorieën geteld. Ik kan me nog goed herinneren dat ik blaadjes maakte met vakjes van 10x10 blokjes. Dat stond voor de 1000 calorieën die ik die dag mocht eten. Iedere keer dat ik 10 calorieën had verbruikt, zette ik een kruisje in het vakje. Natuurlijk hield ik dat maar een paar weken vol. Hield ik het maar zo kort vol omdat ik calorieën moest tellen? Of hield ik het maar zo kort vol omdat 1000 calorieën veel te weinig is om op een fijne manier af te vallen? Ik kan je vertellen dat ik zeker weet dat het laatste het geval was. Als je calorieën gaat tellen en maar heel weinig mag eten dan hou je dat niet lang vol. Het voelt heel zwaar. En je valt maar tijdelijk een beetje af. Daarna stap je weer in je oude patronen en kom je alles weer aan. Dat levert je weer een mislukte poging op.  Je hebt het gevoel dat je gefaald hebt. En je denkt dat het jou nooit zal lukken om blijvend slank te worden. Herken je dit? Door deze ervaring koppel je calorieën tellen aan iets negatiefs. Het heeft je immers veel moeite gekost en niets opgeleverd.

Afvallen en aankomen

Toch is er maar 1 ding wetenschappelijk bewezen als het over afvallen en aankomen gaat. En dat is dat je aankomt als je meer energie inneemt dan je verbrandt. En dat je minder energie moet innemen dan je verbrandt om af te vallen. Die energie wordt nu eenmaal uitgedrukt in calorieën. Dus als je wil afvallen zal je toch iets moeten met die calorieën.

Als je te zwaar bent, heb je op de pof geleefd

Hoe kan je nu wat meer afstand nemen van al die negatieve gevoelens bij calorieën tellen? Bekijk een calorie eens niet als iets dat vertelt wat jij goed of fout doet. Maar vergelijk afvallen eens met het aflossen van een schuld. Als je in de schulden zit, heb je een tijdje meer uitgegeven dat je binnen kreeg. Als je te zwaar bent, heb je een tijdje meer energie (calorieën) ingenomen dan je verbrand hebt. Besparen Als je uit de schulden wil komen, moet je een tijdje wat opzij zetten van jouw inkomsten om af te lossen. Zo is het ook met afvallen. Je gaat tijdelijk besparen op jouw calorie inname, zodat je weer op het gewicht komt waar jij je goed bij voelt. Ongemerkte uitgaven Bij het bijhouden van een kasboek komen er vaak allerlei vergeten uitgaven boven. Abonnementen of donaties waarvan je was vergeten dat je ze had lopen. Zo is het ook met het bijhouden van een app. Vaak eet je ongemerkt meer dan je door hebt. Denk maar aan het extra blokje kaas of plakje worst als je brood smeert. Of aan die dropjes die je ongemerkt in je mond stop. Alleen al deze inzichten leveren vaak al een leuke besparing op. Jouw eigen keuze Bij het aflossen van een schuld bepaal jij zelf waar je jouw bestedingsbedrag aan uitgeeft. Ook bepaal je zelf wanneer je dat bedrag uitgeeft. Je hebt maar 1 doel en dat is uit de rode cijfers komen. Zo is het met calorieën ook. Je bepaalt zelf waar je jouw calorieën aan besteedt en wanneer je ze verbruikt. Je wil alleen afvallen en gezond blijven.  Daarvoor is het nodig dat je minder inneemt dan je verbrandt en dat je slim kiest. De app is jouw kasboek. Het kasboek en de app hebben geen waardeoordeel over jou. Het zijn tools die je inzicht geven.

Hou het leuk

De laatste belangrijke overeenkomst tussen jouw kasboek en afvallen door minder energie in te nemen, is dat het wel leefbaar moet blijven. Als je schulden gaat aflossen, zeg je ook niet dat je niet meer gaat eten en in de kou gaat zitten. Je zal op bepaalde extra uitgaven besparen, maar je wil wel gewoon blijven leven. Dat geldt voor afvallen zonder dieet ook. Kies niet voor drastische maatregelen, zoals een crash dieet van bijvoorbeeld 1000 calorieën. Dat is niet vol te houden, slecht voor jouw gezondheid en daar word je op de lange termijn helemaal niet beter van. Bezuinig een beetje op jouw calorie inname. Iedere kleine stap die je neemt, is er weer 1. Veel kleine stapjes zorgen voor een groot resultaat op lange termijn. Een paar grote stappen zorgt vaak alleen voor resultaat op korte termijn.

Dit levert calorieën tellen je op

Ik hoop dat deze vergelijking jouw allergie voor het bijhouden van een eetdagboek al wat verminderd heeft. Weten en meten wat je eet, geeft inzicht. En dat inzicht heb je nodig om vrij te kunnen kiezen zonder schuldgevoel. Zo sprak ik van de week een nieuwe cliënte die graag wil afvallen. Zij dronk dagelijks 10 koppen koffie verkeerd met suiker en 4 glazen limonade siroop. Ze had er geen idee van dat dit samen dagelijks 900 calorieën extra oplevert. Dat is ongeveer net zoveel als een lunch en avondmaaltijd samen voor een volwassen vrouw. Met haar overige maaltijden was niet zo heel veel mis. Toch had ze geen idee waar ze moest beginnen om af te vallen. Door alleen al dit inzicht te krijgen, wist ze waar ze aan kon gaan werken om wel af te vallen. Dit betekende in haar geval dus dat ze zich vooral kan richten op het veranderen van haar drinkgedrag. Aan haar maaltijden hoeft ze helemaal niets te veranderen. Want iets wat al prima is, moet je vooral zo laten.

Calorieën tellen geeft je dus heel veel inzicht.

  • Je krijgt inzicht in je eetgedrag
  • Je krijgt inzicht in de grootte van jouw porties
  • Je krijgt inzicht in de calorieën van bepaalde voedingsmiddelen. Zo ga je ontdekken dat wanneer een fabrikant iets aanbiedt als gezond en slank, het misschien helemaal niet zo gezond en slank is als beweerd wordt.
  • Door dit inzicht krijg je de vrijheid om te experimenteren met voedingsmiddelen.
Het helpt je om keuzes te maken. En geeft je focus. Je hoeft niet direct je hele leven om te gooien. Pak aan wat niet voor je werkt. En versterk juist wat goed gaat. Bewust kiezen betekent ook vooral dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken.

Moet je dan altijd aan de app?

Nee hoor! Als je een tijdje bijgehouden hebt wat jouw uitgaven en inkomsten zijn, weet je wat jouw vaste lasten en wat de extra's zijn. Zo is het ook met jouw eetdagboek. Na een tijdje weet je wat je gemiddeld inneemt als ontbijt, lunch en diner. Dat zijn jouw 'vaste lasten'. De overige calorieën kan je dan besteden aan tussendoortjes die jij lekker vindt en waar je blij van wordt. Daarmee blijf je dan over het algemeen op gewicht. Merk je dat je na een vakantieperiode toch iets aangekomen bent? Pak de app er dan weer even bij. Zo zet je net weer even de puntjes op  de 'i' en ben je die vakantie kilo's vaak weer zo kwijt. Zo ga ik er inmiddels ook mee om. En daardoor ben ik al 15 jaar zonder strijd op mijn huidige gewicht 😉. Wil jij hier ook mee aan de slag? Maar kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? Vul dan het contactformulier in op de site. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op. Groetjes, Karin

Bij mij gaat het ook wel eens mis..

Ook bij mij gaat het niet altijd allemaal vanzelf

Hoe is het met je? Waar kan ik je mee inspireren nu de dagen donkerder worden en de ziekhuizen weer vollopen 🤔? Misschien vind je het wel fijn om te horen dat het bij mij ook allemaal niet altijd vanzelf gaat 😉. Cliënten vertellen me namelijk regelmatig dat ze het een hele opluchting vinden om te weten dat je 17 jaar op gewicht kan zijn zonder dat het altijd gesmeerd loopt. En dat je dan ook best nog eens een offday kan hebben, waarin je dat nare gevoel wegeet 😉. En dat is ook helemaal niet erg. Het gaat erom dat je ingrijpt wanneer het nodig is. En dat je niet helpende patronen doorbreekt. Dat is wat je leert als je een ontspannen relatie met eten creëert waar je oud mee kan worden. Daarom gun ik je vandaag graag een kijkje in mijn leven. Waarin het dus ook wel eens niet zo loopt als ik zou willen. En waarin ik ook wel eens de koekjespot in duik 😉.

In het kader van gedeelde smart...

Als je mij volgt op Insta of FB dan weet je waarschijnlijk dat ik een aantal weken geleden geopereerd ben. Na 30 jaar luisteren naar al mijn interne smoezen 😉, heb ik eindelijk de moed gevonden om een borstverkleining te ondergaan. Mocht je al mijn smoezen hierover nog eens willen nalezen, dan vind je ze hier op FB 🙈. Je zal de overeenkomst met smoezen die je ervan weerhouden om te starten met afvallen vast herkennen 😉.

Maar goed....

Inmiddels ben ik gelukkig al een aantal weken aan het herstellen. En ik heb eigenlijk heel veel om dankbaar voor te zijn 😇: ✅ Ik ben super gelukkig met mijn nieuwe cupmaat. ✅ Ik heb geen vervelende complicaties gehad. ✅ Ik heb al mijn vriendinnen, waar ik nooit tijd voor maak 🙈, weer eens gezien en gesproken. ✅ Ik ben super goed verzorgd door mijn man, moeder en mijn dochter. ✅ En ik het ontzettend veel steun gekregen van al mijn lieve cliënten en volgers op social media. Alle reden om dankbaar te zijn dus.

En toch knelt het bij me

Ik vind het lastig om hulp te vragen. Ik mis mijn sporten en zou ik graag weer eens zelf de stofzuiger door het huis halen 😉. Waar maak je je druk om zou je misschien zeggen. En rationeel heb je helemaal gelijk!! Maar helaas gaan ratio en gevoel niet altijd hand in hand.

En de afgelopen week ging het bij mij dus mis..

Ik baalde van de situatie, ging in gevecht met mezelf en mijn brein ging al de hele dag los met argumenten waarom ik vooral niet moest zeuren. Ik heb het goed. Ik mag dankbaar zijn dat ik al zo snel onder het mes mocht en dat ik nu niet in de wachtkamer voor een operatie zit. En hoe belangrijk is dat tennissen nu eigenlijk 🙄? Kijk eens naar dingen die anderen niet meer kunnen. Mensen die te maken krijgen met uitgestelde operaties. Zorgpersoneel dat snakt naar adem. Mensen die ziek zijn en niet meer beter worden. Schaam jezelf om hier zo zielig over te doen 🙈 ! En zo worstelde ik de hele dag met mezelf en mijn gevoel. Ik oordeelde over mezelf, haalde mezelf naar beneden, vergeleek mezelf met anderen totdat ik er helemaal klaar mee was. En de strijd met mezelf opgaf . Meteen daarna stond mijn brein klaar om me te verleiden tot snaaien. Want juist op het moment dat je moe gestreden bent, slaat je brein toe 😣. En dus at ik, om mijn frustratie en schaamte even niet te voelen, een halve pot bitterkoekjes leeg 🤦. Zo niet helpend!! Want dit lost natuurlijk helemaal niets op 😉. Ik voelde me na die bitterkoekjes nog steeds gefrustreerd en ontevreden en daarnaast ook nog eens misselijk 🤢. Dit is echt een ultiem voorbeeld van emo eten. Snoepen om een ongemakkelijk gevoel te onderdrukken.

Wat had nu wel geholpen..

In plaats van heel de dag die grote ballon onder water te drukken, had ik mild naar mezelf kunnen zijn, omdat ik me nu eenmaal zo voelde. Niet oordelen maar nieuwsgierig zijn wat dit gevoel zo groot maakte. En het gevoel accepteren in plaats van mezelf te verzetten tegen gevoel dat er toch al was 😉. 'Acceptatie betekent niet dat je iets leuk of ok hoeft te vinden. Maar het betekent wel dat je stopt met vechten tegen dingen die je niet kan veranderen.' Gelukkig kies ik tegenwoordig vaak voor acceptatie. Heb ik geleerd om meestal mild te zijn naar mezelf en gevoelens van ongemak te verdragen. Snaaien uit ongemak is hierdoor geen gewoonte meer voor me. Het is een uitzondering geworden. En als het geen gewoonte meer is, heeft het ook geen effect meer op je gewicht. Heb jij nog wel de gewoonte om te snaaien uit ongemak? Laat je je nog regelmatig verleiden om te oordelen over jezelf en je gedrag? En kan je wel een steuntje in de rug gebruiken?

Maak dan gebruik van mijn eindejaarsactie! En start nu nog tegen het oude tarief!

Per januari 2021 wijzigt mijn tarief. Maar als je dit jaar nog start, betaal je tot 1 juli 2021 mijn huidige tarief. ✅ Worstel jij al een tijdje met je eetgedrag en gewicht? ✅ Lukt het je maar niet om balans te vinden en om te genieten van lekkers? ✅ Ben je bereid om op een ontspannen manier te werken aan jezelf in plaats van te blijven vechten met eten? ✅ Ben je zo klaar met diëten en verlang je ernaar om blijvend slank te worden? ✅ Wil je blijvend slank worden door gewoon normaal en lekker te eten? ✅ Genieten tijdens de feestdagen zonder dat je veel aankomt? ✅ Een stok achter de deur, zodat je deze keer volhoudt? Meld je dan vandaag nog aan. Alle informatie over mijn coaching en het tarief vind je op de site. Marian en vele anderen hebben al ervaren hoe fijn het is om te leren om zelf keuzes te maken en te genieten van die keuzes in plaats van te vechten met eten 😊.

Marian Stoop 'Mede door Karin heb ik geleerd naar mezelf te luisteren! Als je goed voor jezelf zorgt, kan je ook beter voor de ander/gezin/medemens zorgen! Doordat ik niet goed luisterde naar mezelf en altijd andere dingen voorrang gaf, zorgde dat voor onrust in mijn hoofd en lichaam en gaf mij elke keer het ‘snaaigevoel’. Door nu bewust te kiezen wat ik eet, voel ik me zowel mentaal als fysiek veel beter in mijn vel. Karin heeft me uitstekend begeleid door veelal gesprek, maar ook met oefeningen waardoor ik dingen anders ging inzien. Ze wist precies bij de (pijnlijke) plek te komen en mij de dingen van de andere kant te laten bekijken. Ik ben eindelijk van het gejojo af!'

Afvallen lukt niet ( 5 TIPS)

Ik weet het allemaal wel, maar ik doe het niet.' Herken je dat? Je wil graag afvallen. En je hebt het idee dat je best wel weet wat je daarvoor moet doen. Maar je doet het niet. Omdat:
  • Je het zoveel gedoe vindt.
  • Je denkt dat je moet afzien als je wil afvallen en daar heb je zo geen zin in.
  • Je bang bent dat het toch weer niet gaat lukken.
  • Het iedere keer voelt als falen als je weer afhaakt.
  • .....

Wat maakt toch dat we het zo lastig vinden om te DOEN?

Als we ergens tegenop zien, dan gaan we vaak met onszelf in discussie. Dat we er niet zoveel zin in hebben. Of dat het nu misschien nog niet de tijd is. Dat het ons toch niet gaat lukken. Of dat het toch wel erg veel moeite kost. Kortom, we richten onze aandacht op allerlei bezwaren (lees excuses). Waardoor we er nog meer tegenop gaan zien. Feit is dat ons brein niet van lastige dingen houdt. Ons brein wil graag dat we het gemakkelijk hebben. En daarom ploppen al die excuses om niet in actie te komen,  automatisch bij je op. Aan de andere kant, komt de wens om af te vallen en wel in actie te komen ook uit datzelfde brein. Omdat beide gedachten dus uit jezelf komen, is met jezelf in discussie gaan, vechten met je eigen schaduw. En dat leidt helaas maar tot 1 ding. Het kost je bakken met energie. Je wordt moe en uitgeput. En dan...op dat moment dat jij je het zwakst voelt, slaat je brein weer toe. En je besluit 'Nee hoor, ik kan het niet. Dus we doen maar niets 😉' Herkenbaar? Vechten tegen jezelf is dus geen oplossing. Niets doen aan je gedrag en toegeven aan dat brein helpt je ook niet. Want dan verandert er uiteindelijk niets.

Wat helpt dan wel?

Het helpt om te beginnen het project klein te maken. Zodat je  kleine stapjes kan nemen. Je jezelf niet overvraagt en het kan overzien. Je hoeft er geen zin in te hebben. Je hoeft er ook geen vertrouwen in te hebben dat het je gaat lukken. Je hebt ook niet altijd zin om de vaatwasser uit te ruimen. Maar dat doe je ook. En of iets je lukt, weet je pas achteraf 😉. Maar als je wil dat jouw situatie verandert, helpt het om je aandacht te richten op wat je wil bereiken. Wat maakt afvallen zo belangrijk voor je? Waar heb je nu last van? En wat heb je nodig om je doel te bereiken?  Als je dat weet, kan je vervolgens een eerste kleine stap zetten op weg naar dat doel.

Doen levert je direct resultaat op

Door iets te doen, voel je je beter. Je kan veel meer dan je denkt. Doen geeft je een goed gevoel over jezelf en maakt dat je zelfvertrouwen groeit. En je gewicht daalt.  Iedere volgende stap die je neemt, wordt gemakkelijker. Dus stop met vechten met jezelf. Dat gevecht kan je alleen maar verliezen. Vraag jezelf niet langer af waarom je het niet doet. En bedenk welke eerste kleine stap je wel kan zetten. Bepaal wat je nodig hebt om dat te doen. Want ook met vele kleine stapjes kom je de berg op 😉.

Met deze 5 tips kom je ondanks tegenzin en gebrek aan vertrouwen toch in actie

  1. Schrijf op wat wil jij graag wil bereiken en waarom dit zo belangrijk voor je is.
  2. Noteer wat je nodig hebt om dit doel te bereiken. Wie of wat kan jou hierbij helpen?
  3. Bepaal wat je eerste kleine stap wordt. Welk gedrag wil jij als eerste veranderen? Kijk hierbij niet naar het gedrag waar je jezelf het meest aan stoort, maar vooral naar het gedrag wat je het gemakkelijkst kan veranderen. Begin hiermee.  Volhouden is belangrijker dan éénmalig succes.
  4. Reflecteer op jouw eigen gedrag. Hoe is het gegaan? Ben je tevreden? Zo niet, wat maakt dat je niet tevreden bent? En wat ga je anders doen? Wie of wat heb je daarbij nodig?
  5. Gun jezelf de tijd. Afvallen zonder dieet is een marathon, geen sprint! Oefen een tijdje met deze stap en breidt de stap uit met een volgende stap als je je zekerder voelt en daaraan toe bent. En blijf dat wat nog geen gewoonte is herhalen.
Ik wens je veel suc6 met het beklimmen van jouw berg.

Hulp nodig?

Merk je dat je het nog niet zo gemakkelijk vindt om dit alleen te doen? Ga dan dus niet in gevecht met jezelf. Onderzoek wie of wat je hierbij kan helpen. Wil je eens onderzoeken of ik je kan helpen? Meld je hier dan aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik denk graag met je mee!   Groetjes, Karin

Waarom ontbijten helpt als je wil afvallen en 6 heerlijke ontbijt TIPS

Het ontbijt is officieel de eerste maaltijd van de dag. Goed ontbijten is belangrijk. Want van goed ontbijten heb je de hele dag plezier. Je maag is ’s morgens leeg. Je hebt immers vaak minimaal 8 uur niets meer gegeten. Met een goed ontbijt help je jouw lichaam dus om op te starten. Als je goed ontbijt, kan je hier de hele morgen op vooruit. Je voorkomt zo dat je aan tussendoortjes begint of dat je gaat overeten tijdens de lunch. Recent onderzoek heeft uigewezen dat alles erop wijst dat ontbijten helpt als je wil afvallen. Jouw lichaam is je dankbaar als je goed ontbijt.  Want goed ontbijten helpt je om je fit en energiek te voelen. Ook kan je je beter concentreren. Je geeft je lichaam de brandstof die het nodig heeft om te presteren.

Snaaidrang later op de dag?

Ben jij iemand die later op de dag vaak de neiging heeft om te snaaien? Dan is het heel goed mogelijk dat jouw ontbijt niet voldoende is. In mijn praktijk geven veel cliënten aan dat ze heel goed merken dat ze de hele dag betere keuzes maken als ze goed hebben ontbeten. Kortom: ontbijt is belangrijk. Dus geef jouw ontbijt de aandacht die het verdient.

Wat is nu een goed ontbijt?

Een goed ontbijt levert voldoende voedingsstoffen. De belangrijkste voedingsstoffen die je ’s morgens nodig hebt, zijn koolhydraten, eiwitten en vitamines. Wat betreft de koolhydraten is het belangrijk dat je wel vooral voor langzame koolhydraten kiest. Bij goed ontbijten hoort ook dat je dit met aandacht doet. Dus niet snel een boterham in de auto achter het stuur of bij het aanrecht. Als je blijvend slank wil worden, is het belangrijk dat je met aandacht eet. Zodat jouw lichaam ook het signaal krijgt dat je gegeten hebt. Jouw hersenen kunnen zich maar op 1 ding tegelijk goed concentreren. Je kan dit vergelijken met een autorit die je maakt. Datgene wat jouw bezig houdt tijdens de rit, zal je onderweg meekrijgen. Je kan dus wel 10 keer dezelfde route rijden en iedere keer iets anders op de route ontdekken.

Ontbijten met langzame koolhydraten

Een goed ontbijt bevat dus langzame koolhydraten, eiwitten en vitamines. Veel mensen zijn gewend om ’s morgens te ontbijten met 2 boterhammen met zoet beleg. Zelf deed ik dat vroeger ook. Ik at wel bruin brood en koos voor appelstroop. Omdat ik ooit ergens gehoord had dat dit een slanke keuze zou zijn. Achteraf onzin. Na zo’n ontbijt had ik altijd om 10:00 uur alweer trek. Dan moest ik echt iets eten. En deed ik dat niet, dan kreeg ik hoofdpijn of begon ik te trillen. Dit ontbijt van twee boterhammen appelstroop bevat een kleine 300 calorieën. Ook mijn huidige ontbijtjes bevatten vaak een kleine 300 calorieën en nu heb ik hier nooit meer last van. Aan de calorieën ligt het dus niet 😉.

Wat is dan wel de oorzaak van dat snelle trek/honger gevoel?

Het ontbijt van brood en appelstroop bevat teveel snelle suikers (snelle koolhydraten). Dit zorgt ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel direct snel stijgt. Dat is niet goed voor ons lijf. Dus de alvleesklier gaat insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Hierdoor daalt jouw bloedsuiker weer sterk. En krijg je vanuit de hersenen een signaal dat je weer moet eten. Je krijgt vaak weer trek in zoet en als je dat neemt, stijgt jouw bloedsuikerspiegel weer snel. Dit proces is niet alleen niet goed voor jouw lijf. Het helpt ook niet als je wil afvallen. Omdat je continue een gevoel van honger/trek houdt. En dat maakt vaak dat we teveel tussendoor gaan snaaien.

Zo blijf je wel de hele ochtend verzadigd

Toch zijn er veel mensen, zoals ik, die ’s morgens niet houden van hartig. Hoe zorg je er dan voor dat je toch eet wat je lekker vindt, zonder dat jouw bloedsuikerspiegel zo gaat schommelen? Mijn tip is om te kiezen voor een combinatie van zuivel en koolhydraten.

Onderstaande ontbijtjes eet ik zelf graag. Allemaal bevatten ze rond de 300 calorieën per ontbijt. En ik kan op ieder ontbijtje de hele ochtend door tot aan de lunch.

  1. Een volkorenboterham met een dun laagje boter en gestampte muisjes, vruchtenhagel of vlokken. Met hierbij een schaaltje yoghurt/kwark met vers fruit.
  2. Een schaaltje yoghurt/kwark met vers fruit en zelfgemaakte havermout granola.
  3. Snelle granola uit de pan met yoghurt/kwark en vers fruit.
  4. Twee volkoren beschuiten en een schaaltje yoghurt/kwark met vers fruit. Een beschuit beleg ik dan met 30+ kaas en de andere met vlokken of hagelslag. Beide beschuiten besmeer ik met een dun laagje boter.
  5. Havermoutpap met appel en kaneel.
  6. En momenteel ben ik dol op een appel kaneel broodje. Die combineer ik dan met een heerlijk schaaltje yoghurt met blauwe bessen en een mandarijn.

Zelf kiezen

Van alle bovenstaande ontbijtjes is niet ieder ontbijt even voedzaam. Als ik echt een lange ochtend heb, dan kies ik voor havermout. Maar ik heb niet altijd trek in havermout. Soms kies ik bewust voor een ontbijtje waar ik zin in heb. En waarvan ik weet dat ik rond 11:30 uur wel weer trek krijg. Dat vind ik niet erg. Daar kies ik op zo’n moment dan voor. Een beetje trek kan ik best verdragen. Ik neem dan nog een kop thee, koffie of water en dan is het zo weer lunchtijd.

Mijn boodschap aan jou

Mijn boodschap aan jou in deze blog is niet dat je moet eten  wat ik eet. Jij bent anders. En je hebt een ander leven en waarschijnlijk ook een andere smaak. Wat ik je mee wil geven, is dat goed ontbijten echt helpt bij het afvallen. Kijk eens kritisch naar jouw eigen ontbijtgewoonte. Is jouw ontbijt voldoende? Kan je er een hele ochtend op door? Of krijg jij toch weer heel snel honger of trek? Ben je niet tevreden over jouw huidige ontbijt? Experimenteer dan eens met iets anders. Kijk eens wat jij lekker vindt. En wat jou verzadigt.

Een steuntje in de rug nodig?

Vind het je toch lastig om dit zelf te bepalen? Wil je graag afvallen en kan je wel een steuntje in de rug gebruiken? Vul dan hier jouw gegevens in. Dan neem ik contact met je op en kunnen we samen even sparren om te kijken wat ik hierin voor jou kan betekenen.   Ben jij enthousiast over deze tips? Deel dat bericht dat gerust.

Zo weet wat je koopt als je af wil vallen ( 3 concrete tips om snel verpakkingen te scannen)

Vind jij het ook nog niet zo gemakkelijk om te kiezen tussen verschillen producten als je in de supermarkt staat? Vraag je jezelf  regelmatig af waar je nu eigenlijk precies op moet letten? Zijn koolhydraten belangrijk of caloriën? Is het verstandig om te kiezen voor light? Je bent zeker niet de enige die hier vragen over heeft. Regelmatig ontvang ik appjes met foto's van producten van cliënten die net gestart zijn met afvallen zonder dieet. En die twijfelen of ze wel de juiste muesli of granola gekocht hebben.

Bij afvallen zonder dieet kan je niets verkeerd doen.

Je moet niets en mag alles. Wat je wil kopen, bepaal je helemaal zelf. Het helpt om daarbij rekening te houden met 2 randvoorwaarden. 1 Er zijn geen verboden voedingsmiddelen. Dus als je geen allergie of ziekte hebt, kan je alles kiezen wat je wil. Als je producten gaat vermijden of schrappen, kom je vaak voedingsstoffen tekort. Daarnaast start je hierdoor direct een strijd binnenin jezelf. Alles wat niet mag, vinden we vaak het meest aantrekkelijk. We doen dus niet aan diëten, maar voelen ons vrij om te kiezen. 2 Je kiest wel graag bewust Want je wil graag afvallen en de meeste mensen willen zich ook graag gezond en vitaal voelen. Dat betekent dat je nadenkt over wat je wel en niet wil eten.  En dat betekent dat  je soms kiest voor iets dat misschien niet heel slank is, maar je wat wel heel lekker vindt. Je neemt er dan bijvoorbeeld iets minder van.

Lezen van verpakkingen

Om bewuste keuzes te kunnen maken, is het belangrijk dat je snel verpakkingen leert scannen in de supermarkt. Zodat je weet wat je koopt. Ik geef je hier graag 3 tips voor.

Tip 1 De belangrijkste informatie over een product haal je uit de voedingswaardetabel.

Iedere fabrikant is verplicht om de voedingswaardetabel op de verpakking van een product te vermelden. Je vindt de voedingswaardetabel op de achterkant van een verpakking. Hierin vind je informatie over de hoeveelheid caloriëen, koolhydraten, suikers, eiwitten, vetten, vezels en zout dat een product bevat. Als je producten onderling wil vergelijken, dan is het raadzaam om de voedingswaardetabel van deze produkten te vergelijken. Hou hierbij dan rekening met de volgende tips:
  1. Vergelijk produkten altijd per 100 gram en niet per portie. De ene fabrikant vindt een portie namelijk 15 gram en de ander 20 gram. Door met 100 gram te vergelijken, heb je altijd een eerlijke vergelijking.
  2. Kijk naar de hoeveelheid energie (kcal) per 100 gram als je slank wil kiezen. Als je af wil vallen wil je minder energie innemen dan je brandt. Daarom wil je graag slim met die energie (= caloriëen) omgaan.
  3. Let op de hoeveelheid suiker per 100 gram koolhydraten. Hoe minder gram suiker per 100 gram koolhydraten hoe beter de keuze. Suiker zorgt voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel en maakt dat je trek krijgt. Dit helpt niet als je wil afvallen. Het helpt wel om te kiezen voor voeding waarvan de hoeveelheid suikers van koolhydraten zo laag mogelijk is. Hier kun goed op vergelijken. Dit wil niet zeggen dat een product zo weinig mogelijk koolhydraten moet bevatten. Langzame koolhydraten zijn prima en vormen een belangrijke brandstof voor jouw lichaam.
  4. Hoe meer vezels een product bevat, hoe beter de keuze. Vezels zorgen voor een langer gevoel van verzadiging, mits je er voldoende bij drinkt.
  5. Tenslotte kan je kijken naar de hoeveelheid verzadigd vet van het totale aantal gram vet. Onverzadigde vetten, zijn beter voor ons lijf dan verzadigde vetten.

Tip2 De ingrediëntenlijst

Een tweede belangrijke informatiebron op een product, is de ingrediëntenlijst. Hierin vind je de ingrediënten die in het product zijn gebruikt. Hoe korter de lijst aan ingrediënten en hoe onbewerkter het product is en hoe blijer ons lijf ervan wordt. Van het ingrediënt dat als eerste wordt genoemd, bevat het het produkt het meest. En van het ingrediënt dat als laatste wordt genoemd, bevat het produkt het minst. En dat loopt zo af. Weetje: Veel fabrikanten gebruiken andere namen voor suiker Er zijn meer dan 50 namen die worden gebruikt om suiker aan te geven. Veel gebruikte namen zijn: glucosestroop,aroma's, vruchtensuiker, appelstroop, diksap, glucose, dextrose en nog veel meer.

Tip 3  De voorkant van een verpakking zegt vaak niets over het produkt zelf

De voorkant wordt gebruikt als marketingtool om jou te verleiden tot aankoop. Uitspraken als 'zonder toegevoegde suikers' en 'met extra vezels' zegt in principe dus  niets. Laat je dus niet verleiden tot de aankoop van een product op basis van deze marketinguitspraken. Wil je weten wat je koopt? Lees dan de voedingswaardetabel en ingrediëntenlijst. Groetjes, Karin

Snaaibuien voorkomen (Herken deze 5 signalen)

Eetbuien & emo eten gaat niet over eten

Snaaien is een vorm van eetdrang. En eetdrang heeft niets met eten te maken. Maar alles met jou. Als ik aan cliënten vraag of zij wel eens last hebben van eetdrang, dan krijg ik vaak de volgende reacties: 📍 Ik heb geen eetbuien. Ik eet en snoep de hele dag door. 📍 Ik hou het overdag goed vol, maar 's avonds lukt het me niet meer. 📍 Ik hou me best netjes aan mijn eetplan, maar zodra de kinderen op bed liggen, loop ik naar de snoeplade. 📍 Als ik alleen thuis ben, ga ik snaaien. 📍 Als ik uit mijn werk kom, rij ik altijd even langs de supermarkt of het tankstation. 📍 Als ik 's avond ga Netflixen krijg ik altijd zin om te snaaien. Ik ben dan de hele avond in gevecht met mezelf. Misschien herken je dit wel.

Doorzetten en maat houden

Heel vaak komt daar ook nog de opmerking achteraan. 'Ja... ik ben nu eenmaal geen doorzetter' of 'Ik kan gewoon geen maat houden'. En dat is helemaal niet waar! Deze dames zetten op veel vlakken in hun leven wel door. Ze hebben vaak al diëten achter de rug die ik niet vol zou houden. Dus met wilskracht of doorzettingvermogen heeft dit niets te maken.

Balans en zorgen voor jezelf

Eetdrang gaat niet over wilskracht, eten of volhouden. Je kan het zien als een signaal dat je niet helemaal lekker in je vel zit. Er is disbalans tussen geven en nemen, inspanning en ontspanning of actie en rust. Als je begint om die balans meer te herstellen, zal je merken dat je eetdrang zal verminderen. De oplossing voor eetdrang is vooral 'beter zorgen voor balans en jezelf'. 

Dit is waarom balans zo belangrijk is

Als je jezelf niet geeft wat je nodig hebt, dan raak je uit balans. En als je uit balans bent, voelt alles veel zwaarder en moeilijker. Regie pakken op je eetgedrag is dan ook echt veel minder gemakkelijk. Omdat je oerbrein bij ongemak in opstand komt en je gaat tegenwerken. Wil je meer weten over de invloed van je oerbrein op je gedrag? Lees dan ook mijn blog 'Blijvend gedrag veranderen'. Eetdrang komt nooit zomaar uit de lucht vallen. Eetdrang bouwt zich op. Als je bijvoorbeeld minder aandacht besteedt aan je maaltijden. Vaker een snack pakt. Of regelmatig je hand in de droppot steekt. Zijn dit al kleine veranderingen in je eetgedrag die je kunnen waarschuwen. Vaak is dit gedrag een signaal dat je wat minder lekker in je vel zit of dat je onrust of stress ervaart.

5 signalen 

Naast deze subtiele verandering, zijn er nog 5 andere belangrijke signalen die eetdrang kunnen aankondigen. Als je deze signalen herkent en er iets mee doet, kan je veel eetdrang voorkomen. Deze 5 signalen zijn: ✅ Je voelt je knorrig/kriegelig. ✅ Je voelt je moe. Je hebt geen zin in beweging en blijft bankhangen. ✅ Je voelt weinig of geen tijd of ruimte voor jezelf. ✅ Je hebt geen zin in sociale contacten. ✅ Je hebt geen zin om iets aan je persoonlijke verzorging te doen. Als je deze signalen herkent, is het tijd om in te grijpen. Het belangrijkste dat je te doen hebt, is meer ruimte maken voor jezelf. En stilstaan bij de behoeftes die je wél hebt, maar die je niet invult. Besteed je al een tijdje geen aandacht meer aan je uiterlijk? Maak jezelf dan weer eens lekker op of ga naar de kapper. Je zal merken dat als je jezelf meer verzorgt je je meteen beter voelt. Heb je al even niet meer gesport? Maak dan eens een wandeling. Je zal merken dat het buiten zijn en even bewegen je een veel beter gevoel geeft dan bankhangen. En zo zijn er nog veel meer dingen die je kan doen om weer meer in balans te komen. Het belangrijkste is dat je de negatieve cirkel van zelfverwaarlozing doorbreekt en een eerste stapje zet op weg naar een beter gevoel.

Daarom is die eerste stap zo belangrijk

Begin met een kleine stap. Dat maakt de drempel om in beweging te komen klein. En als je eenmaal begint om weer beter voor jezelf te zorgen, zal je merken dat dit een sneeuwbal effect heeft. Als je haar weer lekker zit, trek je ook gemakkelijker weer iets leuks aan. En als je jezelf aan de buitenkant verzorgt, ga je automatisch vaak ook beter voor de binnenkant zorgen. Het is dus noodzakelijk om de negatieve cirkel van disbalans te doorbreken als eetdrang wil stoppen.

Geen zin?

Natuurlijk kan het best zijn dat je niet direct zin hebt om hiermee te starten. Je oerbrein laat alles het liefst zoals het is. Dus dat is op zich niet raar. Maar zin hebben, hoeft ook niet.  Voor jezelf zorgen betekent ook dat je dingen doet, die goed voor je zijn zonder dat je er zin in hebt. Ik ga bijvoorbeeld 2x per jaar naar de tandarts. Dat doe ik niet, omdat ik het daar zo fijn vind. Maar het is wel een onderdeel van zelfzorg. En zo zijn er heel veel dingen die je dagelijks doet, waar je geen zin in hebt. Denk maar aan tanden poetsen of de vaatwasser uitruimen.

Die eerste stap

Het belangrijkste is dat je die eerste stap zet. En dat je je aandacht richt op het goede gevoel dat het je oplevert als je de cirkel doorbreekt in plaats van op de kleine hobbel die je daarvoor over moet. Want wees eerlijk. Je hebt misschien geen zin om te gaan wandelen. Maar na zo'n wandeling voel je je verfrist, fitter en trots. En hoe voel je je als je op de bank bent blijven hangen en hebt zitten snaaien? Vast een stuk minder goed. Richt je dus vooral op die eerste kleine stap die je altijd kan zetten. Want alle stappen daarna zullen steeds gemakkelijker worden. De eerste stap om naar de keuken te gaan om te gaan koken, is vaak groter dan doorgaan als je al bezig bent.

Snaaien gaat niet over eten

Snaai- en eetdrang gaat niet over eten. Het ontstaat in je hoofd en gaat over hoe je je voelt. En zodra jij je beter voelt, neemt eetdrang af. Stop dus met vechten met eten en jezelf. Want dat verlies je altijd. En start met het zorgen voor jezelf. Ook als je er even geen zin in hebt. Waarom vechten met jezelf niet werkt, lees je hier.

Online video training eetbuien & emotie eten

Het herkennen van deze signalen en anders omgaan met eetdrang, is een onderwerp dat aan bod komt in mijn 3 daagse online videotraining eetbuien & emo eten. De oplossing voor het verminderen van eetdrang ligt niet bij eten. De oplossing zit in beter leren zorgen voor jezelf. Worstel jij met eetdrang? En vind je het niet zo gemakkelijk om jezelf hierbij te begeleiden? Ga dan aan de slag met mijn online videotraining of neem vrijblijvend contact met me op om te onderzoeken of ik je hierbij kan helpen.  

3 tips om te starten met afvallen zonder dieet

Herken je dit? Je bent dol op lekker eten, maar wil wel graag afvallen. Je eet graag gevarieerd, maar weet eigenlijk niet meer wat je moet eten? Moet je nu kiezen voor noten en avocado? Wat is beter: crackers of brood? Het lijkt veel ingewikkelder dan het is hoor. Met 3 tips help ik je graag op weg.

Tip 1: Denk niet in goede of foute keuzes,  maar in helpende en niet helpende keuzes

Als je niet gewend bent om zelf te kiezen. En je hoort om je heen allerlei fabels over wat wel en niet goed. Dan is het heel lastig om te bepalen wat je nu wel of niet moet geloven. Het is niet vreemd dat je twijfels krijgt als je nooit echt zelf over keuzes in voeding hebt nagedacht. Wat kan ik nu wel of niet eten? Is een van de meest gehoorde vragen van mijn startende cliënten. Kan ik nu wel brood eten of niet? Moet ik nu light kiezen of gewoon? Vaak vinden we het spannend om te experimenteren met voeding. Door het volgen van vele diëten zijn we het overzicht helemaal kwijt. En durf je  niet meer te vertrouwen op jouw eigen inzichten. Wat mij betreft, zijn er geen goede en foute keuzes. Er is helpende en niet helpende voeding. Het is essentieel dat je zelf ontdekt hoe dit voor jou werkt. Ieder mens heeft namelijk een ander basis eetpatroon dat bij hem of haar past. Als je de broek van jouw vriendin aan trekt, zit die vaak niet zo lekker dan wanneer je je eigen broek draagt. Zo is het ook met een eetpatroon.

Tip 2: Stop met afzien en start met kiezen

Ik weet nog goed dat ik in de tijd dat ik lijnde, tussen de middag 3 crackers at met vruchtenhagel. Absoluut geen traktatie voor mij. Daarnaast had ik na een uurtje vaak al weer gillende honger. Tussendoor at ik braaf de eierkoek die het dieet voorschreef. De eerste week vond ik die eierkoek nog wel lekker. Maar na een paar weken was ik ze meer dan zat. Ik vroeg me niet af wat er nu zo goed was voor mij aan die crackers met vruchtenhagel of aan die eierkoek. Het stond in het dieet. En ik viel er tijdelijk mee af. Dus het zou wel goed zijn. Inmiddels weet ik wel beter. Ik viel tijdelijk af, omdat ik maar 1000 calorieën per dag binnen kreeg. Dat het eigenlijk helemaal niet gezond voor me was. En dat ik het ook niet mijn hele leven vol zou houden. Besefte ik toen niet. Inmiddels weet ik als expert in afvallen wel beter. Daarom eet ik  tegenwoordig ‘s middags 2 of 3 boterhammen met beleg dat ik lekker vind. En als tussendoortje pak ik ook waar ik zin in heb. Een eierkoek bevat ruim 200 calorieën en een stroopwafel 140. Als ik het zo bekijk, weet ik wel wat ik kies als ik 200 calorieën wil besteden 😉. Ook eet ik nu meer dan 1000 calorieën. Omdat ik niet alleen slank wil blijven, maar ook gezond. Met 1000 calorieën blijf je niet gezond. Omdat je dan niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Daarnaast houdt geen mens het zijn leven lang vol om 1000 calorieën te blijven eten. Om blijvend slank te worden, is het dus belangrijk dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig hebt. En dat je een eetpatroon ontwikkelt dat je volhoudt. En wat past in jouw leven en waar jij blij van wordt!

Tip 3: Blijf experimenteren en ontdekken

Wat maakt zelf kiezen nu zo belangrijk? Zelf kiezen zorgt voor vrijheid. Als je zelf bepaalt wat je wil, voel je je vrij. De vrijheid om iedere dag weer te kiezen wat jij wil eten, maakt dat je er blij van wordt. Zelf bepalen wat je eet, maakt ook trots en sterk. Het maakt dat je jezelf niet zielig gaat vinden. Je hoeft jezelf niets te ontzeggen. Je kiest zelf wat je wel en niet wil eten. Je kiest er ook zelf voor dat je wil afvallen. Bij de keuzes die je maakt, hou je daar rekening mee. Dat alles bij elkaar maakt dat je het leuk gaat vinden en volhoudt. Om zelf te kunnen kiezen heb je permissie nodig om te ontdekken en te experimenteren. Experimenteren en ontdekken gaat met vallen en opstaan. Daarbij hoort dus ook dat je jezelf ruimte geeft om 'fouten' te maken. 'Fouten' geven inzicht. En inzicht heb je nodig om dingen te veranderen. Dus geef jezelf de tijd. Experimenteer en ontdek op die manier jouw eigen basis eetpatroon waar je altijd op terug kan vallen 😊! Groetjes, Karin      

5 Concrete tips om slank te genieten tijdens de vakantie

Nog een even en dan zijn de scholen hier dicht en is het zomervakantie! Een heerlijke periode waarin de meesten van ons een paar weken vrij zijn. Velen gaan met vakantie of daagjes weg. Voor de 'lijners' onder ons een lastige periode. De regelmaat is niet meer zo vanzelfsprekend en dat maakt regie pakken vaak minder gemakkelijk. Gedachten als: “Ja, we gaan weg, dus ik heb geen invloed op wat we eten” of “Ja tijdens zo’n dagje weg moet het kunnen. Het moet toch gezellig zijn” komen vaak razend snel boven in deze tijd. Als je slank wil worden of wil blijven, helpt het enorm als je toch regie pakt. Met deze 5 ZOMERTIPS maak jij het jezelf een stuk gemakkelijker om de baas te blijven over je eetgedag.  

Tip 1 Plan ook tijdens de vakantie jouw maaltijden

Als je slank wil worden of blijven, kan je eigenlijk niet zonder planning. Het helpt enorm als je jouw maaltijden voor de komende 3 of 4 dagen plant. Je hoeft dan minder vaak naar de supermarkt en wordt dus minder blootgesteld aan allerlei verleidingen. En je komt ook niet zo snel in de verleiding om afhaal te halen, omdat je alles al in huis hebt.

Tip 2 Bereid dagjes uit voor

Ook als je een daagje uit gaat, kan je best zelf regie houden op wat je eet. Het helpt enorm als je zelf een lunch en tussendoortjes meeneemt. Hiermee bespaar je niet alleen veel geld, maar ook nog eens heel veel calorieën. Natuurlijk kan je zo’n zelf meegebrachte lunch ook feestelijk maken. Zelf bak ik bijvoorbeeld vaak een eitje voor op brood als we op pad gaan.

Tip 3 Eet ook tijdens de vakantie 3 maaltijden

Als je vakantie hebt, heb je vaak minder regelmaat. Als je een ‘normaal’ basis eetpatroon hebt, word je meestal niet te zwaar van de maaltijden. Vaak komen de extra kilo’s erbij door het eten van teveel tussendoortjes. Als je ervoor zorgt dat je dagelijks 3 goede, lekkere en verantwoorde maaltijden eet, heb je veel minder behoefte aan tussendoortjes. Omdat je veel minder last hebt van een combinatie van honger en trek.

Tip 4 Kies slim

Gezelligheid en samenzijn vieren we vaak met eten en drinken. Ben jij ook zo iemand die regelmatig een hapje en drankje serveert tijdens de vakantie? Kies dan niet altijd standaard voor chips, pinda’s of Franse kaas. Een klein schaaltje chips met wat komkommer met yoghurt dip, een olijf met snacktomaatje of wat ham met meloen is ook heel lekker. En je bespaart er veel calorieën mee uit.

Tip 5 Beweeg dagelijks

Natuurlijk is het heerlijk om lekker in een luie stoel te genieten van een goed boek. Maar als je je fit en vitaal wil voelen, helpt bewegen enorm. Juist in de zomer is het vaak mooi weer. Een lekkere avondwandeling, zwemmen, badminton of beach ball is niet alleen gezellig. Het is ook nog eens heel goed voor je mindset en je lijf. Ben jij niet zo’n beweger? Maak er dan eens een leuke challenge van met jezelf en je vrienden of familieleden. Daag elkaar uit om gedurende bijvoorbeeld 1 week iedere dag een uurtje actief te zijn. Wedden dat het je reuze mee valt? Misschien vind je het zelfs wel zo leuk dat je er een gewoonte van maakt om ook na de vakantie vol te houden 😊. En verder??? Verder wens ik je een hele fijne en ontspannende tijd. Geniet er lekker van en zorg bovenal goed voor jezelf en je lichaam!

Afvallen zonder honger: “Kies voor verzadiging (3 tips)”

Afvallen met DENKSLANK draait niet om eten. Het draait om keuzes maken.  Toch is het noodzakelijk dat je bespaart op de energie die je inneemt als je wil afvallen. Bij een dieet betekent  dat vaak honger lijden. Maar dat is echt niet nodig hoor! Je houdt een slanke leefstijl alleen maar vol als je geen honger hebt. Deze 3 tips helpen jou om slim te kiezen 😉. Tip 1: Vezels Kies voor voldoende vezels, liefst 30 tot 40 gram per dag. Vezels zijn belangrijk voor het goed functioneren van de darmen. Voedingsvezels, vooral uit graanprodukten en fruit, verlagen bovendien het risico op hart- en vaatziekten. En ze stimuleren het verzadigingsgevoel. Dat helpt als je wil afvallen zonder honger. Vezels zitten in volkorenprodukten, aardappelen, volkorenpasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, groente en fruit. Belangrijk is wel dat je het fruit dan niet uitperst. Want dan maak je de vezels kapot en heb je vaak veel meer fruit nodig om hetzelfde verzadigingseffect te krijgen als wanneer je 1 stuks op eet. In een glas sinaasappelsap zitten bijvoorbeeld al snel 3 sinaasappels. Ook is het belangrijk dat je voldoende drinkt. Omdat vezels alleen dan hun werk goed kunnen doen. Tip 2: Combineer eiwitten met langzame koolhydraten Langzame koolhydraten zitten vooral in groente en volkorenproducten. Eiwitten zitten vooral in zuivelproducten, vlees, eieren, vis en peulvruchten. Als je brood bij het ontbijt en de lunch combineert met melk, yoghurt of vla zal je langer verzadigd zijn, dan wanneer je alleen brood eet en er bijv. een kop thee bij drinkt. Als lunch eet ik zelf vaak 2 boterhammen met beleg en hierbij een beker karnemelk of een schaaltje yoghurt met fruit. Soms kies ik ook voor een bakje magere vla. Omdat ik daar dan heel veel zin in heb 😉.  Ei of kaas als beleg zorgt voor meer verzadiging dan een plakje magere vleeswaren of zoet beleg. Ook bij mijn ontbijt zorg ik voor deze combinatie. Wil je meer weten of mijn visie op ontbijten en welke ontbijtjes ik zelf vaak eet? Lees dan hier mijn blog over ontbijten. Tip 3: Soep Soep helpt je enorm als je wil afvallen zonder honger. Soep bevat vaak veel groente en vocht. Dat zorgt samen voor verzadiging. Ook bevat soep vaak weinig caloriën, mits je er niet teveel vlees of room aan toe voegt. Een kop tomaten of groentensoep is een hele verstandige aanvulling op de lunch. Ook is het een prima tussendoortje. Maaltijdsoepen als snert of minestronesoep kunnen prima als hoofdmaaltijd dienen. Vul ze aan met wat  volkorenbrood en je hebt een volledige en voedzame maaltijd. De recepten van mijn favoriete verse snert en kippensoep vind je op de site. Bonus tip: Peulvruchten Als bonustip wil ik graag nog extra peulvruchten onder de aandacht brengen. Dit zijn bijv. kidneybeans, bruine bonen, linzen of kikkererwten. Ze bevatten allemaal veel eiwitten en vezels. Na een maaltijd met peulvruchten zal niet weer snel honger hebben. Meer tips ontvangen? Heb ik jou kunnen inspireren met deze blog? Wil je graag meer tips ontvangen? Meld je hier dan aan voor mijn wekelijkse DENKSLANK tip. Iedere vrijdag ontvang je dan een tip in jouw mailbox.

GRATIS 10 Tips: Wat mag je eten als je wil afvallen

Als ik iemand voor het eerst ontmoet in mijn praktijk is vaak de eerste vraag die ik krijg. Wat mag ik eten als ik wil afvallen? Het is niet zo raar dat je door de bomen het bos niet meer ziet als het om afvallen gaat. De afgelopen jaren zijn er zoveel hypes geweest, waarmee mensen vaak tijdelijk afvielen. Ik kan me goed voorstellen dat je zo langzamerhand echt niet meer weet wat je kan eten. Zelf ben ik ervan overtuigd dat je alleen blijvend slank wordt als je een eetpatroon ontwikkelt dat past bij jou en jouw levensstijl. Omdat dat het enige eetpatroon is dat je volhoudt. Met deze 10 tips help ik je graag om jouw eigen basis eetpatroon te ontwikkelen.
Gratis 10 tips om te bepalen wat je mag eten als je wil afvallen en meteen zelf aan de slag Iedereen die zich inschrijft voor mijn extra tips via deze link ontvangt de tips nu GRATIS. Na aanmelding ontvang je de tips meteen in jouw mailbox. Zodat je meteen zelf aan de slag kan 🙂.
Liever persoonlijke begeleiding? Wil jij liever persoonlijke begeleiding in een 1 op 1 traject? Laat dan hier jouw gegevens achter. Dan neem ik contact met je op om samen te sparren hoe we deze begeleiding het beste voor jou kunnen invullen.
Mijn missie is om jou te inspireren om blijvend slank te worden zonder dieet 🤗.

Hoe voorkom je een eetbui?

Heb jij ook wel eens last van een eetbui? Snap je maar niet waarom je soms de kast in blijft duiken? Wil je hier ook heel graag vanaf? Lees dan even verder. Veel mensen hebben regelmatig last van eetbuien. Deze eetbuien zijn vaak een belangrijke oorzaak van overgewicht.

Wat is een eetbui?

Een eetbui is een onbedwingbare drang om te eten. Het maakt je op dat moment niet eens zoveel uit wat je eet. Als je maar kan eten. Als je lekkers in huis hebt, zoals chocolade, chips, worst of kaas, dan zijn dit vaak de dingen die het eerst worden gepakt. Maar er zijn ook mensen die deze verleidingen niet in huis hebben en soms zo'n eetdrang krijgen dat ze bijvoorbeeld de pot pindakaas leeg eten.

De oorzaak van een eetbui

Heel vaak ontstaat een eetbui als je onrust voelt. Het kan zijn dat je moe bent. Dat je een naar gesprek gehad hebt. Dat je je down voelt of alleen. De oorzaak van de onrust is bij iedereen en iedere keer anders. Deze onrust willen we niet voelen en als je aan het eten bent, dan verdwijnt die onrust vaak ook wel even. Maar helaas ook echt maar even. Na de eetbui komt alle onrust vaak in volle hevigheid terug met daarbij ook nog eens schuldgevoel of gevoel van falen, omdat je bent gaan eten. Geen fijne situatie om in te zitten.

Signalen waaraan je een eetbui kan herkennen

Vaak kan je een eetbui al een tijd van te voren aan voelen komen. Je voelt je bijvoorbeeld al een tijdje vermoeid of prikkelbaar. Je hebt niet zo'n zin meer in sociale contacten en sporten kan je al helemaal niet opbrengen. Je trekt het liefst wat gemakkelijke kleding aan en hebt niet meer zoveel zin om je op te tutten. Dit zijn eigenlijk allemaal signalen dat je aan jouw emotionele behoeften voorbij gaat. Als je dat een tijdje blijft doen, dan loopt je emmer vanzelf over. Je voelt je rot en onrustig en de eetbui is 'geboren'.

Hoe voorkom je een eetbui?

In 95% van de gevallen kan je een eetbui voorkomen door goed voor jezelf te zorgen en stil te staan bij jouw eigen behoeftes. Daarvoor is het nodig dat je luistert naar jezelf en naar jouw lichaam. Als je moe bent, ben je dan lichamelijk moe of ben je geestelijk moe? Als je down bent, wat maakt dan dat je niet lekker in je vel zit? Als je boos bent, wat maakt je dan zo boos? Kan je ook iets aan jouw gemoedstoestand veranderen? Zo ja, ga daar dan mee aan de slag. Ben je lichamelijk moe? Neem rust. Ga in bad, pak een boek, ga slapen. Kies datgene wat je nodig hebt. Ben je boos? Wat kan je met die boosheid doen? Kan je het uitpraten? Van je afschrijven? Helpt het je om jouw frustratie van je af te boksen? Als je aan de slag gaat met de oorzaak van jouw onrust, dan heb je het eten niet nodig om je gevoelens te onderdrukken. Uit de praktijk weet ik dat het moeite kost om deze gewoonte te veranderen. Toch zijn veel cliënten onder mijn begeleiding van de eetbuien afgekomen.

Nooit meer een eetbui?

Als je met jouw gevoelens om leert gaan en je echt goed voor jezelf gaat zorgen, zal je merken dat jouw eetdrang veel minder gaat worden. Je hebt het eten immers niet meer nodig om je emoties te onderdrukken en jezelf staande te houden. Zal je dan nooit meer een eetbui hebben? Uit ervaring weet ik, dat ook wanneer je echt gaat zorgen voor jezelf je best nog wel eens een eetbui zal hebben. Dat is geen ramp. Iedere week 1 of 2 eetbuien is een patroon dan maakt dat je te zwaar wordt. Eens in de 2 maanden een eetbui is een incident. Te zwaar word je van patronen, niet van incidenten. Dus wanhoop niet. Ga met jezelf aan de slag! Ga zorgen voor jezelf. Sta stil bij wat je nodig hebt. En bedenk: 'Als eten niet de oorzaak is van jouw probleem, is het zeker niet de oplossing 😉'. Kan jij wel wat meer ondersteuning gebruiken bij het verminderen van jouw eetbuien? Ga dan eens aan de slag met mijn online training eetbuien & emotie eten of maak een vrijblijvende afspraak met me. Ik denk graag met je mee. Groetjes, Karin    

7 TIPS Stoppen met snaaien in Corona tijd

Hoe is het met jou? Voel jij ook onrust in jezelf in deze roerige tijd? Merk je dat je de neiging hebt om meer te snaaien dan je gewend bent? Komen de 'Corona kilo's' er langzaam bij?

Gevoel en verstand

Veel mensen die ik spreek worstelen met gevoel en verstand. Verstandelijk weten we dat het virus nog niet klaar is met ons en dat we ons aan de maatregelen moeten houden. Maar gevoelsmatig zijn we het zo zat. En verlangen we weer naar knuffelen, feesten, sporten, onbezorgd shoppen en vakantie. Er wordt veel van ons gevraagd. En ondanks dat we (bijna) allemaal wel vinden dat dit nodig is om uit deze situatie te komen, valt het niet altijd mee om je aan te passen. De onrust en frustratie die dat met zich meebrengt, kan gemakkelijk leiden tot eetdrang. Maar helaas is snaaien in dit  geval niet de oplossing. Hoe komt het toch dat onze eetdrang op dit moment toeneemt? En dat we ons soms zo onrustig voelen?

Het loopt anders….

Als het anders loopt dan verwacht, vinden we dat vaak niet gemakkelijk. Onze impulsreactie is dan om ons te verzetten tegen de situatie en in gevecht te gaan met de situatie en/of met onszelf. Vaak komen er direct gedachten in ons op als: "De situatie zou anders moeten zijn. Wij zouden anders om moeten gaan met de situatie. Of anderen zouden zich anders moeten gedragen." Als je daarin meegaat, kom je heel gemakkelijk in een negatieve gedachtenspiraal terecht.

Gedachten en de koektrommel

Je baalt dat het zo loopt. Je wil dat het anders is. Je voelt je boos, bang of teleurgesteld. En dat gevoel vind je niet prettig. Dus daar wil je vanaf. En doordat je dan in gevecht gaat met jezelf groeien al die gedachten en emoties juist in je hoofd. Totdat er een soort chaos in je brein ontstaat. En voor je het weet duik je de koektrommel of koelkast in. Met alle gevolgen van dien. Want na z’n snaaibui voel je je nog ellendiger dan ervoor.

Voorkom die frustratie en extra Corona kilo's

Mijn overtuiging is dat wanneer jij zelf in balans bent en goed in je vel zit, snaai- of eetdrang veel minder groot is. Je hebt dan veel minder de behoefte om onprettige gevoelens of onrust te onderdrukken door eten. Daarom deel ik graag 7 tips met je om te zorgen voor jezelf. Want als jij beter luistert naar wat je echt nodig hebt, ga jij minder snaaien. En dat helpt! Want snaaien maakt de situatie alleen maar erger 😉. Daar word je zwaarder, vermoeider en meer neerslachtig van. Dus hou het hoofd koel en gebruik jouw invloed om fit en gezond te blijven.

Invloed

Je hebt zelf niet veel invloed op de verspreiding van het virus en op hoe andere mensen zich gedragen. Maar je hebt wel invloed op jouw eigen gedrag. Dus gebruik die invloed. Want je kan best veel doen om te zorgen dat je zo goed mogelijk in je vel zit, zowel letterlijk als figuurlijk 😉.

7 TIPS om te zorgen voor jezelf

Tip 1: Maak ruimte voor jouw gevoel Zoals ik al aangaf, vinden we verandering en onzekerheid niet gemakkelijk. Dit zorgt vaak voor een gevoel van onrust in ons lichaam. Zelf onderdrukte ik deze onrust vroeger met koek en gebak. Maar inmiddels weet ik dat zulk gedrag helemaal niet helpt. Dus nu maak ik ruimte voor die onrust. Ik voel waar die onrust zich nestelt in mijn lijf. Ik vecht er niet tegen, maar laat het gevoel er zijn. En werk eraan om te accepteren dat de situatie is zoals het is. Als jij ook onrust ervaart, besteedt 's morgens, dan eens 15 minuten aan dit gevoel. Voel waar het zit in jouw lijf. Observeer het zonder ermee in gevecht te gaan. Het zit er toch en vechten maakt de onrust alleen maar groter. Het is nu eenmaal jouw realiteit. Als je de situatie niet gemakkelijk vindt, is dat ok.  Laat het gevoel er gewoon zijn. Je hoeft het niet op te lossen of weg te nemen. Het gaat er niet om dat je het gevoel niet voelt. Het gaat er juist om dat je leert voelen. Haal daarna een paar keer diep adem. Je voelt je dan vast al beter 😊. Nadat je aandacht besteed hebt aan jouw gevoel, kan je aan de slag met deze realiteit. Tip 2: Welke opties heb je? Leef daarbij in het NU. Laatst deed mijn dochter een mooie uitspraak: 'Yesterday is history. Tomorrow is a mistery. Today is a gift. That's why it is called present'. Dus zie iedere dag weer als een cadeau 😃. Open dat cadeautje en geniet ervan! Aan gisteren kun je niets meer veranderen. Je weet niet wat morgen jouw brengt. Dus richt je op vandaag! Hoe kan jij er vandaag een mooie dag van maken voor jezelf 🍀? Waar krijg jij energie van? Waar word jij blij van? Wat helpt jou om jouw doel te bereiken? Tip 3: Verlaag het tempo We leven in een hele drukke maatschappij. We moeten vaak heel veel van onszelf. Dit levert ook vaak veel druk en onrust op. In deze onzekere tijd is het belangrijk om stress te verminderen en in balans te blijven. Vraag je bij de dingen die je van jezelf allemaal 'moet' daarom eens af of het ook echt allemaal NU moet gebeuren? En van wie moet jij die dingen? Als je veel moet van jezelf, vraag jezelf dan eens af of je dit daadwerkelijk allemaal wil. In de vertraging komen vinden we vaak niet gemakkelijk. Maar achteraf levert het heel vaak veel mooie inzichten en ideëen op. Tip 4: Hou regelmaat Het is natuurlijk heel verleidelijk om andere tijden aan te houden nu bepaalde verplichtingen wegvallen, maar regelmaat is heel belangrijk voor lichaam en geest. Ons lichaam gedijt het beste als we op regelmatige tijden eten en op vaste tijden naar bed gaan en opstaan. Tip 5: Eet gezond Gezond eten helpt om je goed te voelen en om gezond te blijven. Je kan niet altijd voorkomen dat je ziek wordt, maar je kan jouw lichaam wel een beetje helpen. Voor mij betekent gezond eten, dat ik mijn ‘normale’ basis eetpatroon vasthoud. Dat houdt in dat ik 3 goede en vooral ook lekkere verse maaltijden 😉 per dag eet. Deze maaltijden bevatten voldoende groente, fruit en volkoren producten. En daarnaast drink ik veel water. Natuurlijk zorg ik ook voor een lekker verwenmoment als tussendoortje per dag. Kan jij wel wat inspriratie gebruiken om lekker, gemakkelijk en gezond te eten? Kijk dan eens bij de recepten op de site. Er zit was wel iets tussen wat jij ook lekker vindt. Tip 6: Ga naar buiten en beweeg Ga iedere dag even naar buiten als je kan. Buiten zijn is heel gezond voor lichaam en geest. Het maakt je hoofd leeg, je kan je zorgen even loslaten en je doet lekker vitamine D op. Bewegen hoeft niet altijd sporten te zijn. Ook wandelen, fietsen of tuinieren is goed voor je lijf. Zelf probeer ik iedere morgen voor 9:00 uur even een wandeling van een half uurtje te maken. Ik merk dat ik de dag echt beter start als ik dat gedaan heb. Werkt het weer niet echt mee? Bedenk dan dat je je hier altijd op kan kleden. Dus regen, kou of wind hoeft geen excuus te zijn. Tip 7: Wees dankbaar Ondanks alle onzekerheden, gevoelens en gedachten die in ons opkomen, hebben we nog zoveel dingen om dankbaar voor te zijn. We hebben elkaar, een dak boven ons hoofd, voldoende eten, vrijheid en een goede gezondheidszorg. Het helpt om positief te blijven als je dagelijks stil staat bij 3 dingen waar je die dag dankbaar voor bent. Geluk zit vaak in hele kleine dingen. En bedenk..'Wat je aandacht geeft, groeit!' Dus richt jouw aandacht vooral op alle mogelijkheden die je wel hebt en niet op alles wat je anders zou willen, maar niet kan veranderen.

Tenslotte..Jij bent belangrijk!

Afgelopen week sprak ik een aantal dames die aangaven dat ze een schuldgevoel hebben als ze bezig zijn met afvallen en het ontwikkelen van zichzelf. Ik begrijp dat het soms zo kan voelen, maar echt.... Je kan alleen maar van waarde zijn voor een ander als je ook goed zorgt voor jezelf. Dus wees mild voor jezelf en daadkrachtig. Maak ruimte voor jouw gevoel en kijk wat je nodig hebt om in balans te blijven. En op welke manier je daar het beste invulling aan kan geven. Ongeacht de situatie op dit moment. Als jij zorgt voor jezelf kan je ook wat extra aandacht en zorg geven aan de mensen om je heen die dat op dit moment extra nodig hebben. We moeten de klus immers met elkaar klaren 😊.

Gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek

Wil jij graag afvallen zonder dieet? Maar voel je je een beetje verlamd door de huidige situatie? Laat je niet ontmoedigen. Ook in deze Corona tijd kun je hier gewoon mee aan de slag. En weet dat je het niet alleen hoeft te doen. Het kan juist heel fijn zijn om even te sparren met iemand die wat verder af staat en de dingen daardoor net iets anders bekijkt. Ik nodig je daarom graag uit voor een gratis coachgesprek. Ik wens je ook in deze bijzondere tijd een heel ontspannen relatie met eten en jouw gewicht! Hou jouw hart warm en het hoofd koel! Groetjes, Karin